بازار تبلیغات فعالان صنعت فرش در کشورمان داغ داغ است. هر روز کمپینی گسترده در این صنعت رونمایی میشود. حال تکرار کمپین ها، ایده پردازی را روز به روز سخت و از کیفیت تبلیغات این حوزه کاسته است. در این میان چندی ست، برند فرش ستاره کویر یزد کمپینی متفاوت را اکران کرده است. این کمپین با شعار “چنگی بر تار خاطره” مدتی ست رونمایی شده است. ام بی ای نیوز برای دریافت اطلاعات دقیق تر در این رابطه گفتگویی را با واحد فروش برند فرش ستاره کویر یزد و احمد جمالپور مطلق مدیر هنری استودیوی دات ( مجری کمپین) داشته که در ادامه می خوانید.
رقص گلهای قالی در کمپین تبلیغاتی
واحد فروش برند ستاره کویر یزد در این رابطه گفت: فرش ستاره کویر یکی از قدیمیترین تولیدکنندگان فرش ماشینی در ایران است. این برند با توجه به برنامه های تبلیغاتی خوب گذشته و پایبندی به اصول ناظر بر رضایت مشتری هنوز هم برای مخاطب شناخته شده و آشناست. درست است که در سالهای اخیر فرش ستاره کویر یزد حضور چندانی در رسانه هایATL نداشته ولی به جهت حضور فعال و تبلیغات خوب برند ستاره کویر یزد در سال های گذشته این نام همچنان بعنوان یکی از برترین برندهای فرش ماشینی همچنان در ذهن مشتری های بازار فرش ماشینی جای دارد.
با توجه به سابقه همکاری استودیو دات ( استودیوی مجری کمپین) با شرکت فرش ستاره کویر یزد این برند سفارش طراحی آگهی های محیطی خود را برای بیلبوردهای شمال کشور به این گروه پیشنهاد کرد.
مخاطبان کمپین
واحد فروش برند در رابطه با گروه مخاطبان این کمپین میگوید: مخاطبان هدف ستاره کویر از اکران این بیلبوردها ساکنین شهرهای شمالی و البته مسافران زیادی بود که در فصول مختلف از شهرهای دیگر به شمال کشور سفر میکنند. در مورد هدف آگهی نیز باید بگویم: هدف آگهی، یادآوری و تاکید بر تگ لاین قدیمی این برند یعنی شعار “نقش خاطره میزند” بود. ذکر این نکته ضروری است که تعدادی از محصولات گروه در دومین کارخانه این گروه به نام خاطره کویر و تحت این برند تولید شده و جایگاه خوبی هم در ذهن مخاطب داشته است. بنابراین پیام نیز باید به گونه ای طراحی می شد که هم مخاطب قدیمی این برند با حسی خوب، این شعار و آن محصولات را به یاد بیاورد و هم مخاطبان جدید به شکلی جذاب با آن آشنا شوند.
نقوش فرش دستباف در طرح آگهیها
جمال پور در ادامه در رابطه با شعار و مراحل ایده پردازی طرح آگهیها میگوید: با توجه به بار معنایی خوب شعار ” نقش خاطره می زند” و اشاره آن به طرح های برگرفته از نقوش فرش دستباف و هنر هنرمندان ایرانی و اصالتی که در این طرح ها وجود دارد و همچنین حس خوشایندی که در پس معنای این شعار در ذهن مخاطب ایجاد می شود، ما نیز تصمیم گرفتیم از المان های تصویری فرش دستباف برای القای این معانی استفاده کنیم.
نکته ای که در ایده پردازی این آگهی برای ما مهم بود اصالت بخشی به جنبه های هنری فرش ماشینی بود. راهکار ما در طراحی این آگهی حضور عامل انسانی در تصویر و همچنین رفتن به سمت بخش طراحی و تولید فرش ماشینی که به دست هنرمندان ایرانی انجام میگیرد و همچنین نزدیک شدن به پیشینه بافت سنتی فرش در ایران و دور شدن از فضای صرفاً ماشینی تولید این فرش ها در سالهای اخیر بوده است.
شعار آگهی هم بعد از رسیدن به کانسپت مناسب در تصویر برای آگهی نوشته شد. در طراحی شعار هم می بایست از کلمات کلیدی تگ لاین برند ستاره کویر استفاده میشد و البته کلمه ” خاطره” که علاوه بر تگ لاین، نام یک بخش از محصولات قدیمی این برند نیز بوده است.