گزارش

خلق پرسنال برند به عنوان سرمایه (۱)

اگر به دنبال سرمایه گذاری برای راه اندازی یک استارتاپ هستید و کسب موفقیت در دنیای تجارت هستید، ایلان ماسک می تواند الگوی خوبی در این زمینه به شمار برود.

ایلان ماسک یک کارآفرین سریالی است که غافلگیری ها، الهامات و قدرت پرسنال برندش، او را به یکی از سرمایه های اصلی شرکت هایش تبدیل کرده است. او به عنوان یک مهندس نرم افزار و یکی از موسسان شرکت نرم افزاری «Zip2» شروع به کار کرد و حالا صاحب «Space X» است. این شرکت فعال در حوزه هوافضا احتمالا فرصت نقل مکان بشر به دیگر سیارات را فراهم خواهد آورد. پرسنال برند او باعث می شود تا به خلق یک نتیجه بسیار خوب ایمان بیاورید.

الون ماسک در توییتر بسیار فعال است. او گهگاه به زبان روسی به توییت های کاربران پاسخ می دهد و اغلب اوقات درباره ارزش هایش در زندگی صحبت می کند. وقتی که Space X همزمان با ارائه یک خودرو مدل تسلا، دست به عرضه سنگین ترین دستگاه پرتابه موشک «Falcon Heavy» زد، کاربران توییتر در قالب پست های مختلف از نوع علاقه او به این پرتابه پرسیدند. در ادامه تصاویری از اختراعات عجیب و غریب از روسیه پس از جماهیر شوروی منتشر شد. او حس خود را نسبت به این نوع پرتابه «عالی» توصیف کرد.

ماسک اول ماه مه خبر از فروش بخش اعظمی از اموال خود و البته در خانه خود در لس آنجلس داد. او که همواره با اجرای پروژه های بزرگ مخاطبان را شیفته خود می کند، مشغول ساخت یک سفینه فضایی با ۱۰۰ نفر ظرفیت است. او در پاسخ به سوالات مطرح شده پیرامون بخش بزرگی از اموال خود گفت که آزاد است و به پول هیچ نیازی ندارد. او می خواهد زندگی خود را وقف مریخ و زمین کند. اموال و مستقلات جلوی پیشرفتش را می گیرند.

توسعه پرسنال برند مستلزم طی یک روند بلند مدت است که مدام باید به روز شود. مشتریان کسانی را انتخاب می کنند که با تمام وجود به ایجاد یک رابطه دوستی عمیق بین خود و طرف مقابل ایمان بیاورند. آن ها نیاز دارند از همه ابعاد زندگی شخصی او مطلع باشند و بتوانند به وی اعتماد کنند. در نهایت مخاطبان به این نتیجه می رسند که هر کاری که او انجام می دهد جالب و مفید است. مخاطبان بر روی محصولات یا خدمات پرستال برند محبوب خود سرمایه گذاری می کنند. وجود یک پرسنال برند واضح و مشخص منجر به شناخت از او و وفادار ماندن به وی می شود. ماسک از راه های مختلف برای برقراری تماس با مخاطبان بهره می برد.

روند استفاده فعالانه از اصطلاح «پرسنال برند» برای نخستین بار در یک مقاله توسط روزنامه نگار آمریکایی، تام پیترز، در وبسایت خبری تحلیلی «Fast Company» در سال ۱۹۹۷ میلادی کلید خورد و در ادامه برند های اختصاصی «individual brands» فعالانه در عرصه های مختلف کسب و کار همچنان توسعه پیدا کرده و رشد می کنند. صاحبان این برند ها را افرادی تشکیل می دهند که در شغل و حرفه خود به قله موفقیت دست یافته اند و در میان مردم به چهره هایی محبوب و شناخته شده تبدیل شده اند. از جمله این پرسنال برند های ممتاز و برجسته می توان به نام هایی مثل جف بزوس، الون ماسک، دونالد ترامپ، اپرا وینفری و استیو جابز اشاره کرد.

قوانین این بازی بسیار ساده است. اول از همه شما باید ایده اصلی را به دقت مطرح کنید و برای انجام این کار باید شناخت کاملی از خود داشته باشید و به کشف استعداد هایتان بپردازید. از نگاه مخاطب، ماسک با بلند پروازی خاص خود کاری کرده است تا هر غیر ممکنی با او ممکن شود. در مرحله بعدی باید به تفکر و تعمق درباره نوع رفتار (نحوه صحبت کردن، گوش دادن، نوشتن و طرز نگاه کردن) و فرم ارائه خود بپردازید و دیدگاهتان نسبت به زندگی را شرح دهید. نقطه نظرات شما شامل افکار و عقایدتان نیز می شود. ماسک خود را به عنوان شخصی عاشق کار و مبتکر و در عین حال عجیب و غریب به مخاطبانش نشان می دهد. در توییت های او تناقضاتی نیز هست که از بیان آن ها هیچ ابایی ندارد. او حتی ممکن است بعضی از توییت هایش را پس از مدتی پاک کند. آخرین مرحله تدوین یک استراتژی بازاریابی پرسنال برند است. در برقراری ارتباط ظرافت به خرج دهید و بر روی سخنان و اعمال خود نظارت داشته باشید (روابط عمومی).

علائق خود را پیدا کنید، رویای خود را دنبال کنید و خود را از دیگران متمایز کنید

برای ساخت یک پرسنال برند از کجا شروع کنیم؟ اول از همه، به ارزیابی بنیادی بپردازید که قصد دارید بر اساس آن پرسنال برند خود را بنا کنید: مهارت های حرفه ای یا فردی یک نفر را از دیگران متمایز می سازد. اگر در رابطه با رشته تحصیلی خود اعتباری را کسب کرده اید و در صدد توسعه فعالیت هایتان در این زمینه هستید، باید در مورد ارائه صحیح دستاورد ها و گسترش پوشش دهی آن ها، خوب بیندیشید.

 

ماسک از کودکی به کامپیوتر علاقه داشت و از ۹ سالگی برنامه نویسی را یاد گرفت. در ۱۲ سالگی یک برنامه به زبان BASIC نوشت و بازی ویدئویی «Blaster» خود را فروخت که قرار بود در آن کاربران سفینه های آدم فضایی ها را نابود کنند. حین تحصیل در دانشگاه، الون به مونتاژ کامپیوتر برای همکلاسی های خود می پرداخت. به گفته ماسک، اگر کامپیوتر ها بد کار می کردند یا ویروسی شده بودند، او دست به تعمیر آن ها می زد. شرکت او با عنوان «Zip2» با نقشه هایی جامع و تلفیقی به اولین نسخه دفتر تلفن آنلاین «Yellow Pages» تبدیل شد زیرا به نظر او همه باید بتوانند ضمن دسترسی به نزدیک ترین پیتزا فروشی به محل زندگی خود، اطلاعات مناسب برای رسیدن به آن جا را نیز دریافت کنند. در سال ۱۹۹۹، شرکت کامپیوتری «Compaq» پس از خرید سهام Zip2 به قیمت ۳۰۷ میلیون دلار، آن را با موتور جستجوگر «Altavista» ادغام کرد.

 

به طور کلی ماسک اغلب اوقات درباره حرفه خود حرف می زند. فرآیند شکل گیری برند نه فقط از مصاحبه های متعدد بلکه از کتاب «الون ماسک: تسلا، SpaceX و جاده ای به سمت آینده» نوشته «اشلی ونس» و فیلم های مختلف تاثیر پذیرفت. ماسک در نقش خودش در مرد آهنی، Machete Kills، Excellence، سیمپسون ها و یک اپیزود از تئوری بیگ بنگ بازی کرد. ایجاد این فرمت ها اجازه انعطاف پذیری در سبک ارائه خود را می دهند و جنبه های مختلفی از شخصیت را به تصویر می کشند. در نتیجه این احساس بیش از پیش در دل مخاطبان به وجود می آید که انگار او را می شناسند.

پرسنال برند شما، هنگام ساخت، در آینده برایتان سودآور خواهد بود، حتی اگر روند توسعه آن را متوقف کنید. شهرت و اعتبارتان به عنوان یک متخصص خوب و حرفه ای هرگز از بین نخواهد رفت.

از هم اقزایی و مشارکت استفاده کنید

ایلان ماسک در زمینه داستان سرایی مهارت بسیار زیادی دارد. وی در کنار کسب عنوان بنیانگذار و مدیر عامل تسلا، سخنگوی این شرکت نیز به شمار می رود که البته اغلب اوقات بیانیه هایش در توییتر به سمع و نظر مخاطبان می رسند. ماسک شخصا اصول و مبانی اساسی تسلا را برای دیگران بیان می کند و درباره کیفیت خودرو ها و خدمات تسلا به مشتریان حرف می زند. اقدام فوق نه فقط بر روی خریداران بلکه بر روی سرمایه گذاران نیز تاثیر می گذارد، بر عمق ایمان و اعتماد آن ها به شرکت می افزاید و ارزش آن را بالا می برد. از طریق تسلا، الون ماسک چشم انداز خود از آینده را به تصویر می کشد و برای تسلا نیز، ارزش ایده ها هرگز کمتر از محصولات یا عملکرد مالی اش نیست. در نتیجه، طبق اصل هم افزایی و مشارکت، پرسنال برند ماسک و برند های شرکت هایش هر دو با هم توسعه می یابند. همزمان با تلاش برای توسعه یک پرسنال برند، شما می توانید به پیشرفت هایی در زمینه کسب و کار نیز دست پیدا کنید.

www.popsop.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا