گزارش

ژن آلفا: راه‌های جذب نسل جدید در دنیای بازاریابی

جذب نسل‌های جوان از اهمیت فراوانی نزد بازاریابان آینده نگر برخوردار است. در سال‌های آینده هیچ گروهی به اندازه نسل آلفا بر موفقیت برند‌ها تاثیر نخواهد گذاشت. تخمین زده می‌شود که با وجود سن کم این نسل، ژن آلفا حدود ۲۸ میلیارد دلار قدرت خرید مستقیم و البته رقم قابل توجه بیشتری قدرت خرید غیر مستقیم خواهد داشت.

نتایج تجزیه و تحلیل شرکت رسانه ای «Horizon Media» حکایت از گرایش نسل آلفا به سمت محتوای علاقه محور و اکتشافات مبتنی بر جامعه دارد. با ابن حال، هدایت چشم انداز نسل آلفا آسان نیست. از جمله دلایل آن نه تنها می‌توان از پیچیدگی‌ها نظارتی بلکه رقابت شدید در دنیای امروز بازاریابی نام برد. نسل آلفا یا همان متولدین بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۴، بیشتر از نسل‌های قدیمی تر در معرض محتوا قرار داشته و همین موضوع به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا علایق خود را از سنین پایین تر اصلاح کنند. روایت والدین از ۲۵۰ برند مورد علاقه فرزندانشان، غلبه بر پیچیدگی‌های بازاریابی برای نسل آلفا را آسان تر از قبل می‌کند.

این بچه‌ها مانند برنامه ریزان رسانه ای کوچک عمل می‌کنند. آن‌ها به شدت از برند آگاه بوده، در زمینه بازاریابی مهارت فراوانی داشته و از قدرت خرید بیشتری نسبت به نسل‌های ماقبل خود در جامعه و همچنین خانواده برخوردارند.

همه این‌‌ها حاصل تحقیقات از یک گروه هزار نفره از والدین آمریکایی ۳۸ تا ۴۸ ساله با فرزندانی از نسل آلفا، ۷ تا ۱۳ ساله می‌باشد.

نکته قابل توجه این که ۷۷ درصد از والدین معتقدند فرزندانشان در تصمیم گیری برای خرید، نسبت به پدر و مادرشان، تاثیرگذار تر هستند. همزمان، هشتاد و دو درصد از والدین بر سر این حقیقت متفق‌القولند که نسبت به پدر و مادر خود، علایق مشترک بیشتری با بچه‌هایشان دارند.

به طور خاص، محتوای نستالژیک موجب پیوند میان نسل آلفا و والدینشان می‌شود. هشتاد و چهار درصد از پاسخ دهندگان در این تحقیق معتقدند که وقتی به دنبال تجربه‌های مشترک می‌گردند، قالب‌های نستالژیک به کمکشان می‌آید. این واقعیت به یاری برند‌ها در مسیر بازسازی یا بازآفرینی سرمایه‌های معنوی قدیمی برای مصرف کنندگان امروزی خواهد آمد. برخی برند‌ها اخیرا به امید دسترسی به مخاطبان جوان تر، دست به بازسازی شعار‌ها، نماد‌ها و یک سری کاراکتر‌های نمادین زده اند.

در ادامه نسل آلفا نگاهی نو به محتوای نوستالژیک نسل گذشته یا همان پدر و مادر‌های خود داشته و از همین طریق با والدینشان پیوند برقرار می‌کنند.

تولید بیش از حد محتوای شخصی سازی شده نسل آلفا را به سوی کشفیات مبتنی بر اکثریت جامعه سوق داده است. در کنار تمایل این نسل به محتوای مشترک میان خود و والدینشان، پدر‌ و مادر‌های نسل آلفا نیز به جای طرز تفکر محدود کننده به پذیرش حس استقلال در فرزندان و رواج سبک زندگی دیجیتال به عنوان امری اجتناب ناپذیر در میان نسل جدید روی آورده اند. به این ترتیب نوعی حس همکاری و ارتباط مشترک بین دو نسل به وجود خواهد آمد. در نهایت همه چیز حکایت از آن دارد که برند‌ها باید در مسیر افزایش جذابیت، نهاد خانواده را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.

تعریفی جدید از شبکه‌های اجتماعی

به گفته کارشناسان یوتیوب پلتفرمی است که بیشترین استفاده را در خانواده‌های متشکل از نسل آلفا دارد و می‌تواند در آینده به پلتفرم اصلی برای واحد خانواده تبدیل شود. محبوبیت نود و چهار درصدی یوتیوب میان نسل آلفا از یک طرف و داشتن حس کنترل از سوی والدین بر روی این پلتفرم بیست ساله، دلیلی بر اثبات این ادعاست که تمرکز عمیق تر بر روی یوتیوب و شکل‌های مختلف محتوای آن، ضامن موفقیت بازاریابان در آینده خواهد بود.

برخی رفتار‌های نسل آلفا می‌توانند ترند‌های اجتماعی موجود از جمله ظهور میکرو اینفلوئنسر‌ها را بیشتر از گذشته سرعت بخشند. هفتاد و شش درصد از پدر و مادر‌های این بچه‌ها می‌گویند که نزد فرزندانشان میزان تاثیرگذاری محتوا بر محبوبیت خالقش اولویت دارد. علاوه بر این، هفتاد درصد از والدین اذعان می‌کنند که بچه‌ها فقط ویدئو‌هایی را تماشا می‌کنند که به آن علاقه دارند.

ارتقاء استراتژی بازی

بازی نقشی کلیدی در زندگی روزمره نسل آلفا بازی می‌کند. اشتیاق نسل آلفا به بازی چیزی فراتر از یک کنسول ساده بوده و شامل فیلم، برنامه تلویزیونی و اقلام فیزیکی از جمله کتاب و اسباب بازی‌های مرتبط می‌شود.

اگرچه نسل آلفا جوان است اما به هر حال مشاهده نوع رفتار‌هایش در دنیای بازی و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند راهگشای برند‌ها در زمینه بازاریابی و تعامل با مصرف کنندگان باشد. بازاریابانی که امروز شروع به درک نیاز‌ها و خواسته‌های این نسل می‌کنند در آینده صاحب نوعی مزیت رقابتی خواهند بود که موفقیت برند را در پی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا