بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی فرش دستباف ایران با حضور ۷۳۰ شرکت تولیدی و صادراتی درمحل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد.
این نمایشگاه هرساله با هدف اعتلای صنعت دیرپای فرش دستباف و گردهمایی دست اندرکاران این حوزه برپامیشود. دست بافته های نفیس ایرانی در غرفه های سالنهای مختلف نمایشگاه این بار در انتظار بازدیدکنندگان ماندند، چراکه ضعف اطلاع رسانی باعث شده بود مخاطبان کمتر در جریان چنین رویدادی قرار نگیرند.
در بیست و ششمین نمایشگاه نیز حضور برندهای مطرح صنعت فرش کشور که فرهنگ و اصالت فرش ایرانی را به رخ هر بیننده ای می کشند، مثل همیشه پر رنگ است اما با تردیدها و افسوس هایی همراه است که دلیل ان از دست رفتن یکه تازی نام ایران برتارک بازارهای بین المللی فرش است.
بازاریابی برای کالاهای مختلف نیازمند استراتژی و تکنیکهای منحصر به فردی است که گاهی از علومی نظیر جامعه شناسی و روان شناسی و حتی ارتباطات انسانی و هنر و مد استفاده میکند.
بازارهای دنیا فرش ایران را به عنوان نماد اصالت و قدمت و کیفیت میشناسند، اما این روزها دست اندرکاران تولید و صادارت قالی ایرانی برای بازارهای از دست رفته توسط چین و هندوستان و مشکلات صادرات و… دل نگرانی هایی دارند.
مختارزاده مدیر شرکت صادراتی آل رسول که ۶۰ سال سابقه ی فعالیت درحوزه ی صادرات فرش دستباف دارد میگوید: مشکلات زیادی سر راه صادرکنندگان فرش وجود دارد فرش ایرانی در دنیا اصالت و آبروی ایران را یدک می کشد و هنوز هم با توجه به مشکلاتی که به خاطر کم کاری های ما در بازارهای بین المللی ایجاد شده حرف اول را در دنیا فرش ایران می زند.
او با تاکید بر اینکه ۶۰ سال سابقه ی کار صادراتی به همه دنیا داشته از وضعیت به وجود آمده طی سالهای اخیر ابراز نگرانی کرده و می گوید: موضوع مالیات بر صادرات که طی سالهای قبل لغو شده بود اکنون دوباره مطرح شده است که با توجه به مشکلات زیادی که برای فروش و عرضه فرش ایرانی وجود دارد نگران کننده است.
او با انتقاد از وضعیت اطلاع رسانی و تبلیغات برپایی چنین نمایشگاهی گفت: سیاست هاس حمایتی داخلی درکنار فعالیت های صاحبان مشاغل مرتبط با فرش دستباف میتواند اثرگذار باشد اینکه فقط ۳۰ ثانیه برای اطلاع رسانی برپایی نمایشگاهی که اصالت و تاریخ و فرهنگ یک کشور را نمایش میدهد، در رسانه تلویزیون اختصاص یابد ولی برای تبلیغ اسنک و فرش ماشینی شاهد برنامه های بلند تبلیغاتی هستیم جای تاسف دارد.
وی افزود: حتی یک بیلبورد در مسیرهای منتهی به نمایشگاه که در این ایام نسبت به زمان و مکان برگزاری نمایشگاه فرش دستباف اطلاع رسانی شود دیده نمیشد و این نشانه بی توجهی به این رویداد بزرگ است.
محوطه نمایشگاه نیز در روز سوم برگزاری خلوت تر از حد انتظار بود و سالن های آکنده از فرش و تابلو فرش با حداقل مخاطبان و بازدیدکنندگان روزهای نسبتاً گرم اول شهریور ماه را سپری کردند.
تولیدی تابلو فرش یاقوتی که از بازار تبریز در این نمایشگاه شرکت کرده بود اما از رونق فروش تابلو فرش دربازارهای داخلی میگوید.
این تولیدی که فقط تابلو فرشهای سبک فرانسوی یا پرنسسی را عرضه میکند به عنوان یک شرک معتبر در زمینه تولید تابلو فرشهای نفیس در کشور شناخته شده است. رحیم یاقوتی مدیر این مجموعه معتقد است شرکت در نمایشگاه های داخلی در شهرهای مختلف مهمترین عامل بازاریابی و شناساندن هنر تابلوفرش نفیس به مخاطبان بوده است.
وی میگوید شهر قم رتبه نخست تقاضا و سفارش و خرید تابلو فرش های نفیس را در کشور دارد و بعد از آن تهران، کرج و مشهد و اصفهان قراردارند.
اما صادرات این کالا نیز به دلیل عدم اطلاع رسانی و نبود شناخت کافی چندان رونق ندارد و بازارهای داخلی عمده ترین هدف این کالا هستند.
وی کپی برداری از کار برندهای مطرح که بین مخاطبان شناخته شده است را یکی از معضلات کار حرفه های در این حوزه عنوان کرد.
سالن ۳۸ مثل همیشه میزبان برندهایی بود که در جایگاه همیشگی خود حضور داشتند هرغرفه که معمولاً نام های شناخته شده ی خود را داشت از نظم خاصی برخوردار بود چرا که غرفه ها در سالن با توجه به متراژ و مساحت جایگاه خاصی را هرسال به شکل منظمی به خود اختصاص میدهند.
برند عظیم زاده در مرکز سالن (۳۸ب) درمحل همیشگی قراردارد، استاندارد بودن کالای فرش صادراتی و تضمین ۱۰ ساله موضوعی است که عظیم زاده به آن تاکید می کند و بسیاری از مشتریان در کشورهای دنیا برای این نام اعتبار و ارزش بالایی قائلند.
فهبد مدیر تبلیغات این شرکت می گوید: برای حفظ نام فرش ایران و اعتلای موقعیت آن علاوه براقدامات سخت افزاری که شامل طرح و نقشه و ظرافت بافت و گره فرش ایرانی موضوعاتی نظیر مطالعه بازارهای هدف و سلایق مردم نقاط مختلف دنیا و کار فرهنگی در کنار سایر موضوعات مطرح است.
برپایی نمایشگاه ها یی نظیر صنعت فرش درکناراهمیت اقتصادی و بازرگانی که دارد به لحاظ پشتوانه فرهنگی ومیراث اصیل جنبه های آموزشی و مطالعاتی که ویژگی چنین نمایشگاه هایی است، به عنوان نمونه جشنواره فرش برتر توسط مرکزملی فرش ایران درکنار چنین رویدادی نشانه روند رو به توسعه اهداف برگزاری نمایشگاه است.
درفضای داخل سالن ها طبق سنت دیرینه برخی قالی ها زیرپای بازدیدکنندگان گسترده شده بود و اینجا مخاطبان روی فرش های دستباف گسترده شده درکف سالن ها قدم میزدند، حس خوبی که شاید برای یک ایرانی قابل درک باشد صاحبان غرفه ها نیزاستدلال پاخوردن قالی را برای این اقدام مطرح میکردند.
برخی فرش های آنتیک درغرفه ی مخصوص به خود که آن هم هرسال درسالن ۳۸ و کنار غرفه عظیم زاده حضوردارد به چشم میخورد.
صادقی مسول این غرفه خاص است که رنگ و بوی قدمت دارد فرش های نفیسی که به قدمت آن به صدها سال قبل بازمیگردد. اومیگوید:این گالری آنتیک اقدام به خرید فرشهای قدیمی ایرانی ازهمه کشورهای دنیا نظیر ایتالیا و فرانسه و انگلیس میکند و مشتریان آن نیز تجار و یاافراد علاقمند به چنین کالاهایی هستند.
یکی از فرشهایی زیبای این گالری که به نام بافنده آن (آم قلی) که بافنده فرشهای دربار ایران در دوران گذشته معروف است و به گفته مسول غرفه این نوع قالی ها با نام بافنده خود به برند جهانی و بین المللی تبدیل شده و به این عنوان شناخته شده است.