
به نظر شما چرا مردم در طول حراج بیشتر خرج میکنند و چگونه میتوان جلوی آن را گرفت؟
از دیدگاه کارشناسان، تخفیف نوعی خرج کردن احساسی را به همراه دارد. در این مقاله به شرح دلایل انجام این کار و یک سری استراتژیهای ساده جهت جلوگیری از افتادن در دام حراج میپردازیم.
فقط دیدن و شنیدن نام بلک فرایدی کافی است تا احساس کنیم که انگار نباید حراج را به هیچ وجه از دست داد و البته هیچ چیز آسان تر از این نیست که تنها با یک کلیک بتوان خرید کرد. حالا بیایید ببینیم آیا ضرر چنین کاری بیشتر از فایده اش هست یا خیر؟
خرید کردن حداقل به طور موقتی باعث میشود تا حس خوبی به فرد دست دهد. این کار به ویژه هنگام مواجهه با یک پیشنهاد خوب میتواند موجب افزایش ترشح دوپامین در مغز شود، دقیقا مشابه همان اتفاق خوبی که حین خوردن شکلات یا تمجید دیگران از ما در بدنمان رخ میدهد.
هیجان حاصل از خرید یک کالای تخفیف دار باعث میشود تا خرید بیشتر از آنچه واقعا هست، ارزشمند به نظر برسد. هیجان ناشی از یک خرید خیلی خوب با تخفیف زیاد کسب رضایت فوری در شخص را به همراه خواهد داشت.
در ادامه حراجهای بزرگ میتوانند از لحاظ مالی برای مصرف کننده سودمند باشد، اگر او هشیار بوده، برای خرید در فصل حراج برنامه ریزی کرده و شرایط را سنجیده باشید.
با این حال، همین عجله برای لذت بردن از یک احساس خوب میتواند منجر به خرید چیزهایی شود که هیچ نیازی به آنها نیست.
عبارات خاصی مانند «حراج یک روزه» یا «حراج نود درصدی» مراکز احساسی قلب ما را فعال کرده و در عین حال مراکز منطقی مغز را دور میزند. همن امر مکث و بررسی میزان نیاز به یک کالای خاص را دشوار خواهد ساخت. به عبارتی اگر هنوز چیزی را به خاطر تخفیفش میخرید، بدانید که در حال خرج کردن هستید نه پس انداز.
در ادامه به لطف سهولت خرید آنلاین، فرد همواره تشویق به خرید مکرر و بدون برنامه میشود. مطالعات دانشگاه «کرنل» نیویورک نشان میدهد که کاربران فضای آنلاین به طور متوسط تقریبا سی درصد بیشتر از بقیه خرج کرده، چهل و سه درصد بیشتر از بقیه جنس سفارش داده و سی و شش درصد بیشتر از گذشته اقلام خوراکی و غیر خوراکی میخرند.
اما در نهایت این نکته را باید به خاطر داشت که کسب رضایت فوری میتواند اعتیاد آور باشد. در ادامه احتمالا یک چرخه معیوب به وجود خواهد آمد که در آن برای تجربه یک حس خوب به «درمان خرید» بیشتری نیاز دارید. این امر میتواند منجر به استرس مالی، احساس بهم ریختگی و درک این حقیقت شود که شادیهای مادی لذت پایدار ایجاد نمیکنند.
علاوه بر همه اینها، خرید بیش از حد میتواند عواقب منفی دیگری نیز به دنبال داشته باشد. بسته به آنچه میخریم، خریدهایمان ممکن است بر روی محیط زیست اثر منفی گذاشته و خانه و ذهن ما را شلوغ کنند. این امر میتواند منجر به غرق شدن در دریای سردرگمی و آشفتگی شده و فرد در برابر اقدام برای تغییر، مقاومت کند.
راههای عملی برای خرید هوشمندانه تر
در پایان به چند گام عملی اشاره میشود که هنگام تصمیم گیری برای خرید به کمکتان خواهد آمد:
لیست خرید تهیه کنید و به آن پایبند بمانید. قبل از خرید به خودتان زمان داده و به این سه سوال پاسخ دهید:
- چند ساعت برای خرید این کالا کار کرده ام؟
- چند وقت یک بار از آن استفاده خواهم کرد؟
- آیا میتوانم آن را ارزان تر از یک خرده فروشی دیگر یا یک دست دوم فروشی بخرم؟
با این وجود اگر هنوز هم از خرید به عنوان راهی برای سرگرم شدن و کاهش استرس استفاده میکنید، بهتر است مراجعه به یک مشاور یا روانشناس را در برنامه روزانه خود قرار دهید.