گزارش سال ۱۴۰۲ دیجی اکسپرس با نام هزار مقصد با حضور مدیران ارشد دیجی کالا و خبرنگاران رونمایی شد. در گزارش سال ۱۴۰۲ آمده، دیجی اکسپرس با پوشش بیش از ۲ هزار شهر و روستا ۹۴درصد سفارشها را در زمان مقرر به دست مشتریها رسانده است.
در مراسم رونمایی از این گزارش سعید محمدی، مدیرعامل گروه دیجیکالا و رئیس هیاتمدیره دیجیاکسپرس بیان کرد: «فینتک، مارتک، کلاد و لجستیک چهار ستون اصلی صنعت تجارت الکترونیک هستند؛ به همین خاطر حوزه لجستیک در دیجیکالا همیشه برای ما پررنگ بوده است. هر چقدر در دیجیکالا جلوتر رفتیم، با تجربههای لجستیکی تازهای روبهرو شدیم. مثلاً هر گروه محصولی که اضافه میشد، درمورد موضوع لجستیک مسئلهای جدی وجود دارد. زمانی که مارکتپلیس شدیم، نیز بازطراحی لجستیکی انجام دادیم. وقتی کوییک کامرس مطرح شد، مشتری انتظار داشت کالا را ۳۰ دقیقهای تحویل بگیرد. همه اینها باعث شد لجستیک تبدیل به موضوعی پیچیده در گروه دیجیکالا شود که نیازمند نگاه جدیدی بود؛ برای همین دیجیاکسپرس بهشکل کسبوکاری مستقل درآمد.»
مسعود طباطبایی، مدیرعامل دیجیکالا، در مراسم رونمایی از گزارش هزار مقصد گفت: «در آینده حوزه لجستیک در کل کشور خیلیخیلی مهم خواهد شد. همه شرکتها ناگزیر خواهند بود از تکنولوژی در این بخش استفاده کنند تا بهینهسازی جدی انجام دهند اما تا زمانی که سهم هزینه سوخت در کل هزینهها خیلی به چشم نمیآید، نوآوری و بهینهسازی ناشی از آن هم اتفاق نمیافتد.»
در بخش دیگر این رویداد علیشاد اعتضادی، مدیرعامل دیجیاکسپرس گفت: «سال ۱۴۰۲ سالی پر از چالش و فرصت بود. افزایش تقاضا برای راهکارهای لجستیکی سریع و قابل اعتماد که از انتظارات روبه رشد مشتریان تجارت الکترونیک شکل میگرفت، ما را ملزم به بازنگری گسترده در استراتژیهای کلان سازمان کرد. در پاسخ به این نیاز، دیجی اکسپرس مسیر تغییر را پیش گرفت و روی شکل گیری ساختار سازمانی جدید، اصلاح زیرساختهای عملیاتی، ارتقای تکنولوژی و بهبود روشهای کاری، سرمایه گذاری قابل توجهی انجام داد تا ضمن ایجاد تنوع در خدمات لجستیکی بر اساس نیاز مصرف کنندگان، سطح سرویس ارائه شده را بهبود داده و هزینههای آن را نیز مدیریت کند.
مدیرعامل دیجیاکسپرس همچنین گفت: «امروز ۵ هزار کاربر در تهران از دیجیاکسپرس استفاده میکنند و ۱۰ درصد سفارشات تهران و کرج تحویل در روز است. همچنین دیجیاکسپرس با پوشش بیش از ۲هزار شهر و روستا، ۹۴ درصد سفارشها را در زمان مقرر به دست مشتری رسانده است.»
«علی مرزبان»، معاون عملیات دیجیکالا، نیز یکی دیگر از سخنرانان مراسم رونمایی گفت: «در کشورهای توسعهیافته هزینههای لجستیک ۸ تا ۱۰ درصد GDP را تشکیل دادهاند. در کشورهای درحالتوسعه این نسبت ۱۲ تا ۲۰ درصد است. در ایران بین ۱۵ تا ۱۶ درصد است. در نگاه اول خیلی بد نیست اما وقتی به قیمت پایین حاملهای انرژی در ایران نگاه میکنیم، متوجه میشویم این نسبت خوب نیست و عدد اصلی بالاتر از اینهاست.»
در ادامه این گزارش نگاهی به بخشهای از گزارش هزار مقصد خواهیم داشت:
هفتم آذرماه ۱۴۰۲ دیجی اکسپرس با ارسال ۱۵۰ هزار بسته رکوردی را به نام خود ثبت کرده است. آخرین ماه سال، اسفند، نیز شلوغترین ماه بوده که ۳ میلیون بسته در آن ارسال شده است.
سال گذشته، حدود ۸۵۰۰ راننده بستهها را به مقصد رساندهاند. میان این رانندگان، چند رکورد جالب دیده میشود. یکی از رانندگان ۲۶ هزار بسته در سرویس تحویل زمانبندیشده تحویل داده و راننده دیگری موفق شده بیش از ۱۱ هزار بسته در سرویس تحویل فوری تحویل بدهد. همچنین پردرآمدترین راننده در یک سال ۳۵۰ میلیون تومان درآمد کسب کرده است.
نیمی از بازار دیجیاکسپرس در استانهای تهران و البرز متمرکز شده است: ۴۲ درصد تهران و ۶ درصد البرز. استان اصفهان نیز با سهمی ۵ درصدی در جایگاه بعدی قرار گرفته است.
در ادامه گزارش کامل را از طریق لینک مطالعه کنید.