کافی است در باکس جستوجوی گوگل بخواهید بدانید چه برندهایی نیاز به تبلیغ ندارند و آن وقت است که نام دونات کریسپی کریم در بیشتر فهرستها و مقالهها ظاهر میشود.
یک برند آمریکایی است که شعبهی اصلی آن در کارولینای شمالی واقع شده و صفهای طویلش از مشخصههای بارزش است. آنها دونات، قهوه و آبمیوه میفروشند.
ورنون رودلف در سال ۱۹۳۷ دستورتهیهی رمزآلود دونات را از یک سرآشپز فرانسوی خرید و دست به کار تاسیس مغازهاش شد.
برند در حال حاضر شعبههایی در کشورهای دیگر هم دارد و آوازهاش در مکانهای مختلف دنیا پیچیده است.
ماموریت و چشمانداز
برند ماموریتش را بهبود زندگیها از طریق شادی و نشاط تعریف میکند و چشماندازش این است که در بهاشتراکگذاشتن طعمهای دلپذیر و خلق خاطرات شاد، پیشرو باشد.
بازاریابی دهانبهدهان
مدیر بازاریابی این برند میگوید کریسپی کریم بر اساس حرفها و توصیههای مردم به این موفقیت رسیده و برند هزینهی چندانی برای تبلیغات تلویزیونی یا رسانههای مشابه نمیکند و به جایش روی کارکنانش سرمایهگذاری میکند.
واقعیت این است که بیلبوردهای زیادی از این برند وجود ندارد و آنها بیشتر روی قدرت بزرگترین بازاریابانشان یعنی مردم تکیه میکنند که ممکن است برای خیلیها عجیب به نظر برسد.
آموزش
هر کارمند کریسپی کریم در دانشگاه برند آموزشهای ویژه میبیند. آنها جدای از آموختن روش پخت دونات، رفتار با مشتری و بازاریابی را هم میآموزند.
ارتباط با مشتری
برند در برقراری ارتباط موثر با مخاطبانش موفق بوده است. در شبکههای اجتماعیاش میتوان کامنتهای زیادی را از مخاطبان دید که از کریسپی کریم میخواهند نزدیک به آنها هم شعبهای افتتاح کند.
آنها در شیوهی بازاریابیشان به این سه اصل پایبندند: بازار، پیام و لحظه.
بازار
آنها علاقهی زیادی به شبکهسازی و برقراری ارتباط دارند. وقتی یک شعبهی جدید باز میشود، دلشان را به آن خوش نمیکنند و خیلی سریع به سراغ جایگاههای بنزین، کافیشاپها و فروشگاههای اطراف میروند و به حاضران در محل دونات میدهند و دوستی را آغاز میکنند.
پیام
آنها در در کارهای خیر شرکت میکنند. از سال ۱۹۵۵ برند برنامهی ویژهای برای کلیساها، مدرسهها و سازمانهای دارد. آنها میتوانند میتوانند با فروش دوناتهای برند، با قیمتی ارزان، پول جمع کند. چه کسی ممکن است یک دونات چند سنتی را نخرد در حالی که میداند ممکن است کودکی با این پول لبخند بزند؟
در عین حال افراد با دانستن این مطلب علاقهی بیشتری به برند پیدا میکنند و به محصولی مثل دونات با سطح درگیری بسیار پایین، وفادار میشوند و دیگر دوناتهایشان را فقط از کریسپی میخرند.
لحظه
آنها بهترین زمان خرید دونات را با شفافیت اعلام میکنند.
وقتی دوناتهای برند آمادهاند، علامت «داغِ داغ»، در فروشگاهها به نمایش درمیآید. مشتریان به خوبی میدانند اگر در این زمان (از ۷ صبح تا ۷ عصر) به فروشگاه برسند، دونات تازه و خوشمزه میخرند.
برند همچنین اپلیکیشن داغِ داغ را برای مشتریانش تهیه کرده تا آنها بدانند که کی دوناتهای افسانهایشان حاضر است.
www.brightplanning.com