راه درست استفاده از بازی امروزه ذهن همه اتاق فکرهای بازاریابی شرکتها در سرتاسر جهان را درگیر خود کرده است. با توجه به روند فزاینده تمایل افراد به انجام بازیهای جالب و سرگرم کننده در سطح جامعه، فرصتی برای برندها فراهم شده تا در نحوه تعامل با مصرف کنندگان تجدید نظر کنند. وجود بیش از سه میلیارد نفر گیمر دیجیتال فعال در سرتاسر جهان، از بازی یک اکوسیستم رسانهای پیچیده میسازند. کاربران مدت زمان قابل توجهی را صرف انجام این بازیها کرده، عمیقا درگیر آنها شده و در نهایت یک سری روابط عاطفی جدید و جذاب بین افراد شکل میگیرد. برندهای آینده نگر کم کم به استفاده از بازی به عنوان ابزاری قدرتمند برای اجرای استراتژیهای بازاریابی موفق روی میآورند.
بازیهای محبوبی نظیر «Candy Crush» و «Subway Surfers» روزانه صدهای میلیون نفر کاربر را به سوی خود جذب میکنند. در ادامه بازیهایی مانند «Animal Crossing: New Horizons» یا بازیهایی با تم پخت پیتزا، امکان کسب تجربه ای جذاب و زیر پوستی از مدیریت و سازماندهی امور را به وجود میآورند.
بازیها فرصت افزایش آگاهی نسبت به برند، جذب کاربر، تعامل عمیق تر و حفظ مشتریان فعال را ایجاد میکنند.
دسترسی به مخاطبان جدید و دست نیافتنی
تعامل با برخی مخاطبان جوان که نمیتوان دیگر ردپایی از آنها در کانالهای بازاریابی سنتی یافت، با سختیهای زیادی همراه است. در ادامه، فراهم کردن امکان کسب تجارب فراگیر، میتواند نقش رابطی مستقیم میان مخاطبان جوان و برندها را به خوبی ایفا کند. برای مثال، خانه مد «Balenciaga» شرایط مناسب برای کسب یک فقره تجربه مجازی کاملا فراگیر تحت عنوان «Afterworld» را به وجود آورد که در قالب آن کاربران میتوانستند حضور در شهری آینده نگرانه، با حضور پر رنگ مجموعه محصولات «Balenciaga» را تجربه کنند. چنین ابتکار جذاب و جالبی، مرز بین بازی و مد را از بین برده و نام Balenciaga را به عنوان یک برند نوآور در ذهن مخاطبان جوان حک کرد.
در همین راستا، برند «L’Oréal» جهت جذب طیف متنوعی از مخاطبان جوان، از یک سری محصولات آرایشی مجازی برای شخصی سازی آواتارهای درون بازی توسط هر یک از بازیکنان، کمک گرفت.
افزایش وفاداری و آگاهی از برند
بازیها به شکلی بی نظیر و منحصر به فرد با غوطه ور کردن بازیکنان در تجربههای تجاری غنی و جذاب، میزان وفاداری را در میان گیمرها بالا میبرند. چنین تجربیاتی امکان تعامل پایدار را به وجود آورده و اغلب اوقات منجر به شکل گیری ارتباطات عاطفی عمیق تر میشوند.
جلب توجه و حفظ مشتریان
تبلیغات درون بازی از جمله کانالهای مهمی است که برخی برندها نظیر والمارت دست به استفاده از آن زده اند. در ادامه این نوع بازیها به خودی خود میتوانند فضایی برای تعامل با کاربران و حفظ آنها به روشی جذاب و هیجان انگیز ایجاد کنند.
در ادامه بازیها منجر به تشکیل پایگاه بزرگ و جامعی از دادههای اطلاعاتی میشوند که به این ترتیب امکان آشنایی با دیدگاههای مختلف و اولویتهای گوناگون کاربران را فراهم خواهد کرد.
شرکتهایی در دنیای امروز موفق هستند که ارزش فراوان این پایگاه مهم را درک و بر روی آن سرمایه گذاری کرده اند. تجزیه و تحلیل نوع رفتار افراد در جریان بازی، از شیوه تعامل موثر برند با کاربران پرده بر میدارد. در نهایت شکل واکنش مشتریان به محرکهای بیرونی پیش بینی و بر اساس آن، یک سری استراتژی بازاریابی مفید و کارآمد تعیین و اجرا خواهند شد.
www.hbr.org