گزارش

۸ + ۱ نکته در بازاریابی خرده فروشی آفلاین /چگونه فروش خود را در تمام سال بالا نگه دارید!

فربد مستوفی/ مدیر ارشد مارکام گروه انتخاب

دو نوع آدم در این دنیا وجود دارد: آنهایی که عاشق خرید هستند و آنهایی که از خرید کردن متنفرند.

کار ما، تشویق عاشقان و ترغیب آنهایی است که از خرید خوششان نمی آید، و برای اینکار، بی نهایت ابزار داریم.

استراتژی بازاریابی خرده فروشی

ما در “دنیای مصرف‌کننده‌” زندگی می‌کنیم، پیام‌های تبلیغاتی از چپ و راست و بالا و پایین سعی می‌کنند ما را متقاعد کنند که این یا آن محصول را بخریم. این همان چیزی است که بازاریابی خرده فروشی را بسیار چالش برانگیز می کند. خرده فروشان اغلب برای جلب توجه مشتریان برای «خرید» یا و کارت کشیدن بسیار دچار مشکل هستند. و این موضوع با توسعه لحظه ای تجارت الکترونیک، فشار بیشتری را بر فضای خرده فروشی وارد کرده است.

شماره ۱: از گوگل کمک بگیرید

چه یک تجارت آنلاین باشید یا فروشگاه فیزیکی، شما به گوگل بیش از هر چیز دیگری نیاز دارید. هر روز بیش از ۳.۵ میلیارد جستجو در گوگل انجام می شود و بخش زیادی از آن باهدف خرید انجام می شود، چه خرید آنلاین چه یافتن فروشگاه آفلاین!

به همین دلیل است که بازاریابان در خرده‌فروشی باید از ابزارهای تبلیغاتی گوگل استفاده کنند. این ابزار به بازاریابان اجازه می‌دهد تا محصولات خود را مستقیماً در معرض دید مخاطب و مشتری قرار دهند.

برای دستیابی به نتایج بهتر:

۱- سازماندهی کمپین‌های خرید بر اساس اقلام پرفروش

۲- دسته بندی و گروه بندی درست و مناسب محصولات

۳- تصاویر، ویدیو و محتوای مناسب از محصول

و از همه مهمتر:

۴- به نظرات و آرا مردمی بسیار بسیار توجه کنید

شماره ۲: به مردم دلیلی برای بازدید از فروشگاه خود بدهید

روز به روز خرید از فروشگاه های آنلاین و شبکه های اجتماعی راحت تر میشود، فکر میکنید چه ابزارهایی در اختیار دارید که مردم را راضی کند زحمت آمدن به فروشگاه شما و بازدید از آنجا را به جان بخرند؟

خیلی ساده، فعالیت یا مشوقی که به صورت آنلاین قابل دسترسی نیست!

فروشگاه های لباس و کفش ورزشی Lululemon در محل خود، کلاس یوگا برگزار کرده است. یا بسیاری از فروشگاه ها با استفاده از فعالیتهای فیزیکی، بازی، ایونت و … تمایز را ایجاد میکنند.

شما برای محصولات خود چه مشوقی میتوانید  پیشنهاد دهید؟

شماره ۳: از قابلیت های رسانه های اجتماعی به صورتی هدف دار استفاده کنید

احتمالاً از قبل در رسانه‌های اجتماعی حضور داشته‌اید، اما این حضور برای شما چه نفعی داشته است؟

بهترین کار، هدف گذاری و شخصی سازی فعالیتها برای بهبود نتایج است. بدانید به دنبال چه چیزی هستید و برای آن برنامه ریزی کنید. اگر هدف شما کشاندن مردم به محل فروشگاه است قطعا اعلام قیمت محصولات چندان برای شما مفید نیست.

شماره ۴:  محلی عمل کنید

صرف نظر از اینکه شما چه محصولی می فروشید، اگر بتوانید فعالیت های مارکتینگی خود را به صورت محلی و شخصی سازی شده اجرا کنید یعنی از رقبا پیشی گرفته اید.

محلی عمل کردن یعنی شما با زندگی روزمره مردم منطقه درگیر باشید.

چند نکته کلیدی وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که تا حد امکان به صورت محلی مرتبط هستید:

هدف گذاری های جغرافیایی

رسانه های تبلیغاتی محلی

استفاده از زبان محلی

شماره ۵: به کمپین های بازاریابی چریکی فکر کنید

اگر با هدف جلب توجه به خصوص به صورت محلی فکر میکنید، حتما به دنیای بازاریابی چریکی (گوریلا مارکتینگ) سری بزنید. ایده های فراوان، اجرای کم هزینه و بازخورد بسیار به شرطی که خلاقانه و با هدف پیش بروید.

مهمترین هدف بازاریابی چریکی (پارتیزانی) جدا کردن آدمها از صفحه نمایش و خلق تجربه واقعی است، و چه چیزی از این بهتر؟

شماره ۶: محتوای ویدیویی یعنی همه چیز

هیچ راهی بهتر از ویدیو برای زنده کردن محصولاتتان وجود ندارد، چه یک ویدیوی ساده که تناسب ابعاد محصول را نشان می‌دهد یا چیزی خلاقانه‌تر که شامل یک داستان‌گویی احساسی و درگیر کردن مخاطب است.

ویدیوها را نه تنها برای تلویزیون و اینترنت، بلکه با هدف نمایش در نمایشگرهای فروشگاهی و محلی بسازید و از توجهی که به دست می آورید استفاده کنید.

شماره ۷: زمان محدود را یادآوری کنید

به مخاطب یادآوری کنید زمان برای استفاده از آپشن ها و تخفیف ها محدود است. فروشگاه همواره تخفیف یک دروغ بزرگ است که هیچ کس آن را باور نمی کند. مشتری باید بداند برای استفادها از یک پیشنهاد خوب باید سریع باشد.

در عین حال، فراموش نکنید، ثبات مایه اطمینان است. جوری رفتار نکنید که مشتری فکر کند شما به زودی آن محل را تعطیل خواهید کرد. به اصطلاح قدیمی ها، آتش به مالتان نزنید.

شماره ۸: ترند و پیک فصلی درک کنید و بر اساس آن برنامه ریزی کنید

بسیاری از محصولات در زمان خاصی و برمبنای نیاز خاصی فروخته میشوند. مانند بخاری و کولر که در ابتدای فصل های سرد و گرم به راحتی فروخته میشوند. این مواقع را از قبل در ذهن داشته باشید و برای آن برنامه ریزی کنید. این برنامه ریزی شامل تامین کالا، پروموشن و تبلیغات مناسب است.

و یک نکته! برای فروش خنک کننده در زمستان و بخاری در تابستان چه ایده ای دارید؟؟

شماره ۹: از طریق بازاریابی مجدد، خریداران بازگشتی ایجاد کنید

هر صنعتی باید بازاریابی مجدد داشته باشد. چرا؟ فقط چون کار می کند.

بازاریابی مجدد به شما این امکان را می دهد که به خریداران یادآوری کنید که محصولات شما را خریده اند و در کنار آنها به چیزهای دیگری نیز احتیاج دارند.

در فضای خرده‌فروشی، ارزش معمولاً از خریدارانی که یکبار خرید می‌کنند به دست نمی‌آید، بلکه مشتریان اصلی آنهایی هستند که دائماً برای خرید مجدد مراجعه می‌کنند.

مشکل اینجاست که آدمها بسیار مشغول هستند و به راحتی ممکن است شما را فراموش کنند. لازم است که هر از چند گاهی به آنها یادآوری کنید. برای به دست آوردن بازه زمانی یادآوری، به موارد زیر دقت کنید:

۱- فصل و ترند خرید

۲- طول دوره عمر محصول خریداری شده

۳- ترند و مسائل روز

برای ترغیب بیشتر به خرید مجدد، از سیستم باشگاه مشتریان و Cash Back بسیار استفاده کنید.

خلاصه و بازنویسی از:

www.wordstream.com

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا