خبر

داستان نیو بیتل (۲)

نیو بیتل یک گزینه بسیار مناسب برای این دوران به شمار می­رود که میزان خوشبینی در آن به شکل افسار گسیخته ای بالا است. نیوبیتل مخفف یک سبک زندگی پویا با اعتماد به نفسی بی تکلف در سطح اجتماع است. این اتومبیلی است که مغز بر منطقی بودن و دل بر دلپذیر بودن آن دلالت دارد. بخش اعظمی از جذابیت خودرو در ظاهر عجیب و غریب آن نهفته است که ترکیبی از سنت و مدرنیته در زمینه طراحی به شمار می­ رود. با وجود طراحی بدنه زیبا و متناسب آن، نیوبیتل اتومبیلی است که از نظر ایمنی، راحتی، کارکرد روزمره و میزان مصرف سوخت تمام نیاز­های انسان مدرن را برآورده می­کند. بازتولید و طراحی مجدد نیوبیتل یک گرایش جدید در دنیای مد به شمار می­رفت: پس از موفقیت نیوبیتل، سایر تولید کنندگان و برند­ها موفق به کشف جذابیت­های مدل­های قدیمی شدند که بار دیگر رواج پیدا می­کنند.

نیوبیتل از نظر فنی بر اساس خودروی «گلف ۴» ساخته شده است. موتور به جای آنکه به طور متقاطع و جلوی خودرو نصب شود، به طور طولی و در عقب آن نصب می­گردد. پلتفرم «A4» و بسیاری از اجزای شاسی آن با «گلف ۴» مشترک هستند. در ابتدای سال ۱۹۹۸، دو نسخه از موتور موجود است: یک نوع بنزینی با دو لیتر جابجایی و ۸۵ کیلو وات توان و همچنین یک دیزل ۱.۹ لیتری توربور با اینجکشن مستقیم سوخت. با گذشت زمان موتور­های دیگری در انواع مختلف به آن افزوده شد و در نهایت طیف گسترده ای از سبک رانندگی اسپرت را پوشش داد. در سال ۲۰۰۳، فولکس واگن اولین بیتل کزوک با سقف تاشو را ارائه داد و در سال ۲۰۰۵ کمی آن را اصلاح کرد.

 

در ایالات متحده آمریکا، نیو بیتل از همان ابتدا از محبوبیت بی نظیری برخوردار بود. محاسبات فولکس واگن صحت داشت: نیو بیتل به فولکس واگن کمک کرد تا میزان فروش خود را در سال ۱۹۹۸ حدود ۵۵ درصد افزایش دهد. در سال ۱۹۹۹، این گروه خودروسازی با فروش بیش از ۳۸۰ هزار دستگاه خودرو در نوع خود بهترین نتیجه را در ایالات متحده آمریکا در بیست و هفت سال گذشته به دست آورد. در زمان تغییر مدل در سال مالی ۲۰۱۱-۲۰۱۰، بیش از نیمی از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار خودروی تولید شده در ایالات متحده آمریکا به فروش رفت. نیوبیتل عاشقانه آن را «سوسک» نامید. سلبریتی­هایی مثل مجری تلویزیون، «جی لنو» به عنوان فردی مجنون و دیوانه اتومبیل، علاقه زیادی به این خودروی جدید دارد. این در حالی است که «توماس گوشتالک» المانی، مجری تلویزیون با مدل­های مختلفی از این خودرو ارتباط برقرار کرده و کلکسیونی از آن­ها را در پارکینگ خانه خود دارد. در آن زمان که فولکس واگن نسل دوم نیو بیتل را عرضه کرد، این خودرو قبلا به مقام مکتبی و فرقه ای رسیده بود. اکنون این پلت فرم تحت عنوان A5 وجوه مشترکی با دیگر مدل خودرو­های کلاس جمع و جور گروه فولکس واگن دارد. طول آن ۴ متر و ۲۸ سانتی متر و عرض ان تقریبا ۹ سانتی متر بیشتر از سایرین است. به این ترتیب بر ابعاد فضای داخلی و محفظه صندوق عقب افزوده شد. در خودروی مدل جدید آثاری نستالژیک از بیتل کلاسیک به خصوص در زمینه ­های فضای داخلی، داشبورد، بند چرمی مخصوص دست و اصلاحاتی در حوزه تزئینات اصلی را می ­توان یافت.

اما در نهایت باید به این نکته توجه کرد که ایجاد یک فرقه و مکتب جدید لزوما به معنای افزایش میزان فروش نیست. از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ حدود ۶۰۰ هزار دستگاه خودروی بیتل فروخته شده اند. در چند سال منتهی به ۲۰۲۰، همزمان با تغییر سلیقه رانندگان، میزان فروش این نوع خودرو نیز کاهش یافته است. در این میان تازه ترین گرایشات از فروش بالای خودرو­های شاسی بلند حکایت دارند. در ادامه مدل­های متعدد خودروی شاسی بلند، محصول برند­های زیرمجموعه فولکس واگن، نقش اصلی را در آمار فروش این شرکت ایفا می­کنند. بیتل هنوز نتوانسته است به موفقیت جهانی خودروی مدل «گلف» فولکس واگن، دست یابد.

با این وجود نه تنها طرفداران سرسخت فولکس واگن سوسکی جاودانه، پایان قریب ­الوقوع عمر آن را با غم و اندوه فراوان پیش بینی می­کردند، بلکه روند تولید آن نیز در تابستان ۲۰۱۹ متوقف شد. یکی از تازه ترین مدل­های خودروی فولکس واگن در نمایشگاه اتومبیل لس آنجلس، تا حدودی توانست از حجم این ضربه بکاهد.

www.volkswagenag.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا