ممنوعیت ورود لوازم خانگی؛ این عقد اجباری به ایجاد علاقه نیانجامید!
گزارش تازه دیتاک درباره پربازدیدترین برندهای لوازم خانگی ایران در فضای مجازی میگوید، توجهی که ایرانیان تنها به ۴ برند مطرح جهانی در شبکههای اجتماعی نشان میدهند بیش از ۲ برابر برندهای مطرح ایرانی است و برایند احساسات کاربران نسبت به برندهای ایرانی عمدتا منفی و نسبت به ۴ برند خارجی مثبت است.
آیا ایرانیان در حسرت برندهای لوازم خانگی خارجی، اجناس ایرانی میخرند؟
پژوهش دیتاک میگوید، با وجود ممنوعیت واردات و کمیاب بودن برندهای خارجی لوازم خانگی، ۴ برند پربازدید خارجی موجود در بازار ایران به تنهایی ۱۴۰ میلیون بازدید دارند که بیش از دو برابر مجموع بازدید ۱۰ برند پربازدید لوازم خانگی ایرانی (۶۵ میلیون) در کنار هم است. این در حالیست که بنا بر آخرین اعلام دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی، لوازم خانگی ایرانی ۷۰ درصد فروش بازار ایران را در اختیار خود دارند. شاید بتوان این تناقض را اینطور توضیح داد: ایرانیان در آرزو و حسرت برندهای خارجی لوازم خانگی، اجناس ایرانی میخرند.
احساسات کاربران نسبت به برندهای لوازم خانگی
از سوی دیگر، برآیند احساسات مطرحشده توسط کاربران نسبت به برندهای خارجی عموما مثبت است در صورتی که این برایند برای برندهای ایرانی اکثرا منفی است. از ۱۰ برند پربازدید ایرانی، تنها برایند احساسات مطالب مربوط به ۳ برند آبسال، پاکشوما و هیمالیا مثبت بوده است. بنابراین، میتوان اینطور نتیجه گرفت که کاربران نسبت به برندهای قدیمی ایرانی که قبل از ممنوعیت نیز فعالیت داشته و شناخته شده بودهاند به مراتب احساسات مثبتتری (در مقایسه با برندهای متولدشده پس از ممنوعیت واردات) ابراز کردهاند.
اسنوا و ال جی، پربازدیدترین برندهای لوازم خانگی
طبق این گزارش، از میان برندهای خارجی ال جی و از بین ایرانیها اسنوا بیشترین بازدید را در شبکههای اجتماعی داشتهاند. همچنین، کاربران ایرانی شبکههای اجتماعی از میان برندهای خارجی، مثبتترین احساسات را نسبت به برند ال جی ابراز کردهاند و در میان برندهای ایرانی، آبسال بهترین عملکرد را از نظر شاخص محبوبیت داشته است.
عمده شکایات کاربران از برندهای لوازم خانگی ایرانی و خارجی
طبق تحلیل دیتاک، عمده انتقادات و شکایات کاربران از برندهای ایرانی به موضوعات قیمت بالا نسبت به کیفیت، کیفیت پایین، رانتی بودن، مونتاژ قطعات چینی به اسم محصول ایرانی و دست داشتن در ممنوعیت ورود لوازم خارجی مربوط بوده است. در مقابل، نبود خدمات پس از فروش، قیمت بالا در قیاس با وضعیت اقتصادی ایران، اصل نبودن نمونههای موجود در بازار ایران، نبود قطعات یدکی و موجود نبودن محصولات در بازار موضوع اصلی انتقادها از برندهای لوازم خانگی خارجی بوده است.
صفحات اینستاگرامی برندهای لوازم خانگی ایرانی؛ بلاتکلیفی و بیرغبتی به تعامل با کاربران
گزارش دیتاک فعالیت صفحات اینستاگرامی برندهای لوازم خانگی ایرانی را نیز بررسی کرده است. بخشی از نتایج این بررسی در ادامه میآید:
- بخش قابل توجهی از برندهای لوازم خانگی یا صفحه فعالی در اینستاگرام ندارند یا فعالیت آنها در این شبکه اجتماعی محدود است.
- به نظر میرسد برخی صفحات رسمی برندهای لوازم خانگی ایرانی در اینستاگرام به بخش قابل توجهی از کامنتهای نیازمند پاسخ کاربران واکنش جدی نشان نمیدهند.
- از نحوه فعالیت و پاسخگویی برندهای لوازم خانگی ایرانی در شبکههای اجتماعی به نظر میرسد که؛ برای درصد قابل توجهی از این برندها فعالیت، تعامل با کاربران و تبلیغات در شبکههای اجتماعی در استراتژی های بازاریابی اولویت بالایی ندارد.
- عوامل مختلفی مثل احساسات شدیدا منفی به برندهای ایرانی به خاطر ممنوعیت ورود لوازم خانگی خارجی و احتمالا بلاتکلیفی در استراتژی محتوایی و نحوه واکنش به انتقادات باعث شده، این برندها ترجیح بدهند تلاشهای بازاریابی خود را بیشتر بر تبلیغات محیطی و تلویزیونی متمرکز کنند؛ جایی که رقیب قدرتمند خارجی امکان حضور و فعالیت ندارد.
مجموعه گزارشهای دیتاک با عنوان «برندهای ایرانی در شبکههای اجتماعی»
دیتاک با هدف کمک به کسب و کارهای ایرانی در جهت فعالیت دادهمحور و هدفمند در شبکههای اجتماعی، اقدام به انتشار سلسله گزارشهایی با موضوع فعالیت و حضور برندهای ایرانی در شبکههای اجتماعی کرده است. در این چارچوب، گزارشهای «صد برند پربازدید ایرانی» و «هولدینگهای پربازدید ایرانی» پیشتر توسط دیتاک منتشر شده است.
در این گزارشها، معیارهای شناختهشده و جهانی سنجش فعالیت در شبکههای اجتماعی چون آگاهی از برند در شبکههای اجتماعی، سهم صدای اجتماعی و احساسات مطالب منتشرشده توسط کاربران درباره برندها و… مورد بررسی قرار میگیرد.
با توجه به اهمیت روزافزون حضور و فعالیت کسب و کارها در شبکههای اجتماعی، دیتاک تلاش کرده تا بینشها و آمار و ارقامی که در این گزارشها ارائه میشوند راهگشای برندهای مطرح ایرانی در مسیر سیاستگذاری دادهمحور و فعالیت هرچه بهتر و هدفمندتر در فضای مجازی باشد.