گزارش

یکتانت منتشر کرد/ گزارش تاثیرات جنگ بر تبلیغات دیجیتال

یکتانت با بررسی داده‌های بیش از ۵۳۰۰ وب‌سایت، هزاران اپلیکیشن و کمپین‌های تبلیغاتی حدود ۲۰۰۰ کسب‌وکار در چهار بازه زمانی قبل از جنگ، حین جنگ، دوره بازیابی و پس از آن، اقدام به انتشار گزارشی با عنوان تأثیرات جنگ بر تبلیغات دیجیتال کرد.

تبلیغات دیجیتال زیر سایه جنگ

نتایج به‌دست‌آمده، از تأثیر قابل‌توجه بحران جنگ بر بازار تبلیغات دیجیتال حکایت دارد؛ موضوعی که نه‌تنها بودجه‌ها و کمپین‌ها را تحت تأثیر قرار داده، بلکه باعث تغییر محسوس در میزان بازدید وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها نیز شده است. با این حال، در برخی روزهای جنگ و به دلیل کاهش تقاضا برای نمایش تبلیغات در وب‌سایت‌ها، فرصتی برای سایر کسب‌وکارها ایجاد شد تا با هزینه‌ای حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد کم‌تر از شرایط عادی، بازدهی بالاتری به دست بیاورند.

کاهش ۱۴ درصدی بازدید روزانه از وب‌سایت‌ها

مجموع بازدید روزانه بیش از ۵۳۰۰ وب‌سایت فارسی که در پلتفرم یکتانت تبلیغات نمایش می‌دهند، با شروع جنگ حدود ۱۴ درصد نسبت به بازه قبل از شروع جنگ کاهش یافت و در تاریخ ۲۸ خرداد، به پایین‌ترین میزان خود رسید.

رشد چشمگیر حوزه ویدئویی

در دوره جنگ، دو حوزه ویدئویی با رشد ۳۷ درصدی و خبری سیاسی با رشد ۳۵ درصدی بیشترین افزایش بازدید را تجربه کردند و حوزه‌‌ موسیقی با کاهش ۷۱ درصدی بیشترین افت بازدید را تجربه کرد.

بازدهی بالای کمپین‌های عملکردمحور

در دوره جنگ، نرخ هزینه به ازای کلیک به صورت میانگین تا ۴۶ درصد افت کرد. در این وضعیت اجرای کمپین‌های عملکردمحور، نرخ بازگشت سرمایه بالاتری نصیب تبلیغ‌کنندگان کرد.

رشد تبلیغات در اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایلی

بررسی میزان نمایش تبلیغات در اپلیکیشن‌ها نشان می‌دهد که در دوره جنگ، استفاده از ظرفیت تبلیغاتی در این بسترها افزایش ۲۸ درصدی نسبت به بازه پیش از جنگ داشته است. همچنین استفاده از ظرفیت تبلیغاتی در بستر بازی‌های موبایلی با نرخ بیشتری افزایش داشته و نمایش تبلیغات در بازی‌ها نسبت به دوره پیش از جنگ، ۴۱ درصد رشد کرده است.

کاهش تعداد و بودجه کمپین‌های تبلیغاتی

با آغاز جنگ، تعداد زیادی از کسب‌وکارها به تدریج کمپین‌های تبلیغاتی خود را متوقف کردند یا بودجه کمپین‌ها را کاهش دادند. بودجه کمپین‌های تبلیغاتی در روز اول تیر ماه به کم‌ترین سطح ثبت‌شده رسید. در ۳۰ خرداد، با ثبت ۲۸۱۲ کمپین، کم‌ترین تعداد کمپین‌های تبلیغاتی فعال در بازه جنگ ثبت شد.

برای مطالعه نسخه کامل گزارش به این لینک مراجعه کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا