خبر

کاراکترهایی که به محصولات جان می‌بخشند

ام بی ای نیوز: برند اوتانا زیر مجموعه شرکت بهراد مازند شمال یکی از فعالان حوزه خشکبار و حبوبات، فعالیت گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی بخصوص اینستاگرام دارد. طرح‌های مناسبتی این برند که در تمامی آنها از کاراکتر محصولات استفاده می‌شود با بازخوردهای بسیاری از طرف مخاطبان روبرو شده است. ام بی ای نیوز به منظور دریافت اطلاعات بیشتر با بهامین توفیقی از مدیران شرکت بهراد مازند شمال گفتگویی داشته که در ادامه می‌خوانید.درباره برند اوتانا و سبد محصولی آن توضیح بفرمایید؟اوتانا یکی از برندهای گروه صنعتی کی نیا است. گروهی که سابقه آن به سال ۱۳۶۱ باز می‌گردد. کی‌نیا در سال ۱۳۹۲ پس از اجرای برنامه‌هایتوسعه، دو شرکت (بهراد مازند شمال و ماهان پخش زیرشمال) راه اندازی کرد. این دو شرکت در زمینه تولید خشکبار و حبوبات و توزیع محصولات گروه و مابقی فعالان صنعت فعالیت می‌کنند. برند اوتانا زیرمجموعه شرکت بهراد مازند شمال فعالیت می‌کند که در دو حوزه تولید خشکبار و حبوبات فعال است.آیا اوتانا فروش اینترنتی دارد؟خیر، فعلا فروش اینترنتی به صورت مستقیم نداریم اما برخی از مشتریان طرف قرارداد ما خود وب سایت فروشگاهی دارند که در آن به عرضه محصولات اوتانا می پردازند. همانطور که می‌دانید راه اندازی فروش اینترنتی نیاز به زیرساخت‌های فنی و لجستیکی دارد که فعلا امکان اجرای آن را نداریم البته در تلاش هستیم که یک شریک تجاری در این حوزه بیابیم و یا با فروشگاه‌های اینترنتی توانمند همکاری کنیم. یکی از دغدغه‌های برند در بحث فروش اینترنتی، شیوه درست انبارداری محصولات است. محصولات برند تندمصرف هستند و در این گروه کالایی، انبارداری مناسب (به ویژه رعایت دقیق FIFO)از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است و حداقل تا پیش از رشد فروش آنلاین در دوره کرونا، این دغدغه توسط خیلی از فروشگاه‌های اینترنتی به راحتی برطرف نمی‌شد. بنابراین به دلیل اینکه نگرانی ما نسبت به توزیع به موقع محصولات توسط فروشگاه‌های اینترنتی برطرف نشده، هنوز به بحث فروش اینترنتی ورود نکردیم.حال پس از شیوع ویروس کرونا بسیاری از مخاطبان اوتانا از ما درخواست فروش اینترنتی را دارند، از طرفی خود فروشگاه‌های اینترنتی هم با توجه به این نیاز عمومی، توانسته‌اند تا حد زیدی خودشان را با شرایط خاص کالاهای تندمصرف تطبیق دهند. چنین نیازی و البته توانایی توسعه یافته اکوسیستم فروش آنلاین در حوزه کالاهای تندمصرف ما را برآن داشته که برای فروش اینترنتی بطور جدی برنامه ریزی کنیم و به زودی در این زمینه خبرهایی را منتشر خواهیم کرد.گروه مخاطبان اوتانا چه کسانی هستند؟ محصولات اوتانا را می‌توان به سه گروه دسته بندی کرد. محصولات آشپزی محور(حبوبات)، تنقلات و محصولات با مصرف روزانه فردی (پسته، بادام زمینی، تخمه آفتابگردان و…)، محصولات خشکبار برای مصرف تعداد بیشتر و یا مهمانی و مراسم‌ها (۲۰۰تا ۴۰۰ گرم).درباره فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغات اخیر شرکت برایمان بگویید؟برند اوتانا از سال ۹۴ بطور جدی وارد تبلیغات دیجیتال شد. در این راستا فعالیت‌های گسترده‌ای را درزمینه دیجیتال مارکتینگ بطور عمومی و اختصاصی اجرا کرده‌ایم. برند تمرکز ویژه‌ای بر تولیدمحتوای متناسب با استراتژی تعریف شده دارد و معمولا محتواها از بسترهای مختلف بویژه صفحه اختصاصی اینستاگرام اوتانا منتشر می‌شود. فعالیت اخیر به مناسبت روز معلم نیز از همین بستر منتشر شد. علاوه بر حوزه دیجیتال چندی پیش از رسانه تلویزیون هم برای تبلیغات استفاده کردیم، اما با توجه به حوزه فعالیت برند که بیشتر در استان مازندران است، انتخاب رسانه‌ها با دشواری همراه است. البته اغلب برندهایی که در یک محدوده خاص جغرافیایی از کشور فعالیت می‌کنند همیشه با مشکل رسانه تبلیغاتی مواجه هستند. استفاده از رسانه‌های سیمای استانی چالش برانگیز است، چون مخاطبان از آنها استقبال چندانی نمی‌کنند و استفاده از رسانه‌های عمومی‌تر مانند تلویزیون سراسری نیز اتلاف منابع است، چون گروه مخاطبان برند سراسری نیستند و واقعا هنوز روی این مسئله چالش داریم.اوتانا فعالیت گسترده‌ای در اینستاگرام دارد، در این باره توضیح بفرمایید؟از همان ابتدای کار، برند واحدی تخصصی در این زمینه راه اندازی کرد. شاید جالب باشد اوتانا با وجود اینکه یک برند لوکال محسوب می شود، یکی از اولین‌های برندهای ایرانی است که از المان‌های محصول به عنوان کاراکتر جهت محتواسازی استفاده کرده است. روشی که تا الان پرمخاطب بوده و بازخوردهای خوبی از آن دریافت کردیم و امروز می‌بینیم که خیلی از برندهای بزرگتر هم از این روش استفاده می‌کنند.نکته دیگر در مورد فعالیت‌های اوتانا در فضای مجازی این است که برند تا به امروز از روش‌های متداولی مانند منشن کردن و یا مسابقه جهت جذب دنبال کننده استفاده نکرده است؛ بر خلاف آنچه در میان برندهای ایرانی پرطرفدار است و از آن جواب هم گرفته‌اند. اوتانا به دنبال دنبال‌کنندگانی که صرفا به واسطه مسابقات جذب برند بشوند، نبوده است. ما معتقدیم که این دسته از گروه مخاطبان به خاطر تولید محتوای خوب برند را دنبال نمی‌کنند و بیشتر جایزه برایشان مهم است؛ حال آن‌که برای یک برند جذب مخاطبان وفادار بسیار مهم است.وقتی سری به صفحات برندهای بین المللی بزنید متوجه خواهید شد که تعداد دنبال کنندگان برخی از آنها از تعداد دنبال کنندگان میکرو اینفلوئنسرها هم کمتر است، یعنی اصل را بر تعداد مخاطب نگذاشته اند. به عنوان مثال کوکاکولا اگر نگوییم مشهورترین، بلکه یکی از مشهورترین برندهای مصرفی دنیاست، حال آنکه پیج اینستاگرام این شرکت با چند میلیارد مصرف‌کننده در سراسر دنیا ۲.۷ میلیون فالوئر دارد (برای اینکه مقایسه‌ای داشته باشیم، بد نیست بدانید که امروز تعداد افراد ایرانی که فالوئرهای بالای ۳ میلیون دارند، خیلی کم نیست). جذب مخاطب وفادار چالش بزرگی است که تمامی برندهای دنیا به دنبال حل آن هستند.البته منظور در این گفتگو برندهای تند مصرف بود و برندهای مد و پوشاک و یا سیار صنایع مدنظرم نیست. بنابراین به نظرم تولید محتوای جذاب بهترین راهکار جذب و نگهداشت مخاطب در شبکه‌های اجتماعی است، کاری که راحت نیست و در حوزه کالاهای تندمصرف شاید تعداد برندهای زیادی در این حوزه موفق نیستند، گرچه موردهای خاص موفق مثل ردبول با حدود ۱۴ میلیون دنبال کننده (فقط در اینستاگرام) هم داریم که بسیار موفق است و یکی از الگوهای تولید محتوا برای حتی سایر صنایع است.درباره برنامه‌های آینده برایمان بگویید؟ شیوع ویروس کرونا مانع اجرای برخی از فعالیت‌ها درحوزه تبلیغات و بازاریابی شده است. امیدواریم در آینده نزدیک با تغییر برنامه ریزی و اجرای فعالیت‌ها در بستر دیجیتال بتوانیم برخی از اهداف را محقق کنیم. در تلاش هستیم روش‌هایی را در این زمینه اجرا کنیم که کمتر توسط برندهای دیگر اجرا شده‌اند، اما خوب این کار دشواری و البته هزینه های زیادتری هم دارد که امیدواریم بتوانیم از پس آن بر بیاییم.در پایانبه مخاطبان نوید می‌دهم که به زودی خبرهای جدیدی از برند اوتانا دریافت می‌کنند.mbanews.ir- نرگس فرجی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا