گزارش

نگاهی به بازار جهانی نوشابه‌های گازدار

صنعت نوشابه‌های گازدار طیف گسترده‌ای از برند‌های بزرگ را در بر می‌گیرند. در نگاه اول، شاید این بازار مملو از محصولات غول‌های FMCG (کالا‌های تند مصرف) باشد، اما در واقع فرصت بسیار جذابی را برای حضور پر رنگ برند‌های کوچک تر و مستقل تر به وجود می‌آورد.

اگر به صنعت ۳۰ میلیارد دلاری نوشابه‌های گازدار نگاهی دقیق بیندازید، متوجه دو نکته مهم خواهید شد: یکی آن که این صنعت تا ابد به عنوان یکی از سریع ترین صنایع در حال رشد جایگاه خود را در میان دیگران حفظ خواهد کرد و دوم آنکه موفقیت سریع تازه وارد‌ها را تضمین خواهد نمود.

ظاهرا دوران اوج محبوبیت نوشابه‌های غیرالکلی دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی بوده و دیگر آنچنان محبوب نیستند اما همچنان فضای بازار بیش از حد شلوغ است و هر روز تازه وارد‌های جدیدی از راه می‌رسند.

این محصولات جدید از یک سو موجب توسعه بازار می‌شوند و از سوی دیگر نوآوری‌هایی هستند که نیاز‌های رو به رشد مصرف کنندگان را برآورده می‌سازند.

زمان مشخص خواهد کرد که کدام یک از این تازه وارد‌ها به موفقیت‌هایی عظیم دست یافته یا به پورتفولیوی بعضی از غول‌های نوشیدنی وارد می‌شوند. در این بررسی به موارد جدیدی پرداخته شده که می‌تواند هر یک از این سناریو‌های خوب و عالی برایشان رقم بخورد.


نوشابه با کالری متوسط

دستور کار همه اعضای این صنعت به وجود آمدن تغییرات اساسی در عادات مصرف است. اول از همه، کاهش مصرف شکر، که قطعا کل صنعت را تحت تاثیر قرار داد.

این تغییر رویکرد به مدت چند سال در راس دستور کار همه برند‌ها قرار گرفت. اگرچه سه تا چهار سال پیش، بزرگ ترین تولید کنندگان

(Dr. Pepper Ten، Pepsi Next و Coca-Cola Life) هنوز مطمئن نبودند که محصولات جدید بتوانند رشد صنعت نوشیدنی‌های گازدار را تضمین کنند اما به یک نوع سرمایه گذاری کلان در افزایش تولید نسخه «کالری متوسط» برند‌های نمادین روی آوردند. در ادامه تلاش مصرف کننده برای استفاده از محصولات سالم‌تر پس از دوران همه گیری کرونا کاملا قادر است تا به سرمایه گذاری کلان در حوزه تولید نوشیدنی‌های کالری متوسط پاسخی مثبت و درخور دهد.

به هر حال، قبل از همه گیری، غول‌های نوشیدنی واکنش نسبتا ناخوشایندی به نوسانات بازار از خود نشان دادند. به عنوان مثال، در واقع، «Coca-Cola Life» چیز جدیدی نبود. اگر چه در روند تولید آن فقط از شیرین کننده‌های طبیعی (شکر و استویا) استفاده می‌شد و در عین حال رقبا از ترکیب شکر و شیرین کننده‌های مصنوعی استفاده می‌کردند، اما کولای جدید به عنوان یک نوشیدنی کم کالری یا طبیعی به بازار عرضه نشد.

قوطی‌های نوشابه Coke Life پس از آزمایش در بازار‌های مختلف سرانجام از بازار جمع و کوکا کولای «light» صرفا به یک رویداد محلی محدود گردید. دلیل این اتفاق ظاهرا وجود ۶۰ درصد قند کمتر در Pepsi Next بود که مورد علاقه مصرف کننده آمریکایی قرار گرفت.

با وجود تلاش بیشتر سازنده، حتی نسخه کم کالری Dr. Pepper Ten نیز در مقایسه با ان‌ها موفقیت کمتری به دست اورد و هرگز در خرده فروشی‌های آمریکای شمالی مورد توجه قرار نگرفت.

در همین حال دستاورد‌های ضعیف کولای بدون کالری در بازار نشان داده که مصرف کنندگان همچنان هنگام انتخاب نوشابه گازدار بسیار ساده انگارانه عمل می‌کنند و گاهی اوقات نوشابه مصنوعی را به طبیعی و نوشابه ناسالم را به سالم ترجیح می‌دهند.

به گفته تحلیلگران شرکت تحقیقاتی «Euromonitor International»، مصرف کنندگان آمریکایی نه به دلیل نا سالم و غیر طبیعی بودن، بلکه به این دلیل از کوکا کولا و پپسی خسته شده اند که می‌خواهند چیز جدیدی را امتحان کنند.

نوشیدنی‌های جدید «Sparkling ICE» با وجود شباهت فراوان به یک سودای رژیمی، از لحاظ مواد تشکیل دهنده کاملا با آن مطابقت ندارند. مصرف کنندگان فقط احساس می‌کنند که محصولی طبیعی تر را می‌نوشند اما در حقیقت استفاده از رنگ‌های مصنوعی، شیرینکننده‌ها و مواد نگهدارنده در روند تولید آن‌، باعث می‌شود تا نتوان به Sparkling ICE لقب یک نوشیدنی سالم را داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا