
«اگر کارتان فروش توالت سیار است، آموزههای استیو جابز به هیچ کارتان نمیآید و اگر مشاوری کوچکترین اشارهای به هرم مازلو کرد، باید با لگد از شرکت بیرونش کنید!» این جملاتی است که مارک ریتسون از چهرههای سرشناس عرصهی بازاریابی و برند در توصیف مشاورهای مارکتینگی به کار برده که بلای جان کسب و کارها شدهاند و حضورشان در بهترین حالت جز صرف هزینه و وقت، عایدی خاصی برای کسب و کار ندارد.
این روزها پای مشاوران بیتجربه و کارنابلد مارکتینگ حتی به کوچکترین کسب و کارهای محلی هم باز شده؛ آدمهای شیک و آراستهای که اغلب از کلمههای انگلیسی استفاده میکنند و با وعدهی توسعهی بیزینس، اهالی کسب و کار را به دام میاندازند، اما حاصل کارشان چیزی جز گزارشهای ناکارآمد و توصیههای کلی نیست. مارک ریتسون از این دسته مشاورها با عبارت «ابلهان بازاریابی» یاد میکند و چند نشانه را برای شناسایی آنها برمیشمرد که با دیدنشان باید فرار را بر قرار ترجیح بدهید.
نشانهی اول: تاکید بر نسلها
طبقهبندی مخاطبان در قالب نسل هزاره و زد و… و یکسان فرض کردن نیازهای جمعیتی میلیونی، از تفکری کلیشهای و غیرقابلاعتماد بودن مشاور خبر میدهد.
نشانهی دوم: مشاوره دادن بدون درخواست داده یا فقط بر اساس دادههای کمی یا کیفی و نه هر دو
یک مشاور کاربلد پیش از هر اظهار نظری از شما درخواست میکند دادههای کمی و کیفی در اختیارش بگذارید تا برند شما را از نقطهنظر مخاطب هدفتان بشناسد و هرگز بر اساس تجربیات شخصیاش دربارهی بستهبندی و قیمتگذاری و چیدمان فروشگاه و کمپین تبلیغاتی جدیدتان اظهار نظر نمیکند.
نشانهی سوم: کانسپتفروشی در ابعاد کلان!
میتوانید کیفیت مشاور برند را بر اساس تعداد کانسپتهایی که تلاش میکند به شما بفروشد، ارزیابی کنید. یک مشاور کاربلد فقط روی یک کانسپت تمرکز میکند که قرار است معرف برند شما در بازار باشد.
نشانهی چهارم: استفاده از واژههای کلیشهای
هزاران برند شکستخورده که از لشگر ابلهان بازاریابی مشاوره گرفتهاند، واژهی خلاقیت را به عنوان وجه تمایز محصول یا خدمتشان برشمردهاند. اگر مشاوری از هرم مازلو و آمیختهی بازاریابی حرف زد یا از نقلقولهایی مثل «ایجاد شهرت و اعتبار چندین دهه طول میکشد» استفاده کرد، فرار را بر قرار ترجیح دهید.
نشانهی پنجم: خطابهخوانی در وصف برندهای بزرگ
اگر مشاورتان در جلسهی مشاوره از اپل و استیو جابز و پپسی و کوکاکولا و مکدونالد به عنوان الگوی برندسازی یاد کرد و خطابهای یکساعته دربارهی قدرت برند اپل ارائه داد، هرچه سریعتر دنبال راه خروج بگردید!