خبر

لباس تیم ملی نیجریه فاتح قلب جوانان

پس از اننظاری چهار ساله جام جهانی رسما آغاز خواهد شد. در ادامه امکان تحقق ایده های مهم تر از جمله عرضه رسمی لباس های تیم ملی در جام جهانی به وجود می آید. در این راستا، بدون شک هیجان انگیز ترین و قابل پیش بینی ترین لباس های جام جهانی به تیم ملی نیجریه تعلق دارد. این کیت ها در دنیای مد یک آیتم واقعی به شمار می روند. در حال حاضر دو مدل از این لباس وجود دارد اما مدل محبوب آن به رنگ لیمویی تیره، با آستین های سیاه و سفید و راه راه عمودی به بال های عقاب شبیه است. این کیت جدید به ویژه با طراحی خاص نایک وجه اشتراک کمتری با کیت فوتبال سنتی دارد. در نهایت پاسخ مناسبی به این اقدام داده شده است: کیت جدید از زمان عرضه آن در ماه فوریه جای خود را از یک لباس ورزشی جالب به لباسی محبوب در میان نسل جوان داده است. از زمان رونمایی در ماه فوریه تاکنون، این کیت با ثبت بیش از سه میلیون پیش سفارش در بسته بندی هایی با لوگوی متفاوت یک جا به فروش رفت و حالا نیز جای خود را در بازار های ثانویه باز کرده است. هر روز کفش ها و محصولات ورزشی به تعداد فوق العاده محدود از برند های عجیب و غریب راه خود را به بازار باز می کنند اما معمولا این اتفاق برای یک دست لباس ورزشی نمی افتد. در چرخه جام جهانی مادام که شاهد حضور ویرجیل آبلو (طراح مد آمریکایی) و کیم جونز (طراح مد انگلیسی) هستیم، یکی از جالب ترین آیتم های مسابقات جام جهانی یک پیراهن تیم ملی معمولی خواهد بود. چگونه چنین چیزی ممکن است؟
طراحی عالی این موفقیت را کلید می زند اما وقتی کار به مقایسه لباس تیم ملی نیجریه با لباس تیم ملی انگلیس برسد (پیراهنی سفید رنگ با یک نشان بر روی سینه)، پیراهن تیم نیجریه کنار پیراهن تیم ملی انگلیس تبلیغ خواهد شد. کاربران توییتر شروع به پخش تصاویر لباس تیم ملی نیجریه در این شبکه اجتماعی کردند و در ادامه روند پخش تصاویر در وبلاگ های تبلیغاتی، ماه ها قبل از عرضه عمومی، کیت تیم ملی نیجریه بر تن رپر انگلیسی، Skepta، دیده شد. سپس نایک از پیش خرید سه میلیون کیت تیم ملی نیجریه خبر داد. البته تحلیل گران نسبت به این آمار شک دارند زیرا ظاهرا هیچ راهی برای خرید کیت های اعلام شده وجود ندارد و البته آمار فروش آن بیش از آمار فروش لباس تیم منچستر یونایتد، محبوب ترین باشگاه فوتبال جهان در کل سال ۲۰۱۷، است. با این وجود، آمار فوق جلوی فروش این لباس در اینترنت با شور و شوقی وصف ناشدنی را نگرفت.
لباس تیم ملی نیجریه باب گشایش یک case study شد تا نحوه تاثیرگذاری اینترنت بر روی آمار فروش یک محصول در سال ۲۰۱۸ را بررسی کند: این مورد جالب تاثیر مثبت اینترنت تا زمان کسب نتایج موفق و تضمین شده را به تصویر می کشد. ما بارها شاهد این قبیل اتفاقات خوب و جالب بوده ایم اما قطعا عامل آن همیشه نیز یک دست لباس فوتبالی نیست بلکه الان زمان آن فرا رسیده است تا فوتبال لحظه ای چنین شیرین را رقم بزند. کافی است به خاطر بیاورید که چند سال پیش تصویر رپر کانادایی، دریک، با یک لباس ورزشی بر تن به رنگ صورتی از باشگاه ایتالیایی یوونتوس، در اینستاگرام انتشار و آمار فروش مستقیم آن کیت خاص افزایش یافت. در ادامه فوتبال الهام بخش دیگر طراحان در دنیای مد شد: همکاری “گوشا رابچینسکی” با آدیداس بر روی ارائه کیت های متعدد و مشارکت با لیبل هایی نظیر ورساچه و Burberry در مجموعه های اخیر از ورزش ایده گرفته اند. این در حالی است که آبلو با رونمایی از مجموعه لباس های فوتبالی خود در پی مشارکت با نایک، به شیوه تعریف هویت بصری ورزش اشاره کرد. به گفته او، نکته جالب در مورد واژگان و تاریخچه فوتبال این است که چنین حوزه ای از لحاظ علم زیبایی شناسی جذابیت خاص خود را دارد.
به نظر می رسد که لباس تیم ملی نیجریه قبلا از دانسته های طراحان بهره برده است: فوتبال یک trend در دنیای مد یا حداقل ورزشی است که ارزش الهام بخشیدن به دنیای مد، تبدیل محصولات به scarfهای فوتبالی لوکس یا لباس های ورزشی محبوب در بازار را دارد. پس چرا شما نباید تیمی داشته باشید که لباس هایش به چنین موفقیتی دست پیدا کنند؟ در مسابقه فوتبال نیجریه (ملقب به “Super Eagles”) با کرواسی در جام جهانی، قطعا بهترین ها در زمین خواهند بود. حتی در صورت حذف از جام جهانی نیز امکان فروش موفق لباس های تیم ملی نیجریه در وبسایت eBay وجود دارد.

www.gq.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا