مرحلهی نامگذاری محصولات یکی از پیچیدهترین مراحل بازاریابیست که باید برندها برای آن زمان بگذارند و هزینه کنند. شرکتهای تحقیقات بازار با بکارگیری روشهای کیفی برای گذر موفقیت آمیز برندها از مرحلهی نامگذاری کمک بسزایی میکنند. شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز (EMRC) نیز با بکارگیری آخرین متدهای تحقیقات کیفی دستاوردهای ارزندهای را در این باره از خود به جای گذاشته است. یکی از خروجیهای بخش تحقیقات کیفی این شرکت، نام محصول تازهی شرکت سایپا “رهام” با پلتفرم SP100 است.
روش تحقیق کیفی اکتشافی خلاق
چندی پیش تیم تحقیقات کیفی شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز به درخواست شرکت خودروسازی سایپا شروع به اجرای تحقیقاتی با روش کیفی به منظور یافتن نامی مناسب برای چندین محصول این شرکت کرده است. در این پژوهش از تکنیکهای تحقیقات جامع کیفی که برندهای جهانی برای نامگذاری محصولاتشان بکار میگیرند، استفاده شده است. تکنیک بکار رفته در این پژوهش “روش تحقیق کیفی اکتشافی خلاق” بوده است. روشی که در آن محققان تصورات ذهنی مخاطبان را نسبت به محصول از طریق گفتگو استخراج و با قرار دادن مخاطبان در فضای خلاقانه محورهای اسمی محصول را کشف میکنند. بنابراین نام محصول تازهی شرکت خودروسازی سایپا ” رهام”، خروجی اجرایی شدن تکنیکهاییست که در پژوهش کیفی بکار گرفته شده است.