گزارش

موفقیت به سبک برند آیکیا/چند متر مربع عشق!

بگذارید صادق باشیم؛ با این که همه لااقل یک کاناپه در خانه‌شان دارند، ولی تقریباً هیچ‌کس علاقه‌ای ندارد بداند کاناپه چه‌طور درست می‌شود. ولی این روزها به لطف آیکیا غول تولیدکننده‌ی مبلمان و تئوری «آیکیا افکت»، همه تا حدی می‌دانند تیر و تخته‌ها چه‌طور به هم وصل می‌شود و تبدیل می‌شود به کاناپه‌ای که روی آن لم می‌دهیم و تلویزیون تماشا می‌کنیم. آیکیا معتقد است آدمی‌زاد نسبت به چیزهایی که در ساخت‌شان مشارکت دارد، احساس تعلق خاطر بیشتری می‌کند و برایشان ارزش بیشتری قایل است و همین «آیکیا افکت» یا «اثر آیکیا»، محصولات این برند را دوست‌داشتنی‌تر و ارزشمندتر کرده است.

رقابت با انجیل!

در دنیای تجارت الکترونیک و خرید آنلاین، فروشگاه‌های زنجیره‌ای آیکیا هنوز از محبوب‌ترین فروشگاه‌های فیزیکی دنیا محسوب می‌شوند و این فقط بخش کوچکی از استراتژی‌های مارکتینگی آیکیاست. این شرکت سالانه بیشتر از ۲۰۰ میلیون نسخه از کاتالوگش منتشر می‌کند؛ یعنی تقریباً دو برابر تعداد انجیل‌هایی که در همین بازه‌ی زمانی چاپ می‌شود!

کانتنت‌مارکترهای آیکیا می‌دانند موضوع مبلمان محتوایی نیست که عده‌ی زیادی به آن علاقه داشته باشند. پس به جای تولید محتواهای کم‌طرفدار، از ترندهای تکنولوژیکی بهره می‌گیرند که کمک‌شان می‌کند صدایشان را به گوش مخاطب برسانند و توجه‌شان را جلب کنند.

چالش متر مربع

آیکیا دنیایی را که در آن زندگی می‌کنیم و به تبع آن نیازهای مشتریانش را خوب می‌شناسد. مثلاً می‌داند که زندگی در شهرهای بزرگ با هزینه‌های بالای مسکن یعنی چه و همین باعث شد که «چالش متر مربع» را راه بیندازد. «چالش متر مربع» با یک سری ویدئوی یوتوبی و چند پست در سایت‌ها شروع شد. در این ویدئوها نشان می‌دادند که چه‌طور می‌شود کوچک‌ترین فضاها را طوری چیدمان کرد که بیشترین کارایی ممکن را داشته باشد. این چالش کم‌کم در شبکه‌های اجتماعی طرفدار پیدا کرد و اسم آیکیا را بیشتر از همیشه بر سر زبان‌ها انداخت.

لینک ویدیو

انتخاب مبلمان با AR

یکی دیگر از استراتژی‌های موفق آیکیا، استفاده‌ از تکنولوژی AR یا واقعیت افزوده بوده است. این تکنولوژی، تصویر واقعی را با یک تصویر مجازی سه‌بعدی روی صفحه‌ی موبایل ترکیب می‌کند. آیکیا پلیس یک اپ رایگان است که از تکنولوژی AR اپل استفاده می‌کند. به لطف این اپلیکیشن، کاربرها می‌توانند ببینند یک مبلمان در فضای خانه‌شان چه‌طور به نظر می‌رسد. همه‌ی محصولات این اپ از کاناپه و صندلی راحتی تا میز جلومبلی و کتابخانه، سه‌بعدی و با ابعاد واقعی هستند. آیکیا این اپ را طراحی کرده تا روی خلاقیت کاربرها اثر بگذارد و علاقه‌ی مشتری‌ها را به خرید مبلمان و تغییر دکوراسیون بیشتر کند. در واقع با این اپلیکیشن مبله کردن خانه و انتخاب مبلمان مناسب، راحت‌تر شده است.

این روش‌های خلاقانه نشون می‌دهد که هیچ صنعتی حوصله‌سربر و خسته‌کننده نیست. فقط بعضی وقت‌ها لازم است که برای بازاریابی محتوایی به سراغ راهکارهایی برویم که تنها به نفع کسب‌وکارمان نباشد، بلکه دردی را هم از مشتری دوا کند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا