
این روزها که به واسطهی شرایط خاص کشور، اسم «ایران» بیش از همیشه بر سر زبانها افتاده، کمپینی متفاوت روی بیلبوردهای شهر خودنمایی میکند که با محوریت ایران و همبستگی ملی، به دنبال تشویق شهروندان به پرداخت مالیات است.
خلاقیت در خدمت مشارکت ملی
در فاز اول این کمپین، بخشی از مصرع آشنای «ما برای آنکه ایران…» روی بیلبوردها نقش بست و در فازهای بعدی از کلمهی مالیات و کارکردهای آن برای توسعهی ملی رونمایی شد تا مردم را به مشارکت در ۸۸۱ پروژهی ملی در حوزهی بهداشت و سلامت، آموزش و پرورش، آبرسانی و … ترغیب کند.
آغاز رقابت حرفهای در عرصهی تبلیغات دولتی
کمپین اخیر سازمان امور مالیاتی سوار بر موج وطنپرستی و با اکران گسترده در رسانههای محیطی و دیجیتال، واکنشهای فراوانی را برانگیخته و از خلاقانهترین نمونههای ارتباطات دولتی در سالهای اخیر است. کمپین با پیام ساده و سرراست و روایت بصری منسجم خود، دور از لحن خشک و رسمی و پیچیدگیهای رایج در ارتباطات نهادی، مخاطب را درگیر کرده و فضای بحث و گفتوگو پیرامون مالیات را داغ کرده است؛ اتفاقی که میتواند آغازگر فصلی جدید از رقابت حرفهای در عرصهی تبلیغات دولتی باشد.
یک کمپین و چندین ایدهپرداز!
طراحی خلاقانه و اجرای متفاوت این کمپین و بازتاب گستردهی پیام آن در سطح جامعه، باعث شده تعدادی از فعالان بخش خصوصی مدعی ایدهپردازی برای آن شوند. با وجود حرف و حدیثهای فراوان پیرامون این کمپین و ادعای برخی از شرکتهای تبلیغاتی که ایدهپردازی و طراحی کمپین را به خودشان نسبت دادهاند، شنیدهها حاکی از آن است که کمپین به سفارش مستقیم مدیریت روابط عمومی سازمان امور مالیاتی و با ایدهپردازی و اجرای اعضای این واحد سازمانی طراحی شده است.