گزارش

وقتی تبلیغات‌چی‌ها شور استفاده از هوش مصنوعی را درمی‌آورند/هیاهوی بسیار برای هیچ!

چند سال پیش، رونمایی از ماکت‌های غول‌پیکر تبلیغاتی، ترند محبوب برندهایی بود که بودجه‌ی تبلیغاتی قابل‌توجهی داشتند و دل‌شان می‌خواست با ریخت‌وپاش کردن پول، به چشم مخاطب بیایند. گوشه و کنار شهر پر بود از قوطی‌های غول‌پیکر چای و رب و سس که با عظمت‌شان جلب توجه می‌کردند و به سوژه‌ی عکاسی تبدیل می‌شدند. حالا به لطف هوش مصنوعی، همین ترند، فضای مجازی را پر کرده. با این تفاوت که دیگر لازم نیست برندها منتظر ساخت ماکت‌های غول‌پیکر محصولات‌شان بمانند و با یک پرامپت و چند تا کلیک می‌توانند محصول غول‌پیکر دلخواه‌شان را در یک چشم به هم زدن تحویل بگیرند. از آن مهم‌تر این که می‌توانند به کمک هوش مصنوعی، در قوطی‌های غول‌آسای روغن و رب و سس شیرجه بزنند یا دوغ‌ چند متری‌شان را سوار نیسان آبی کنند و دور شهر بگردانند!

تولید انبوه ویدیوهای تبلیغاتی

کار استفاده از هوش مصنوعی در تبلیغات کم‌کم دارد به جاهای باریکی می‌کشد. سرعت تولید محتواهای تبلیغاتی آن‌قدر سازندگان محتوا را به وجد آورده که اغلب پست‌های منتشرشده در صفحه‌های رسمی برندها، ویدیوها یا عکس‌هایی‌ست که با ایده‌های ضعیف و دم‌دستی و ناهماهنگ با روح و شاکله‌ی برند، به دست هوش مصنوعی تولید و به مخاطب ارائه شده است. دیگر قرار نیست میلیون‌ها تومان پول بابت ساخت ویدئو و ماکت و طراحی پوستر خرج شود؛ پس سازندگان آگهی به جای وقت تلف کردن بابت ایده‌پردازی، به تولید انبوه محتواهای تبلیغاتی عجیب و غریبی مشغولند که نه‌تنها بی‌خاصیت، بلکه مضحک و نازیباست.

آزاردهنده، کسل‌کننده، گیج‌کننده!

واقعیت اینجاست که حتی ناآگاه‌ترین مصرف‌کنندگان امروزی هم به سرعت ویديوهای تبلیغاتی تولیدشده با هوش مصنوعی را تشخیص می‌دهند و بر اساس آخرین تحقیقات انجام‌شده توسط موسسه‌ی NIQ، از آنچه می‌بینند، خوشحال نیستند. طبق این پژوهش، خلاقیت تولیدشده توسط هوش مصنوعی در مقایسه با تبلیغات سنتی به طور مداوم به عنوان «آزاردهنده»، «کسل‌کننده» و «گیج‌کننده» ارزیابی شده است و حتی خروجی‌های با کیفیت بالا هم تأثیرگذار و به‌یادماندنی نبوده‌اند و این نشان‌دهنده‌ی شکاف بین محتوا و ساختارهای حافظه است.

آگهی‌های به‌یادنماندنی

به نظر می‌رسد که بازاریابان مصمم به افزایش محتواهای تولیدی توسط هوش مصنوعی و ارتقای سطح سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی هستند، اما هیاهوی صنعت ممکن است با احساسات مصرف‌کنندگان همخوانی نداشته باشد. تحقیقات  NIQکه با استفاده از نظرسنجی‌ها و روش‌هایی مانند ردیابی چشم و زمان پاسخ ضمنی انجام شد، نشان داد که حتی تبلیغات تولید شده با AI با بیشترین صیقل، باعث نوعی ناهماهنگی در بینندگان می‌شوند و کمتر از تبلیغات سنتی به یاد می‌مانند.

آسیب به حس اصالت برند

نکته‌ی اصلی این است که تبلیغات تولیدشده با هوش مصنوعی می‌تواند به حس اصالت برند آسیب برساند. رامون ملگارخو، رئیس بخش تحلیل استراتژیک و بینش در NIQ گفته: «برندها باید محتاط باشند، زیرا مطالعه‌ی ما نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان نسبت به اصالت خلاقیت‌های تبلیغاتی حساس هستند، چه در سطح ضمنی (ناخودآگاه) و چه در سطح آشکار (آگاهانه).» بسیاری از ویدیوهای AI شامل بازیگرانی با حرکات و حالات محدود صورت، ویرایش نامتعارف و ظاهر براق مشخص هستند که می‌تواند برای بیننده آزاردهنده باشد.

صدای بی‌صدای برند

با تمام این اوصاف، شاید به عنوان فعال حوزه‌ی مارکتینگ دل‌تان بخواهد در کوتاه‌مدت، بر موارد کم‌ریسک استفاده از فناوری مانند ایده‌پردازی اولیه، استوری‌بوردینگ و نسخه‌بندی خلاقانه تمرکز کنید، ولی از هوش مصنوعی برای سرعت بخشیدن به امور استفاده کنید و اجازه ندهید به جای شما حرف بزند. فراموش نکنید که محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی را با لحن خودتان آمیخته کنید، چون مردم دوست دارند صدای خودتان را بشنوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا