گزارش

۶۷ درصد ایرانیان معتقدند که زندگی‌شان تحت تاثیر شبکه‌های اجتماعی است

۲۷ سپتامبر روز بین المللی دسترسی جهانی به اطلاعات است. به همین منظور انجمن بین‌المللی WIN به عنوان بزرگترین انجمن مستقل در زمینه تحقیقات بازار، نتایج نظرسنجی جهانی WIN World Survey  درباره جمع‌آوری داده‌ها و هوش مصنوعی (AI) را منتشر کرده است. این نظرسنجی، دیدگاه‌های بیش از ۳۳،۰۰۰ نفر در ۳۹ کشور جهان را بررسی کرده که در ایران توسط شرکت پژوهش بازار رسانه امروز (emrc) انجام شده است.

نگرانی در مورد به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی در فضای آنلاین

با افزایش استفاده از تکنولوژی دیجیتال و به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی در فضای آنلاین، نگرانی‌ها در مورد حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌ها در حال افزایش است. این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۴۵ درصد از پاسخ‌دهندگان نگران به اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی خود در فضای آنلاین هستند.

بالاترین سطح نگرانی

کشورهایی مانند برزیل، کره جنوبی و اندونزی بالاترین سطح نگرانی را در مورد حفظ اطلاعات شخصی در فضای آنلاین دارند. در مقابل، کشورهایی مانند نیجریه، مالزی، فلسطین و ساحل عاج کمترین میزان نگرانی را  در این مورد دارند. در ایران نیز ۴۴ درصد افراد از به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی خود به صورت دیجیتالی نگران هستند.

آگاهی از شیوههای مدیریت اطلاعات در فضای آنلاین

این نظرسنجی همچنین نشان می‌‌دهد سطح آگاهی افراد در قاره‌های مختلف در مورد اتفاقات و پیامدهای حاصل از به اشتراک‌‌گذاری داده‌های شخصی متفاوت است. در قاره آفریقا، تنها ۱۶درصد از پاسخ دهندگان می‌دانند چه اتفاقی برای اطلاعات آن‌ها رخ می‌دهد، در حالی که نرخ آگاهی در اروپا کمی بالاتر است (۲۵ درصد). در منطقه MENA و کشورهای APAC میزان سطح آگاهی به ترتیب ۳۱ درصد و ۳۳ درصد گزارش شده، در قاره آمریکا بالاترین میزان آگاهی وجود دارد (۳۶ درصد).

بالاترین سطح عدم آگاهی

در میان کشورها، نیجریه بالاترین سطح عدم آگاهی را داراست، به‌طوری‌که ۶۷ درصد از شرکت‌کنندگان از سرنوشت به اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی خود در فضای آنلاین اظهار سردرگمی می‌کنند و تنها ۵ درصد ادعا می‌کنند که از آن مطلع هستند. در مقابل، اندونزی بالاترین سطح آگاهی را دارد و ۵۵ درصد از پاسخ‌دهندگان به دانش خود در مورد مدیریت داده ها اطمینان دارند. در ایران نیز ۴۰ درصد افراد از در مورد اتفاقات و پیامدهای حاصل از به اشتراک‌‌گذاری داده‌های شخصی خود نگران هستند.

شناخت از تکنولوژی هوش مصنوعی

شناخت از هوش مصنوعی در سراسر جهان نسبتاً پایین است. در قاره آمریکا و APAC ،۲۸ درصد، در قاره اروپا، منطقه خاورمیانه و در شمال آفریقا ۲۲ درصد و در نهایت در قاره آفریقا ۱۱ درصد افراد از تکنولوژی هوش مصنوعی شناخت دارند. در ایران نیز ۱۹ درصد افراد از تکنولوژی هوش مصنوعی شناخت دارند.

شناخت از هوش مصنوعی با افزایش سن کاهش می‌یابد

به نظر می‌رسد شناخت از هوش مصنوعی با افزایش سن کاهش می‌یابد، به‌طوی‌که ۳۰ درصد ۱۸ تا ۲۴ ساله‌ها، ۲۸ درصد افراد ۲۵ تا ۳۴ ساله، ۲۶ درصد افراد ۳۵ تا ۴۴ ساله، ۲۲ درصد  ۴۵ تا ۵۴ ساله‌ها، و ۲۱ درصد بین سنین ۵۵ تا ۶۴ ساله شناخت خوبی از هوش مصنوعی دارند.

جهان تحت تأثیر رسانه‌های اجتماعی

نیمی از افرادی که در سراسر جهان در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند بر این باورند که شبکه‌های اجتماعی بر زندگی آن‌ها غلبه کرده است. ۵۲ زنان و ۴۸ درصد مردان بر این باورند.  همچنین ۵۴ درصد افرادی که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و ۵۱ درصد از کسانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا هستند، معتقدند که شبکه‌های اجتماعی تأثیر زیادی بر زندگی آنها دارد.

زندگی‌هایی که تحت تاثیر شبکه‌های اجتماعی است

در قاره اروپا، منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا ۵۷ درصد از مردم و  پس از آن ۵۱ درصد در قاره آمریکا، ۴۵ درصد در APAC و ۱۸ درصد در آفریقا اظهار داشته‌اند که زندگی آن‌ها تحت تاثیر شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است. در ایران نیز ۶۷ درصد افراد معتقدند که زندگی آن‌ها تحت تاثیر شبکه‌های اجتماعی است.

رئیس انجمن بین‌المللی WIN، اظهار می‌دارد

Richard Colwell رئیس انجمن بین‌المللی WIN، اظهار می‌دارد: «این یافته‌ها، دیدگاه‌ها و نگرانی‌های مختلفی را نشان می‌دهند که رابطه ما با فناوری را در سال ۲۰۲۴ شکل می‌دهند. همانطور که ما در این چشم انداز دیجیتال حرکت می‌کنیم، شناخت دنیا از محیط آنلاین آگاهانه‌تر و ایمن‌تر بسیار مهم است».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا