آیین رونمایی از مجموعه لباسهای ایرانی با تلفیق سنت و مدرنیته با حضور چندتن از مقامات دولتی، بخش خصوصی و هنرمندان برگزار شد.
“صدیقه پاکبین طراح پیشکسوت و برتر لباس” دربارهی این رویداد هنری گفت: آیین رونمایی از مجموعه لباسهای ایرانی با تلفیق سنت و مدرنیته با شعار “نقش های سنتی، طراحی مدرن” و باحمایت کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزار شد.
این طراح برتر و پیشکسوت لباس کشور درباره اهداف برگزاری این رویداد هنری تصریح کرد: مهمترین هدف برگزاری این رویداد هنری، تغییر ذائقه مردم ایران نسبت به پوشاک داخلی است.
عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا عنوان کرد: بیش از ۸۰ دست لباس سنتی برگرفته از سوزن دوزی های زنان بلوچ، پته دوزی کرمان، گلیمها و پارچه های دست بافت و شعر بافی کاشان و کرمانشاه و گلیمهای سیرجان، کالکشنی از تلفیق لباس های سنتی ایل قشقایی، بختیاری، کردی با مدرنیته در قالب مانتوی اجتماع، کت و شلوار، کت و دامن و لباس مجلسی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.
ایشان عنوان کرد: برای اولین بار لباسهایی از تکه پارچههای سنتی قومیتهای مختلف ایران ویژه مراسم عقدکنان، طراحی شده است. جوانانیکهعلاقهمند به لباسهای سنتی اما مدرن هستند، میتوانند از لباسهای سنتی مدرن ایرانی اسلامی در مراسم نامزدی و عقدکنندگان استفاده کنند.
پاک در پایان افزود: در این رویداد هنری لباسهایی با تلفیق سنت و مدرنیته و برگرفته از لباسهای سنتی قومیتهای مختلف، با هدف معرفی لباس ملی و با هویت ایرانی، ویژه سلبریتیها و اشخاص مهم مانند سفرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هنرمندان و اشخاص معروف در هنر، سیاست، فرهنگ طراحی شده است که به نمایش گذاشته شده است.
پویا محمودیان معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی درباره آیین رونمایی از مجموعه لباسهای ایرانی با تلفیق سنت و مدرنیته با شعار “نقش های سنتی، طراحی مدرن” گفت: اصولا فرهنگسازی و ایجاد فضای گفتمان درباره یک محصول از پیش زمینههای برندسازی است. معرفی و عرضه درست و نشان دادن ظرفیتهای محصول در برندینگ بسیار تاثیر گذار است. اگر بخواهیم منسوجات و دوختهای سنتیمان را به عنوان یک برندملی در خارج از ایران عرضه کنیم، باید در ابتدا چنین محصولاتی را در داخل کشورمان معرفی کنیم.
عرضه و معرفی محصولات از چنین رویدادهای هنری شروع میشوند. چنین رویدادهایی ظرفیتها و جنبههای مختلف محصولات را بخصوص به جوانان که در حال حاضر مخاطبان اصلی این محصولات هستند به بهترین شکل نشان میدهد. بنابراین رویدادهای هنری به عنوان اولین ویترینهای بازاریابی و برندکردن یک محصول دارای اهمیت هستند. محمدیان در ادامه افزود: امیدوارم به زودی چنین محصولاتی مرزهای ایران را درنوردیده و وارد بازارهای جهانی شوند. در تلاش هستیم، منسوجات و دوختهای سنتیمان را در ابتدا وارد بازار کشورهای اسلامی که علاقه مند به هنرهای اسلامی و شرقی هستند، کنیم و بعد از آن هدفمان سایر کشورهای دنیا است. معتقدیم از لحاظ کیفیت و زیباشناسی؛ منسوجات و دوختهای سنتی و پارچههای دست دوز ایرانی حرف برای گفتن بسیار دارند. چنین محصولاتی به غیرت و همت مصرف کنندگان ایرانی نیاز دارند. اگر آنها در پوشش خود از چنین محصولاتی استفاده و حمایت کنند، زمینههای رشد این محصولات فراهم خواهد شد.
محمودیان در پاسخ به این سئوال که چرا تا بحال در زمینه دچار ضعف برندینگ هستیم، گفت: ظرفیت منسوجات و دوختهای سنتی به مصرف کنندگان و مخاطبان ایرانی نشان داده نشده است. بنابراین یکی از عمده ترین مشکلات دیده نشدن و عدم توجه به ویژگیهای محصولات این حوزه است. به همین خاطر در زمینه فرهنگسازی، نمایش، عرضه درستو صحبت درباره کلیه ویژگیهای این محصولات باید فعالیتهای هدفمندی صورت بگیرد. باید در زمینه بازاریابی، بازارسازی و بازارداری این محصولات متمرکزتر فعالیت کنیم.
در مجموع افراد باید بدانند با خرید چنین کالاهایی از زنان شاغل در این حوزه حمایت و زمینه فعالیت زنان بی شماری را فراهم میکنند. چنین حمایتی در ارتقاء سطح اقتصاد کشور نیز تاثیرگذار است. امیدواریم، افراد بسیاری در جهت مسئولیت اجتماعی خود از هنر منسوجات و دوختهای سنتی حمایت کنند.