گزارش

مدیریت کسب و کار زیر سایه‌ی تورم

شرایط اقتصادی فعلی، برای رهبران کسب و کار هولناک و چالش‌برانگیز است. ترکیب تورم و بی‌ثباتی‌های سیاسی می‌تواند هر کسب و کاری را به تعطیلی بکشاند. ولی باید در نظر داشت که تورم و بی‌ثباتی سیاسی موانع جدیدی نیستند و همیشه کم و بیش وجود داشته‌اند. بنابراین طبق تجربه، استراتژی‌هایی برای مقابله با آنها طراحی شده است. توفان هر چه‌قدر هم که سهمگین باشد، می‌توان خود را تا حدی برای عبور از آن آماده کرد. اینجا به راه‌حل‌هایی اشاره شده که به کسب‌وکارها برای رویارویی با توفان تورم کمک می‌کند.

تعیین هزینه‌های واقعی کسب و کار

در تورم‌های بالا، مهم‌ترین مساله، درک درست از هزینه‌های واقعی عملیات‌ها و فرآیندهای کاری است. روش‌های سنتی حسابداری بر تخصیص ارزش برای همه‌ی مخارج و درآمدها تمرکز داشت، ولی گذر از روش‌های سنتی و ارزیابی و برآورد هزینه‌های ثابت و متغیر و حاشیه‌ی فروش، به تصمیم‌گیرنده‌ها کمک می‌کند به سودآوری به شیوه‌ی پویاتری نگاه کنند. به این ترتیب می‌توانند هزینه‌های لازم را پوشش بدهند و عملیات‌های غیرسودده را متوقف کنند.

مدیریت نقدینگی

مدیریت نقدینگی در تورم بالا چیزی شبیه شعبده‌بازی است. از یک طرف مهم است که نقدینگی کافی برای پرداخت هزینه‌های جاری در اختیار داشته باشید و از طرف دیگر نگه داشتن پول نقد باعث می‌شود ارزش سرمایه به دلیل تورم افت کند. در چنین شرایطی باید از طریق گزارش منظم میزان نقدینگی و نظارت بر سرمایه‌ی در گردش، به تعادلی بهینه در مدیریت نقدینگی برسید. به سراغ سرمایه‌هایی بروید که نقدشوندگی بالایی دارند و در طول زمان ارزشمندتر می‌شوند. در بخش‌های تولیدی، بالا نگه داشتن موجودی کالا می‌تواند سودمند باشد.

درک ارزش وام‌گیری

در اقتصادهای تورمی، وام‌گیرنده بودن می‌تواند مزیت تلقی شود، چون به دلیل تورم بالا، رقم اقساط ممکن است به مروز زمان چندان قابل‌توجه به نظر نرسد. با این حال باید برای بازپرداخت اقساط برنامه‌ریزی دقیق داشت تا از جریمه و هزینه‌های اضافی اجتناب شود.

برنامه‌ریزی بر مبنای سناریوپردازی

این روش به مدل‌سازی تاثیرات بالقوه‌ی تغییرات نرخ تورم، نرخ بهره، اختلال در زنجیره‌ی تامین، تغییر و تحول نیروهای انسانی و حتی نوسانات پولی بر نقدینگی شما اشاره دارد. برنامه‌ریزی بر مبنای سناریوپردازی به شما کمک می‌کند به خطرات احتمالی فکر کنید. آزمون فشار هم باید بخشی از این فرآیند باشد. در این آزمون خطرناک‌ترین سناریوها تدوین می‌شود تا ارزیابی شود که آیا کسب و کار می‌تواند از آنها زنده بیرون بیاید یا خیر.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا