گزارش

همایش “پویش صادرات” برگزار شد

رییس سازمان توسعه تجارت ایران در همایش پویش بر اهمیت موضوع آموزش در توسعه صادرات فعال کردن شرکت های کوچک و متوسط برای حضور دربازارهای تجارت جهانی و ایجاد تقاضا و بازارسازی تاکید کرد.
همایش پویش صادرات روز یکشنبه هشتم دی ماه با حضور مسولان و دست اندرکاران حوزه ی صادرات و توسعه تجارت در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.
رییس سازمان توسعه تجارت گفت: طی سه دهه گذشته کشور ما در زمینه تولید و صادرات فراز و نشیب هایی را پشت سر گذاشته است و شرایط جنگ باعث شد تا در زمینه های متعددی که مزیت تولید نداشتند وارد شده و به خود کفایی برسیم که درنهایت تعدد این اقلام تولیدی در کشور، ما را از پرداختن به اقلامی که مزیت های تولید و صادرات بیشتری دارند تا حدود زیادی دور کرد.

او تاکید کرد، در شرایط فعلی برای تحقق صاردات غیرنفتی انتظار می رود به تناسب فضای بین المللی کنونی به سمت جایگاه مناسب صادراتی حرکت کنیم.
خسرو تاج با اشاره به این نکته که ورود به بازارهای جهانی کار ساده ای نیست گفت: در این عرصه ایجاد شناخت و آگاهی گام موثر است که دست اندرکاران این بخش باید نسبت به بازارهای هدف و رقبا و ویژگی های محصول مورد نیاز بازار اشراف کامل داشته باشند. وی همچنین به عامل آموزش صادر کنندگان در توسعه صادرات غیر نفتی اشاره داشت. برگزاری دوره های سه و شش ماهه در رشته های مختلف ازجمله این اقدامات است که کارگاه های آموزشی در رشته های تخصصی برای علاقمندان برگزار می شود.
راه اندازی سامانه ای در سایت سازمان توسعه تجارت جهت اطلاع رسانی و آگاهی دانشجویان و علاقمندان و استفاده از طرح کارورز که با همین هدف اجرایی می شود از جمله دیگر اقدامات آموزشی است.

محمد امین حاج کاظمیان صادرکننده نمونه نیز با تاکید بر ضرورت توسعه صادرات گفت: مشکلات متعددی که تولید و تجارت داخلی به همراه دارد مهمترین انگیزه ترغیب تولید کنندگان به توسعه صادرات و ایجاد ارزش است.
وی افزود در شرایطی که درشرایط تحریمی کشور فاینانس گران است و مشکلات فرهنگی صدور چک و ردیابی وصول آن همواره بزرگترین چالش تجارت داخلی است لذا روی آوردن به سمت صادرات بهترین گزینه است.
او با اشاره این موضوع که صاردات تابعی از عوامل مختلفی است، حضور بنگاه های هوشمند صادراتی را اتفاق مبارکی دانست که عملکردشان می تواند موثر باشد.

حاج کاظمیان در ادامه به اهمیت فعالیت بخش خصوصی در جهت رسیدن به تابع صادرات به ده گام مهم در این عرصه اشاره کرد که شامل: تفکر صادرات و ایجاد آمادگی، طرح توجیهی و شناسایی و انتخاب بازارهای هدف بلوغ کار با بزرگان صادرات، توسعه استراتژی بازاریابی که شامل بازر سنجی و آداب و رسوم بازارها، تحویل کالا و قوانین حمل و نقل و کمرگ، تامین منابع مالی، مدیریت صادرات و در نهایت جهانی شدن است.
وی هدف اولیه در پویش صادرات را تجمیع توانمندی ها دانست که با همکاری و همفکری و استفاده از تجربیات محقق می شود.

مهندس معصومی دبیر انجمن مراکز تحقیق و توسعه خشکبار ایران با اشاره به زنجیره های تامین و تولید، نقش حلقه های تشکیل دهنده این زنجیر را تعیین کننده و مهم ارزیابی کرده و بر عامل تحقیق و توسعه تاکید کرد.
وی گفت: در حالی که در کشور ما محصول به اندازه ی کافی وجود دارد اما آماده نبودن زیرساخت های کشور مشکلاتی در توسعه صادرات ایجاد کرده که البته مشکل زیرساخت ها قابل رفع شدن است.
در دنیای امروزه موضوع بازارسازی اهمیت یافته است به شکلی که مدیریت بازار و بازارسازی در اشکال مختلف درحال انجام است و این موضوع به قدری نامحسوس اتفاق می افتد که ما آن را حس نمی کنیم.

معصومی با اشاره به زنجیره های تامین و تولید، نقش حلقه های تشکیل دهنده این زنجیره را تعیین کننده و مهم ارزیابی کرده و بر تعامل تحقیق و توسعه تاکید کرد.
وی گفت: در حالی که درکشور ما محصول به اندازه ی کافی وجود دارد اما آماده نبودن زیرساخت های کشور مشکلاتی در توسعه صادرات ایجاد کرده که البته مشکل زیر ساختها قابل رفع شدن است.
دنیا امروزه دیگر از بازاریابی عبور کرده و موضوع بازارسازی اهمیت یافته است، به شکلی که مدیریت بازار و بازارسازی در اشکال مختلف در حال انجام است و این موضوع به قدری نامحسوس اتفاق می افتد که ما آن را حس نمی کنیم و حتی در بازار داخلی نیز از آن غافل بودیم.
وی افزود: این روزها واژه ی زنجیره ارزشی مطرح شده است که دولت ها وظیفه دارند در این زنجیره ی ارزشی حلقه های مرتبط را به هم وصل کنند که خدمات پس از فروش وکالای با کیفیت مهمترین رویکرد آن است.

مهندس هادی نیلی احمد آبادی در این مراسم به ارائه گزارشی کلی از روند کار در حوزه ی صادرات به موضوع مطالعات بازار اشاره کرد و اینکه اصولا آیتم هایی که برای شناخت بازار وجود دارند چگونه به کار گرفته شود و همچنین نقش شبکه های اجتماعی در این مسیر پرداخت.
وی شکل و نوع تبلیغات و برگزاری کمپین تبلیغاتی در کشورهای هدف را از جمله دیگر مواردی دانست که باید در موضوعات مربوط به صادرات مورد اهتمام ویژه قرار بگیرد.

او درادامه گفت: الفبای صادرات برمبنای استراتژی طرح پرسش های کلیدی انجام می شود. درواقع برمبنای همین پرسش هاست که طرح صادرات شکل می گیرد و تحقیقات و مدیریت و فروش و قیمت گذاری را تعیین می کند. انتخاب بازار هدف و ارزیابی پارامترهای کشورهای هدف و همچنین اطلاعات سازمان تجارت جهانی در رابطه باتحدیدها و فرصت هایی که در مقاصد صادراتی مورد نظر وجود دارد باید مورد تحلیل قرار بگیرد.
لازم به ذکر است در پایان همایش پنل پرسش و پاسخ برگزار شد و پرسش های صادرکنندگان و علاقمندان و دانشجویان طرح و مورد بحث و پاسخگویی قرارگرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا