در رویداد «داستانِ دَستان» از هویت بصری جدید برند پاکشوما رونمایی شد و مسیر پنجاهساله این برند روایت گردید.
رضا منجزی، مدیر برند و بازاریابی پاکشوما، در این رویداد با اشاره به اینکه فرایند ریبرندینگ پنج ماه به طول انجامیده است، اظهار داشت: «دلیل تغییر هویت بصری و ریبرندینگ در تمامی برندها، تغییر انسانها، سلیقهها و فرهنگ است. ما باید به این تغییرات احترام بگذاریم. علاوه بر این، تغییر رویکردها و دیدگاهها نیز در این روند مؤثر است. اضافهشدن خطوط کسبوکار جدید و محصولات تازه به سبد تولیدات یک برند باسابقه در بازار رقابتی، دلیلی برای تصمیم به تغییر هویت و حتی لوگو محسوب میشود. در واقع، این موارد از ارکان اساسی ریبرندینگ هستند.»
وی افزود: «حتی برندهای بزرگی همچون گوگل نیز هویت بصری خود را بر اساس تغییرات اجتماعی، طی یک شبانهروز تغییر میدهند. ما نیز تصمیم گرفتیم فرآیند بازسازی و تغییر هویت را در پاکشوما رقم بزنیم. در این مسیر، از مصاحبه با مدیران ارشد برند، بررسی رقبا در سطح داخلی و بینالمللی، تحقیقات میدانی و مطالعات بازار بهره گرفتیم. در این راستا، با ۶۰۰ نفر بهصورت حضوری و چهرهبهچهره مصاحبه کردیم و با استفاده از بازخوردهای دریافتشده، فرایند ریبرندینگ را به بهترین شکل ممکن اجرا نمودیم.»
جوهره برند پاکشوما؛ آرامش خاطر
محمد کوچکزاده، استراتژیست ارشد برند، در ادامه این رویداد بیان کرد: «ریبرندینگ صحیح، مبتنی بر استراتژی و تحقیقات دقیق شکل میگیرد. یک استراتژی درست، صرفاً بر پایه مسائل مالی و تجاری نیست، بلکه اهداف والایی را دنبال میکند. دلیل وجود پاکشوما، افزایش آسایش زندگی مردم و کاهش دغدغههای آنهاست. این موضوع را در مصاحبه با مدیران ارشد، خط تولید و مصرفکنندگان کاملاً لمس کردیم. پاکشوما از کیفیت نمیکاهد و همین امر باعث شده که برندی قابلاعتماد باشد.»
وی افزود: «آرکیتایپ (کهنالگوی) اصلی برند پاکشوما، “مراقب و حامی” است؛ نمادی سخاوتمند، پشتیبان و مهربان. اما علاوه بر این، پاکشوما یک کهنالگوی “حاکم” نیز دارد؛ برندی اصیل، قدرتمند و ساختارمند که در طول ۵۰ سال گذشته، به الگویی برای سایرین تبدیل شده است و چشماندازی روشن برای آینده ترسیم میکند.»
به گفته استراتژیست ارشد برند، جوهره پاکشوما، یعنی آنچه در ذهن مخاطبان باقی میماند، “آرامش خاطر” است؛ حسی که به آنها القا میکند این برند، فضایی آرام و بدون دغدغه را در زندگیشان ایجاد میکند. وی اظهار داشت: «در فرایند ریبرندینگ، تبدیل این فضای انتزاعی به یک هویت بصری، مستلزم بررسی نقاط تماس مشتریان و آمیختن آنها با استراتژی برند است. ما این شانس را داشتیم که با مدیر هنری برند از شرکت هزار برندینگ همکاری کنیم و مسیر درستی را در طراحی برند طی نماییم.»
طراحی لوگویی دوستانه بر اساس کهنالگوهای برند
مرتضی اشجاری، مدیر ارتباطات بازاریابی پاکشوما، در این رویداد اظهار داشت: «اصلیترین المان یک برند، لوگو یا نشان آن است. در طراحی لوگوی جدید پاکشوما، چند عامل اساسی را مدنظر قرار دادیم: مدرنسازی برند، تطبیق آن با زمانهی خود و ایجاد ارتباط با جوهرهی برند که همان “آرامش” است. همچنین، بر اساس کهنالگوهای برند که “مراقبت” را تداعی میکند، تلاش کردیم لوگویی دوستانه طراحی کنیم. در همین راستا، از فرمهای نرم، مدرن و خوانا بهره بردیم».
او افزود: «در حوزه هویت کلامی، مهمترین مؤلفه، شعار یا تگلاین برند است. پاکشوما بر پایه آسایش تعریف شده و در نتیجه، لحن کلامی آن نیز باید الهامبخش و اطمینانبخش باشد.»
طراحی آوا و رایحه برند
اشجاری در ادامه به طراحی آوای برند اشاره کرد و گفت: «یکی از نکات قابلتوجه در فرایند ریبرندینگ، طراحی آوای برند بود. ما بر اساس جوهرهی برند، از نتها و ملودیهایی بهره گرفتیم که حس آرامش و اطمینان را به مخاطب منتقل کند. طراحی این آوا توسط یکی از برجستهترین اساتید موسیقی ایران، سامان احتشامی، انجام شد و این صدا در محصولات پاکشوما به کار گرفته خواهد شد.»
او همچنین اظهار داشت: «رایحهی برند پاکشوما نیز به این داستان افزوده شد. این رایحه در فضای داخلی سازمان و فروشگاهها منتشر خواهد شد تا از طریق ارتباط بویایی، تعامل بیشتری میان برند و مخاطبان شکل گیرد. ما در این پروژه، تلاش کردیم از بعد بصری، با تغییر لوگو و آیکون، مخاطب را درگیر کنیم. از بعد شنیداری، با طراحی آوایی متناسب با استراتژی برند، او را همراه سازیم. همچنین، از بعد بویایی نیز بهره گرفتیم؛ چرا که حافظهی بویایی، یکی از ماندگارترین حسها در ذهن افراد است».
وی در پایان خاطرنشان کرد: «مجموعهی این عناصر، سندی هویتی برای برند پاکشوما محسوب میشود که موجب برقراری ارتباطی عمیق با مخاطبان خواهد شد. اثری در ذهن مخاطب خواهد گذاشت که پاکشوما را فراموش نکند و جایگاه این برند در میان مخاطبان تثبیت گردد.».