مرحلهی پنجم: کدام برند قویترین طرفداران را در شبکههای اجتماعی دارد؟
هر دو برند به شدت در فعالیتهای جام جهانی غرق شدهاند. اسپانسرینگ بازیکنان و قرارداد کیتهای ورزشی نقش مهمی در برندینگ آنها در این بازیها ایفا میکند.
اما مخاطبان در مورد آدیداس و نایکی چه فکری میکنند؟
با یک نگاه سرسری به نظر میرسد که نایکی در این زمینه پیشرو است. اما طرفداری واقعی در شبکههای اجتماعی، به معنای تعامل با برند است.
مشخص است که نایکی در اینستاگرام و فیسبوک جلوتر است و در اینستاگرام ۸ میلیون و در فیسبوک ۱۵ میلیون بیشتر از آدیداس فالوئر دارد.
اما آدیداس با کانال فوتبالش، در یوتیوب حکمرانی میکند.
مشترکان یوتیوب آدیداس تقریبا نصف مشترکان نایکیاند. در ماههای منتهی به جام جهانی ۲۰۱۸، آدیداس توانسته میزان بازدیدهایش را دو برابر کند. میانگین بازدید آدیداس به ازای هر ویدیو ۱.۲۶ میلیون بازدید است و همین رقم برای نایکی ۶۰۰۰۰۰ نفر است.
همچنین آدیداس با وجود این که در مقایسه با نایکی فعالیت کمتری در توییتر دارد، تعداد فالوئرهای تقریبا مشابهی دارد.
در این رقابت آدیداس بیشتر دیده شده و به طور متوسط ماهانه ۶.۷ میلیون بهاشتراکگذاری عکس را به خود اختصاص داده است و توانسته تعامل بیشتری را به خود گره بزند.
آدیداس برندهي این مرحله است.
اما توپ طلا: کدام برند بهترین بازیکن دنیا را در اختیار دارد؟
یک مطلب مهم دیگر برای بررسی باقی مانده است: توپ طلا، که نام تجاریاش توپ طلای آدیداس است، در جام جهانی ۱۹۸۲ فرانسه معرفی شد و به خوبی نشان میدهد که این برند چطور توانسته این رویداد را آنطور که میخواهد شکل دهد.
در عکس زیر تصاویر برندگان توپ طلا را در پنج جام جهانی گذشته میبینید.
در سال ۹۸ رونالدو، تحت حمایت نایکی، موفق به بردن توپ طلا شده. از آن سال به بعد دیگر هیچ بازیکن تحت اسپانسری نایکی نتوانسته به توپ طلا برسد.
در سال ۲۰۰۲، ۲۰۰۶ و ۲۰۱۴ بازیکنان تحت حمایت آدیداس توپ طلا را به خانه بردند.
در سال ۲۰۱۰ هم بازیکنی در تیم پوما توانست توپ را از آن خود کند.
و براساس این الگو، احتمال رسیدن توپ طلا به بازیکنان نایکی خیلی کم است.
www.venngage.com