گزارش

وبینار«ساخت برند برای استارتاپ‌ها» توسط مدرسه بازاریابی آو برگزار شد

وبینار«ساخت برند برای استارتاپ‌ها» توسط مدرسه بازاریابی آو برگزار شد

برای موفقیت در عرصه استارت‌اپ‌ها به چه حداقل‌هایی نیاز است؟ با محصول خوب در کنار استراتژی خوب، می‌توان جهان را گرفت. این یک ترکیب برنده است.

«ساخت برند برای استارت‌اپ‌ها» موضوع وبیناری بود که با سخنرانی متخصصان حوزه استارت‌اپ و بازاریابی از سوی مدرسه بازاریابی آو برگزار و از زاویه‌های مختلفی به محصول و استراتژی برندسازی پرداخته شد.

استراتژی برند برای استارتاپ؛ از بدو تاسیس یا در زمان بلوغ؟

دکتر بابک کاظمی بجستانی، مدیر مدرسه بازاریابی آو در وبینار «ساخت برند برای استارت‌اپ‌ها» ارائه‌ای با موضوع «استراتژی برند برای استارتاپ؛ از بدو تاسیس یا در زمان بلوغ؟» داشت. او در ارائه بیان کرد: موفق‌ترین استارت‌اپ‌هایی که تا به حال شکل گرفتند، از روز اول استراتژی برند خودشان را ساخته بودند. البته بعضی استارت‌اپ‌ها مانند آمازون استراتژی خود را در ابتدا مکتوب نکرده بودند اما این استراتژی در ذهن بنیانگزارش آنقدر قوی بوده که راهبری را در طول عمر برند ادامه داده است. در این میان ممکن است در یک استارت‌اپِ کوچک، چنین ذهنیتی وجود نداشته باشد.

مدیر مدرسه بازاریابی آو ادامه داد: بعد از نوشتن استراتژی مناسب، محصولمان را با حداقل‌های قابل قبول لانچ کنیم و این موضوع را به تاخیر نیاندازیم. این حداقل‌ها،‌ پاسخ به ۶سوال است. ۱. ماموریت برند چیست؟ ۲. باورهایش چیست؟ ۳. گروه مخاطبانش چه کسانی هستند؟ ۶. مزیت رقابتی چیست؟۵. ارزش پیشنهادی چیست؟‌ ۶.  هویت بصری‌ چگونه است؟

 

برندسازی قدرتمند به سبک ستاره‌های استارتاپی

آیسگل بولوت آتالای، مشاور حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ در وبینار «ساخت برند برای استارتاپ‌ها» در خصوص باید و نبایدهای نتیجه‌بخش بودن بازاریابی استارتاپی و نحوه‌ی برندسازی قدرتمند در حوزه‌ی B2B صحبت کرد.

آتالای تفاوت‌های میان برندینگ B2C و B2B را این‌طور برشمرد: مخاطب هدف، چرخه‌ی فروش، تصمیم خرید، تعامل مشتریان با برند و ارزش ادراکی مشتریان.

او با اشاره به این که ارزش برند B2B از مشتری شروع می‌شود گفت: قدرت برند می‌تواند فرآیند تصمیم‌گیری را تسهیل کند، ارزش افزوده و بهای مازاد بیافریند، وفاداری مشتری را ارتقا بدهد، در میان رقبا ایجاد تمایز کند و نگرش مشتری از بازار را تغییر بدهد و فرآیند اعتمادسازی را تسهیل کند.

آتالای مراحل برندسازی B2B را این‌طور برشمرد: کاوش و بررسی مقدماتی، ماموریت برند، هدف برند، ارزش‌های بنیادین، آرکیتایپ یا کهن‌الگوی برند، صدای برند و جایگاه‌سازی.

او در ادامه گفت: در جریان برندسازی سه سوال کلیدی را باید از خودمان بپرسیم: به چه اهدافی می‌خواهم دست پیدا کنم؟ به چه منابعی دسترسی داریم؟ آیا محصولمان رویکرد منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهد که می‌تواند در جذب مخاطب در قیاس با رقبا موثرتر باشد؟

آتالای در نهایت به بررسی داستان برندسازی موفق چند برند B2B از جمله برندهای Slack، Sap و Hubspot پرداخت و گفت: با بررسی استراتژی‌های کلیدی برند اسلک می‌آموزیم که باید برطرف کردن نقاط ضعف و دغدغه‌های مشتری را در اولویت قرار دهیم، آموزش را در تمامی مراحل جدی بگیریم، کانتنت هاب یا مرکز محتوای خود را ایجاد کنیم، از بازاریابی چندکاناله استفاده کنیم و کاربران‌مان را به وکیل مدافعان‌ خود تبدیل کنیم.

نقش هوش مصنوعی در برندسازی کسب وکار و استارتاپ

دکتر فرزاد قاسمی، بنیان‌گذار کسب و کارهای وابسته به هوش مصنوعی در آمریکا و کانادا درباره نقش هوش مصنوعی در برندسازی کسب و کار و استارت‌اپ‌ها در وبینار گفت: هوش مصنوعی فقط یک ابزار نیست. یک لنز جدید برای بازبینی تمام ارکان زندگی است. او افزود: فعالیت‌های تاثیرگذار در برندینگ شامل خلاقیت و دانش ‌زمینه است که در هر دو مورد، موج جدید هوش مصنوعی تاثیرگذار است. قاسمی به معرفی دو وبسایت پرمصرف Poe.com و chatgpt.com برای استفاده از هوش مصنوعی پرداخت و گفت: هوش مصنوعی امکان ایجاد و ویرایش انواع محتوا شامل متن، موسیقی، فیلم و صدا و … را فراهم می‌کند.

پینترست در خدمت رشد برند B2B

آدا رامیرز، کارشناس پینترست در این نشست درباره‌ی به‌کارگیری پینترست برای رشد برند B2B و نحوه‌ی اثرگذاری پینترست بر رویت‌پذیری محصول، ایجاد لید یا مشتری راغب و برندینگ برای کسب و کارهای B2B سخن گفت و اشاره کرد: مخاطبان پینترست خودشان دنبال منبع الهام و راهکار هستند و این کارِ کسب و کارها را در این پلتفرم نسبت به پلتفرم‌های دیگر آسان‌تر می‌کند. پینترست بر خلاف سایر پلتفرم‌ها بر رویت‌پذیریِ بلندمدت تمرکز دارد و برندسازی در این فضا سریع‌تر و آسان‌تر اتفاق می‌افتد.

او درباره‌ی دلایل مفید بودن پینترست برای کسب و کارهای B2B گفت: محتوا هفته‌ها و ماه‌ها در این پلتفرم دیده می‌شود، جذابیت بصری فضا به جذب مخاطب کمک می‌کند و کاربران پینترست با قصد و هدف خاصی در این فضا وقت می‌گذرانند و درگیر شدن با محتوای هدف‌گذاری‌شده در پینترست آسان‌تر اتفاق می‌افتد.

رامیرز در ادامه گفت: ایجاد آگاهی برند از طریق محتوای بصری جذاب، ایجاد لید یا مشتری راغب از طریق محتوای پینترستی یا همان پین قدرتمند و هدایت آنها به سمت دموها و لندینگ پیج‌ها و بالا رفتن ترافیک سایت از طریق پین‌هایی که مشتری را به سمت وب‌سایت شما هدایت می‌کند، از جمله کارکردهایی است که پینترست را به ابزار برندسازی برای کسب و کارهای B2B تبدیل کرده است.

او مراحل تدوین استراتژی کسب‌وکارهای B2B در پینترست را این‌طور برشمرد: بهینه‌سازی پروفایل و به‌کارگیری کلمات کلیدی مرتبط با حوزه‌ی فعالیت؛ تولید محتوا در قالب اینفوگرافیک، آموزش‌های مرتبط با حوزه‌ی کاری و کیس استادی‌ها؛ به‌کارگیری کلمات کلیدی برای سئو و بهینه‌سازی عنوان و شرح پین؛ مرتب‌سازی موضوعی پین‌ها؛ و ارزیابی عملکرد بر اساس تحلیل‌های پینترست.

لزوم برندینگ برای شرکت‌ها و برندسازی

شایان شلیله، بنیان‌گذار جشنواره وب و موبایل ایران یکی دیگر از سخنران وبینا؛ر ارائه‌ای با موضوع « لزوم برندینگ برای شرکت‌ها و برندسازی» داشت. شلیله در این ارائه گفت:  هدف از هویت برند، داشتن یک داستان قوی است تا برای ما از اهداف و ارزش‌ها و چشم‌انداز بگوید. او درباره یکپارچگی طراحی هویت بصری عنوان کرد: برندینگ یک استارت‌اپ باید در تمامی کانال‌های ارتباطی یکپارچه باشد و هر پیامی که به مخاطب فرستاده می‌شود، چه در شبکه‌های اجتماعی چه در تبلیغات و حتی ایمیل‌ها باید لحن و هویت ثابت داشته باشد. شلیله درباره شناخت بازار و مخاطب هدف نیز گفت: مشتری‌ها از مهم ترین بخش‌های برندینگ هستند و نظر آن‌ها برای بهبود برند شما اهمیت بسیاری دارد.

او به این هم اشاره کرد که پیام‌های برند باید کوتاه، قابل درک و تاثیرگذار باشند. همچنین حضور مستمر و قوی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای شناخته‌تر شدن برند تاثیرگذار است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا