ماه مبارک رمضان در راه است. این ماه مفاهیم تامل، همدلی و ارتباط با دیگران را در ذهنمان تداعی میکند. در این مدت مردم بیش از همیشه به هدر رفتن غذا و موانع موجود بر سر معاشرت با دوستان در دوران کرونا توجه نشان میدهند.
در این میان، آژانسهای تبلیغاتی از راه حلهای فیسبوک در حوزه بازاریابی برای پرداختن به این موضوع استفاده کرده اند.
تجربه موفق برندها در رمضان سال گذشته، سناریوهای منحصر به فرد و چالشهای جدیدی را برای غلبه بر مشکلات در دوران کرونا ارائه داد. معمولا هر سال جهان شاهد بیش از ۱ میلیارد تن هدر رفت مواد غذایی است که این وضعیت در ماه رمضان و منطقه خاورمیانه تشدید میشود.
به منظور جلوگیری از اسراف به ویژه در ماه رمضان، آژانس خلاقیت TBWA\RAAD خاورمیانه با اجرای طرح یک کتاب دستور پخت تعاملی و از طریق یک فیلتر واقعیت افزوده در اینستاگرام به عنوان معیاری برای طبخ مواد غذایی به تعداد اعضای خانواده عمل میکند. این کتاب امکان برنامه ریزی و پخت مقدار غذای کافی به تعداد افراد خانواده را برای آشپزها فراهم خواهد کرد.
پروژه فوق با همکاری «بانک غذا مصر» اجرا شد. این سازمان غیر انتفاعی در راستای مبارزه با گرسنگی به کمک تنوع و نوآوری و از طریق ارائه فیلترهای مختلف در رسانههای اجتماعی فعالیت میکند.
رمضان فرصتی بزرگ برای تبلیغ کنندگان به شمار میرود. در این ایام برندها باید به داستان سرایی الهام بخش و جذاب روی بیاورند. در این ماه انتظار مخاطبان از برندها بیشتر میشود. به گزارش فیسبوک، ۹۱ درصد از شرکت کنندگان در یک تحقیق گفتهاند که در خلال این ماه دست به فعالیتهای خیرخواهانه میزنند و ۷۵ درصد از آنها بر این باورند که برندها نیز باید به دنبال کشف راههایی یاشند تا بتوانند دین خود را به این پدیده ادا نمایند. ۶۰ درصد از شرکت کنندگان گفته اند که پس از اطلاع از اقدامات خیرخواهانه یک برند خاص، بیش از پیش به آن علاقمند شده اند.
تعامل با جوامع آنلاین و اتخاذ یک استراتژی فرابومی میتواند به یک برند کمک کند تا با اهداف هم راستا با اهداف خود ارتباط برقرار کند.
در ماه رمضان ۲۰۲۰، شیوع کرونا و نگرانی بابت حفظ پروتکلهای بهداشتی، رفتار مصرف کننده را تغییر داد. در عرصه خرده فروشی مردم به سمت خرید با موبایل روی آوردند. به این ترتیب مدت زمان حضور در فروشگاهها کاهش یافت و در نتیجه مردم کمتر در معرض ابتلا به کووید-۱۹ قرار گرفتند. در ادامه فرصت بیشتری برای برقراری ارتباط با دیگران، خرید و سرگرمی با استفاده از موبایل فراهم گردید. در همه گروههای سنی، ۸۰ درصد از پاسخ دهندگان از موبایلهای خود حین تماشای تلویزیون استفاده میکردند و ۴۸ درصد از آنها نیز در مقایسه با سالهای گذشته زمان بیشتری را به کاری با گوشیهایشان در ماه مبارک رمضان اختصاص میدادند.