برخی از دورههای زمانی که با مناسبتی همراه باشد، باعث تکاپوی فعالیتهای تبلیغاتی برندها میشوند. نوروز یکی از دورههای زمانی مناسبتیست که برندها در حوزههای مختلف به آن توجه ویژهای دارند. دورهی زمانی که بررسی آن از لحاظ آماری به برندها برای برنامهریزی آینده کمک بسزایی میکند. شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز (EMRC) بعد از بررسی دورهی زمانی نوروز ۹۷ اعلام کرد، ۸۰ برند در این مقطع فعالیت تبلیغاتی داشته اند.
این شرکت بعد از تحلیل فعالیتهای تبلیغاتی نوروز عنوان میکند: ۷۰% از حجم تبلیغات نوروزی به ۵ گروه اصلی خدمات مالی، سخت افزار و نرم افزارهای کامپیوتری، محصولات بهداشت فردی، روغن های خوراکی و خدمات ارتباطی مرتبط بوده که سهم اختصاص یافته به هر گروه عبارتند از:
یک: خدمات مالی (۳۲%)، دو: سخت افزار و نرم افزار کامپیوتری (۱۵%)، سه: محصولات بهداشت فردی (%۸/۸) ،چهار: روغن های خوراکی (۷/۴%) پنج: خدمات ارتباطی (۵/۲%)
همچنین در راستای گزارش تحقیقاتی ارائه شده، پر هزینه ترین برندها بر اساس ارزش ریالی تعرفه ای ( بدون احتساب اضافه پخشها و تخفیفات) به ترتیب ۵ برند زیر بوده اند که مجموعا ۴۲% از ارزش ریالی تبلیغات را به خود اختصاص داده اند. یک: ایرانسل (۱۸%)، دو: روبیکا (۹%)، سه: بانک شهر (۷%). چهار:اویلا (۵%)، پنج: آدامس اکشن (۴%).
علاوه براین، پر سر و صدا ترین برند در تبلیغات نوروز ایرانسل بوده که در گروه خدمات ارتباطی ۸۱% از سهم صدا را به خود اختصاص داده است. در گروه خدمات مالی رقابت بیشتری در مقایسه با چهار گروه برتر دیگر وجود داشته است و بانک شهر تنها ۲۴% از سهم صدای گروه خدمات مالی را به خود اختصاص داده است.
براساس داده های ارائه شده در گزارش شرکت EMRC، پر سر و صدا ترین برندهای تبلیغ کنندهی نوروزی (بالاترین GRPتولید شده) به ترتیب ۵ برند زیر هستند که مجموعا ۳۰% سرو صدای تبلیغاتی را به خود اختصاص داده اند: یک: ایرانسل (۷%)، دو: روبیکا (۶%)، سه: اویلا (۶%). چهار: بانک شهر (۵%). پنج: اکشن (۴%).
نکته جالب توجه این است: سهم صدای این ۵ برند در بین رقبا به صورت ذیل است: یک: ایرانسل (۸۱%) در گروه خدمات ارتباطی، دو: روبیکا (۹۸%) در گروه سخت افزار و نرم افزار کامپیوتری، سه: اویلا (۷۱%) در گروه روغن های خوراکی. چهار: بانک شهر (۲۴%) در گروه خدمات مالی، پنج: اکشن (۷۰%) در گروه شیرینی و تنقلات.
در مجموع با توجه به این گزارش؛ دو برند روبیکا و اکشن که به تازگی نامشان در بازار شنیده میشود، سهم قابل توجهای را به خودشان اختصاص دادهاند که این نشان از سهم خواهی این برند دارد. سهم خواهی که برندهای رقیب باید به خوبی برای ایجاد فضای رقابتی در نظر بگیرند. “لازم به ذکر است، در این گزارش؛ میزان سر و صدای یک برند بر اساس حجم GRP تولید شده در گروه افراد بالای ۱۵ سال ساکن تهران محاسبه شده است”.