در ادامه روند بررسی روشهای بازاریابی دلسوزانه در مواقع بحرانی به بحث و گفتگو درباره موارد باقیمانده میپردازیم:
۲- مشتریان را تشویق کنید تا مسئولانه پول خرج کنند.
حین برنامه ریزی برای برگزاری حراج و رویدادهای فروش، بازاریابی دلسوزانه در همان تاکتیکهای خنثی کننده ای خلاصه میشود که ترس از دست دادن فرصت (FOMO)، هزینه های ضروری یا ازدحام جمعیت را به حداکثر میرساند. از آن جمله میتوان به ارائه تخفیفهای گوناگون داخل فروشگاه یا جلوی درب ورودی آن اشاره کرد. طوری برنامه ریزی کنید که امکان افزایش مدت زمان حراج تا حد ممکن وجود داشته باشد. در ادامه اطمینان پیدا کنید که موجودی به اندازه کافی در انبار باشد.
از طرح انواع پیشنهادهایی که باعث میشود مشتریان هنگام مراجعه به وبسایت یا فروشگاهتان بیش از حد انتظار خود پول خرج کنند، بپرهیزید. ارائه پیشنهادهایی مانند «سه تا بخرید، یکی رایگان دریافت کنید» یا «۱۰% تخفیف در خرید بعدی که از ماه آینده شروع میشود»، مردم را ترغیب خواهد نمود تا بیشتر از بودجه خود خرید کنند.
به مشتریان خود نشان دهید که با کمک به آنها برای مرور اجناس داخل فروشگاه از لحاظ قیمت گرفته تا کالاهای انتخابی توسط کارمندان، قصد کاهش هزینه هایشان را دارید. اگر نمیتوانید از پس هزینه حمل و نقل رایگان برآیید، پایین آوردن حداقل مبلغ خرید مورد نیاز برای دریافت این نوع خدمات ویژه یک گزینه عالی به شمار خواهد رفت.
فراهم آوردن امکان پرداخت هزینه با چند روز تاخیر راه دیگری برای اذعان به وضعیت اقتصادی فعلی است. فقط مراقب باشید تا از تخفیف هایی که میتواند مشتریان را بدهکار کند، بیش از حد استفاده نکنید. برای مثال، هیوندای از رسانه های اجتماعی برای ارائه پیشنهاد خود مبنی بر چشم پوشی از پرداخت مبلغ خرید برای خودروهای منتخب به مدت ۹۰ روز بهره برد. به علاوه، این شرکت به مدت شش ماه اقساط مشتریانی که به دلیل شیوع کرونا شغل خود را از دست داده بودند، را پرداخت نمود.
۳- سرمایه گذاری در روابط
با وجود رقبایی که تنها یک کلیک با شما فاصله دارند و هر روز محصولات بیشتری را به افراد معرفی میکنند، امروزه ارزش و اهمیت تجربه مشتری به عنوان یک وجه تمایز، نسبت به گذشته بیشتر شده است. ضرورت روی آوردن به بازاریابی دلسوزانه از آن جهت احساس میشود که برندها باید حس تقدم اعتماد بر آمار فروش را به مشتریان القا کنند. حمایت و پشتیبانی در سطح بینالمللی، چه قبل، چه حین و چه پس از خرید، راهی عالی برای نشان اثبات این موضوع به شمار میرود که شما به عنوان یک برند به مخاطبانتان اهمیت می دهید و آنچه مهم است اعتماد مشتریانتان به شما میباشد.
ارائه خدمات سریع، موثر و مودبانه راهی مطمئن برای متمایز ساختن برندتان از بقیه محسوب میشود. با ایجاد امکان دسترسی آسان افراد به سرویس پشتیبانی از طریق کانالهای مختلفی نظیر چت، ایمیل، تلفن و حضور داخل فروشگاه، به مخاطبانتان نشان دهید که برای وقت و نگرانیهایشان ارزش قائل هستید.
در ادامه از کانالهای بازاریابی خود برای برجسته ساختن مشارکت برندتان در امور عام المنفعه استفاده کنید. برند «کروگر» (Kroger) از رسانه های اجتماعی برای قدردانی از کارمندان خود کمک گرفت و هم راستا با این قبیل پیامهای تقدیر آمیز دست به انجام اقداماتی نظیر تمدید سیاست مرخصی استعلاجی و افزایش پاداشها زد. «کرفت هینز» (KraftHeinz) از کمک ۱۲ میلیارد دلاری به افراد و جوامع در سرتاسر جهان خبر داد.
به طور خلاصه بازاریابی دلسوزانه نشان میدهد که برندتان برای مشتریان و جامعه خود اهمیت قائل است. این نوع بازاریابی همیشه ایده ای خوب، عملی و هوشمندانه در دنیای کسب و کار به شمار میرود و ریشه دواندن اصل دلسوزی در شیوه بازاریابی زمینه پیشرفت و ترقی شما را فراهم خواهد کرد.
تیمهای بازاریابی باید همدلی را کانون پیامهای خود، از تبلیغات گرفته تا رسانه های اجتماعی و ایمیل، قرار دهند. این بدان معنی است که کشف روش کسب یک جایگاه کلیدی در دل جامعه را باید جایگزین تفکر کوتاه مدت و فروش به هر قیمتی کرد. بازاریابی دلسوزانه معنا و مفهومی به جز اتخاذ یک رویکرد هماهنگ ندارد که با کمک به مصرف کنندگان کاری میکند تا ایمن بمانند و با احساس مسئولیت بیشتری پول خرج کنند. به این ترتیب دیگران نیز نشانه هایی از مشارکت برندتان در جامعه را مشاهده خواهند کرد.
چگونه به یک قهرمان هدف و اراده تبدیل شویم؟
تبدیل شدن به برندی که برای همدلی، خیرخواهی، انسانیت و برقراری ارتباط ارزش قائل است و آن را از طریق اقدام برای بازاریابی نشان میدهد، نه فقط راهی برای اثبات بقای برند در آینده به حساب میآید بلکه تنها گزینه ای است که میتوان در سال ۲۰۲۱ آن را انتخاب کرد. با آمدن روزهای بهتر، مصرف کنندگان شرکتهایی را که به آنها اعتماد کرده اند و در روزهای سخت به مصلحتشان اندیشیده اند را به یاد می آورند و به آنها پاداش خواهند داد.