خبر

رمضان امسال، دور ازهم و باهم

با نزدیک شدن به ماه رمضان، طیف گسترده ای از احساسات به شدت مورد توجه قرار می گیرند. ماه رمضان باعث می شود تا روی این قبیل احساسات بیش از پیش تمرکز شود. پیش بینی اوقات شرعی، مدیریت عادات غذایی و تغییرات رفتاری، همگی باعث بروز این احساسات می شوند.

البته، رمضان امسال با رمضان سال های دیگر کاملا فرق دارد.

علت این تفاوت چیست؟

بگذارید با تعریف ماه رمضان شروع کنیم: در اصل رمضان حول محور عبادت، از خود گذشتگی، خود اندیشی، باز پس دادن نعمت های الهی به جامعه و نزدیک تر شدن به عزیزان می چرخد. از لحاظ فعالیت، رمضان موسم دورهمی های خانوادگی، نماز و دعا در مسجد و کاوش در میان انواع مختلف غذا ها و فعالیت هایی است که می توان شب ها پس از افطار آن ها را انجام داد و خورد.

رمضان ما را وا می دارد تا ضمن ایجاد یک سری از تغییرات در زندگی روزمره، به سرعت با مجموعه ای از رفتار های جدید، اگر چه به مدت یک ماه، خود را وفق دهیم. این امر به خصوص در کشور های منطقه خلیج فارس صادق است. برای روزه داران، این تغییر حتی شدید تر و جدی تر نیز احساس می شود. در همین حال ما باید ذهن ها، بدن ها و روح های خود را بار دیگر با توجه به ساعات روزه داری تنظیم کنیم.

تفاوت رمضان امسال با پارسال، ورود یک مهمان ناخوانده به سفره افطار به نام ویروس کووید ۱۹ است. این موضوع نه فقط تحرک ما را محدود بلکه هنجار های جدید بی سابقه ای را به ما تحمیل می کند که قطعا چشم انداز ما به سوی ماه مبارک امسال را تغییر خواهد داد. محدودیت های اخیر دگرگونی در شکل روابط اجتماعی ما طی ماه رمضان، به چالش کشیدن آداب و رسوم و سنت ها و اختلال در شیوه مصرف محتوا و رسانه ها را در پی خواهد داشت.

گردهمی های اجتماعی

یکی از قابل توجه ترین و بارز ترین تغییرات در ماه رمضان امسال، جایگزینی گردهمایی های اجتماعی با فاصله گذاری های اجتماعی است. مهمانی های بزرگ افطار معمولی و دورهمی ها با دوستان امسال تبدیل به خاطره خواهند شد.

برای برخی افراد، وعده های افطاری یک تجربه انفرادی خواهد بود که فقدان احساسات سنتی دور هم بودن و همراهی را احساس می کند.

برای دیگران، شاید خانواده هایی که تا آن لحظه بیش از یک ماه قرنطینه را تجربه کرده اند، استرس کم کم آثار خود را نشان دهد. تحصیل در خانه، کار های بی پایان خانه، دورکاری و سرگرم کردن بچه ها در خانه از جمله چالش هایی هستند که به زودی با احساس گرسنگی در طول روز سخت تر می شوند.

این پدیده واقعیتی جدید را رقم زده است که بسیاری از ما هرگز آن را تجربه نکرده ایم. تغییر یک تقویم پر از مهمانی های افطاری، خاطرات زیادی را به یاد ما خواهند آورد و هنوز باید دید که ما به عنوان یک جامعه اشتراکی چگونه با این تغییرات سازگار می شویم.

آداب و رسوم

رمضانی که امروزه می بینیم، خود را مدیون آداب و رسومی می داند که به آن شکل جدیدی را بخشیده است. با این وجود، امسال احیا و عبادت شبانه در مساجد شاید به یک رویای غیر ممکن تبدیل شده باشند. احتمالا پخش زنده مراسم مذهبی از مساجد در روال عادی زندگی بسیاری از خانواده ها اختلال ایجاد می کند.

www.campaignme.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا