صنعت خودروی ترکیه نقش مهمی در بخش تولید و اقتصاد این کشور ایفا میکند. این کشور در سال ۲۰۱۲ بیش از ۱ میلیون خودرو تولید کرده استو این روند روبهرشد را تا سال ۲۰۱۸ ادامه داده است.
براساس مقالهای که کمتر از یک سال پیش در فوربس منتشر شده، صنعت خودروسازی ترکیه در دنیا در جایگاه چهاردهم و در اروپا پنجم است. از حدود ۱.۶۹۶.۰۰۰ خودروی تولیدشده در این کشور در سال ۲۰۱۷، ۷۸درصد آن صادر شدهاند. در این میان صادرات به اروپا ۹۸۵.۴۳۴ عدد بوده است. بزرگترین بازار صادرات قطعهها برای این کشور آلمان است و فرانسه، ایتالیا، بلژیک، انگلیس و آمریکا پس از آن قرار دارند. ترکیه عامل ارتباطی مهم در زنجیرهی تامین شرکتهایی مانند فولکسواگن و دایملر (مرسدس بنز) است.
ریشهی صنعت خودروی ترکیه در واردات قطعات جایگزین توسط مونتاژکارهای داخلی بوده است. اولین مشارکت خارجی این کشور در سال ۱۹۶۰ با شرکتهای رنو، فورد و فیات ثبت شده است. صنعت قطعات خودرو پس از تصویب قانون تولید داخلی در نیمهی دههی ۶۰ به سرعت رشد کرد. توافق اتحادیهی گمرکات اروپا-ترکیه مزیت زیادی برای شرکتهای داخلی به دنبال داشت زیرا مواد و اجزای خام اروپایی –با جدیدترین فناوریها- به ارتقای تولید کمک زیادی کرد. وعدهی جابهجایی بدون مالیات خودروها و قطعات، بین ترکیه و اروپا، شرکتهای آسیایی زیادی مانند تویوتا، هیوندایی و هوندا را ترغیب کرد تا از مزایای هزینههای پایین تولید و همچنین دسترسی به یکی از اصلیترین بازارهای صادرات بهرهمند شوند.
اما پس از خواندن این آمار که در فوربس منتشر شده بود، آمار روزنامهی ترکی دنیا میگوید که فروش خودروهای تجاری سبک در دسامبر گذشته ۴۳درصد در این کشور کاهش داشته است. براساس گزارش این روزنامه آمار فروش خودرو در سال ۲۰۱۸ در ترکیه ۶۲۰.۹۳۷ عدد بوده که کاهش قابل توجهی در مقایسه با تعداد خودروی فروختهشده در سال ۲۰۱۷ داشته است. روزنامهی دنیا همچنین از کوچکشدن ۳۵درصدی بازار خودرو در سال گذشته خبر میدهد و اظهار میکند که کاهش مالیات هم نتوانسته این آمار را تغییر دهد. این کاهش در سال جاری نیز پیشبینی میشود.
سقوط ارزش لیر و بهای گزاف واردکردن مواد خام مهمترین عواملی هستند که بازار صادرات خودروی ترکیه را متزلزل کردهاند.