پژوهش

روایت یکتانت از بازاریابی دیجیتال ایران ۱۴۰۲

یکتانت در ادامه گزارشی که سال گذشته از فضای بازاریابی دیجیتال ایران توسط منتشر کرد، امسال نیز به سراغ روایت درباره  آن و بررسی ابعاد جدیدی در این زمینه رفته است. در روایت یکتانت از بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۲ تلاش شده علاوه  بر نشان دادن وضعیت امروز بازاریابی دیجیتال ایران، ارتباط نقاط مختلف این فضا را با داده‌های مستخرج از فعالیتهای تبلیغ کنندگان، نمایش دهندگان تبلیغ و کاربران ایرانی به تصویر کشیده شود.

گزارشی که بخشی از آن  در ادامه می خوانید یکتانت با همکاری شرکت تحقیقات بازار امروز(emrc)، کافه بازار، سیب اپ، زلکا، جاب ویژن، جریان، تریبون، نجوا، فرست ادز، ادیوری و تعدادی از اساتید برجستٔه دانشگاهی تدوین شده است و به بیان داده‌های متعددی در خصوص بازاریابی دیجیتال در جهان و ایران، رفتار کاربران ایرانی در فضای آنلاین، تبلیغات در وبسایت ها، شبکه های اجتماعی، اپلیکیشن ها و همچنین دیگر روشهای تبلیغات می‌پردازد. همینطور در این گزارش داده‌هایی از تبلیغات آفلاین در ایران و نیز بازار کار دیجیتال مارکتینگ آورده شده است.

بازاریابــی دیجیتــال، روز به روز در حــال ســهم گیری از بازاریابــی ســنتی اســت و اســتراتژی کســب وکارهای جهـان بـه سـمت اختصـاص بودجـۀ بیشـتر بـرای بازاریابـی دیجیتـال رفتـه اسـت.

پیش بینی می شود که بیشترین افزایش تخصیص بودجه به رسانه های دیجیتال در میان کسب وکارها خرده فروشی مربوط است. تبلیغات تلویزیونی و ویدئویی نیز کانال مطلوب کسب وکارها در سال ۲۰۲۴ است. تبلیغات دیجیتال محیطی، یکی از کانالهای مورد توجه کسب وکارهای جهان برای اختصاص بودجه است؛ روندی که پیش بینی می شود در سالهای آتی به ایران نیز برسد.

حجم بازار تبلیغات دیجیتال در ایران

فضای تبلیغات در ایران روز به روز  دیجیتالی تر می شود. اکنون اندازۀ بازار تبلیغات دیجیتال در ایران حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان است که این  میزان بیش از ٪۲۰ کل حجم بازار تبلیغات بوده و با رشد قابل توجهی در حال سهم گیری از تبلیغات آفلاین است. این یعنی بیش از ٪۲۰ بودجۀ تبلیغاتی در کشور به جای هزینه شدن در تبلیغات به روش سنتی مانند تبلیغ در تلویزیون و رسانههای محیطی، در فضای آنلاین مانند وبسایت و اپلیکیشن، شبکه های اجتماعی و… صرف می شود.

مدت زمان استفاده از اینترنت در گروههای سنی

میانگین استفاده از اینترنت در میان کاربران بدون در نظر گرفتن سن و جنسیت آنها، ۴ ساعت در روز است.
بیشترین بازٔه زمانی استفاده از اینترنت در تمامی گروههای سنی بین ۲ تا ۳ ساعت در روز است که در این بازٔه زمانی کاربران نسل X پرمصرفترین هستند. نسل Z با اختلاف  نسبت به دو نسل دیگر در بازه های ۳ تا ۴ ساعت یا ۴ تا ۶ ساعت از روز بیشترین استفاده را از اینترنت می کنند.

دلایل استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی در میان زنان و مردان

رسیدگی به امور بانکی، پیگیری اخبار و خرید اینترنتی، سه دلیل اصلی کاربران برای استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی هستند. خانم ها بیشتر از آقایان از اینترنت برای ارتباط با خانواده و دوستان استفاده می کنند. در مقابل، مردان برای دنبال کردن اخبار، گوش دادن به موسیقی، وقت گذرانی، کسب درآمد و بازی کردن بیشتر از زنان از اینترنت استفاده می کنند

برای مطالعه کامل گزارش به لینک مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا