مدیران فیسبوک میخواهند به جای صرف تمام وقت خود در اینستاگرام، تیک تاک و سایر اپلیکیشنهای شبکه اجتماعی، حالا دیگر در مسیر جذب کاربران جوان تر به این شبکه اجتماعی قدیمی و محبوب حرکت کنند. با هدف نیل به این منظور، شرکت مادر فیسبوک، متا، به تازگی خبر از اعمال برخی تغییرات در این شبکه اجتماعی قدیمی داد و اعلام کرد که زین پس تمرکز بیشتری بر روی اطلاعات جامعه محلی، ویدئوها، گروههای موجود در فیسبوک و غیره خواهد داشت. در ادامه سایر محصولات فیسبوک از قبیل هوش مصنوعی متا، فیسبوک دیتینگ و مسنجر نیز کم کم به روز رسانی خواهند شد.
تغییرات در حوزه سرگرمی
مهم تر از همه این که در رقابت با تیک تاک، تغییرات در حوزه سرگرمی بر روی پیشنهادات کاربردی تر فیسبوک در یک جامعه محلی تاکید خواهند کرد. فراتر از گروههای خرید و فروش، این سایت به یک مکان اصلی و مرکزی برای برقراری ارتباط با سایر گروههای محلی تبدیل میشود. از جمله این گروهها میتوان به گروههایی اشاره کرد که تحت تاثیر بلایای طبیعی مثلا طوفان قرار گرفته اند.
این نوع به روز رسانیها در حالی رخ میدهند که ارزش برند فیسبوک مدام در حال کاهش است. همین دلیل فوق باعث شد تا این شرکت در سال ۲۰۲۱ نام خود را به متا تغییر داده، تمرکزش را از روی بهترین اپلیکیشن شبکه اجتماعی خود برداشته و در عوض به متاورس روی بیاورد. علی رغم روند صعودی رشد و توسعه پایگاه کاربران، جوانترها چندان زیاد عضو فیسبوک نشده و در نتیجه نسل جدیدی از کاربران به وجود نیامده است.
این امر به ویژه در ایالات متحده آمریکا صادق است. طبق گزارشهای دریافتی، فقط ۳۳ درصد از نوجوانان آمریکایی در سال گذشته عضو فیسبوک بوده اند که البته این رقم در سال ۲۰۱۴ میلادی ۷۱ درصد بوده است.
با این وجود، متا کمی بیشتر از قبل به آینده ای روشن امیدوار شده چون میبیند که جوانان، به ويژه جوانان ۲۰ ساله، به جای معاشرت از فیسبوک برای صرفه جویی در زمینه خرید کمک میگیرند و به هر حال از آن استفاده خواهند کرد.
در دنیای امروز افراد به فیسبوک به چشم یک ابزار مناسب برای سرگرمی یا برقراری ارتباط با جامعه اطراف خود نگاه و کمتر از آن به عنوان یک شبکه اجتماعی متمرکز بر دوستان استفاده میکنند.
برای شروع، فیسبوک به فکر معرفی یک تب جدید «محلی» است که در قالب چند نوع محتوا از فعالیتهای موجود، وضعیت بازار، افتتاح اماکن عمومی جدید و رویدادهای منطقه خبر میدهد.
به کمک هوش مصنوعی، این تب فعلا در حال حاضر برای آزمایش در دسترس ساکنان شهرهای آستین، نیویورک، لس آنجلس، واشنگتن دی سی، شیکاگو، شارلوت، دالاس، هیوستون، سانفرانسیسکو و فینیکس در دسترس خواهد بود.
اخیرا با کشیدن انگشت بر روی قسمت «فید فیسبوک» کاربر، میتوان از پستها و اطلاعات جالبی راجع به منطقه اطلاع یافت.
در ادامه، تب «Explore» یا همان کاوش، توصیههایی شخصی مبتنی بر علایقتان به شما میکند.
از نگاه سرگرمی، تب «ویدئو» در فیسبوک طی هفتههای آتی به روز شده تا امکان تماشای یک ویدئوی کوتاه، بلند یا زنده را به طور همزمان در یک صفحه نمایش واحد به وجود آورد. تب جدید فیسبوک به این دلیل راه اندازی شده که بر اساس گزارشهای دریافتی، میزان استفاده از فیسبوک در میان کاربران جوان زیاد است. به گفته مقامات فیسبوک، جوانان تقریبا ۶۰ درصد از اوقات فراغت خود را صرف تماشای ویدئو کرده و بیش از نیمی از آنها هر روز جذب Reelsهای این شبکه اجتماعی میشوند.
در ادامه بخش رویدادها و گروههای فیسبوک نیز به روز میشود.
بخش رویدادهای فیسبوک در کنار آن، با ارائه خلاصه ای از رویدادهای کل و آخر هفته، پاسخگوی نیازهای کاربران خواهد بود. خبر این به روز رسانی در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.
علاوه بر این، کاربران میتوانند از طریق ارسال پیامک و دعوتنامه ایمیلی به کسانی که هیچ نوع حساب کاربری در سایت ندارند، آنها را به شرکت در رویدادهای مختلف تشویق و ترغیب کنند.
از دیگر ویژگیهای نسخه جدید فیسبوک میتوان به کمک گرفتن از هوش مصنوعی اشاره کرد. پیشنهاد «هوش مصنوعی گروهی» به اعضای گروه کمک میکند تا به سوالات مختلف پاسخ دهند از جمله سوالهایی از قبلا نیز مطرح شده اند. این امر یکی از دردسرهای بزرگ ادمینهای گروه را برطرف خواهد کرد. افراد جدیدی که هر روز به گروه میپیوندند، معمولا سوالات مشابهی به ذهنشان رسیده و همین واقعیت کار را برای ادمینها آسان میکند.
نتایج جستجوی فیسبوک علاوه بر این که تولید محتوا را برای هر گروه آسان میکند، محتوای گروه را در قسمتی تحت عنوان «آن چه افراد در گروهها میگویند»، نیز سازماندهی خواهد کرد.
در عین حال، با امید به ایجاد فضایی برای دوستیابی آنلاین، «Facebook Dating» به تازگی یک قابلیت جدید موسوم به «Matchmaker» پیدا کرده که به حداکثر پنج دوست اجازه شرکت در مسابقات احتمالی برای به دست آوردن شما را میدهد. مشاهدات شرکت مبنی بر رشد ۲۴ درصدی مکالمات با موضوع دوستیابی در فیسبوک در میان جوانان آمریکایی و کانادایی دلیل اخذ چنین تصمیمی بوده است.
در ادامه، قابلیت «Notes» مسنجر، به شما اجازه میدهد تا وضعیت فعلی خود را در حباب بالای پروفایل با دیگران به اشتراک بگذارید. قابلیت «Messengerʼs Memories» که عکسهای چتهای گذشته را دوباره نشان میدهد، نیز در حال توسعه است.
این قبیل تغییرات همچنین یک برنامه جدید درآمدزایی برای سازندگان را رقم زده که به آنها فرصت کسب درآمد بیشتر از قالبهای محتوا در سرتاسر فیسبوک را میدهد.
مدیران فیسبوک به گفته خود امسال ۲ میلیارد دلار به سازندگان محتوا پرداخت کرده است.
www.techcrunch.com