گزارش

علیه موج آگهی‌های اینستاگرامی خرید مو/موهات رو بفروش، کیف کن!

بعد از تبلیغات پرسروصدای دندان‌پزشکی و آجیل قسطی و انبوه آگهی‌هایی که خرید اقساطیِ عجیب و غریب‌ترین کالاها و خدمات را تبلیغ می‌کنند، آگهی‌های تبلیغاتی حالا وارد فاز جدیدی شده‌اند؛ تبدیل کردن هر چیزی به پول نقد، حتی اگر به قیمت از دست رفتن موهای سر آدم تمام شود.

کافیه کلمه‌ی مو رو کامنت کنی!

«موهات رو بفروش کیف کن»، «درآمد دلاری با فلانی»، «کافیه کلمه‌ی مو رو کامنت کنی»، «بالاترین قیمت خرید مو در ایران»، «اولین سالن تخصصی خرید مو»؛ اینستاگرام این روزها پر شده از تبلیغ کسب‌وکارهایی که با خریدن مو، کاسبی می‌کنند. اغلب‌شان هم دم از قیمت‌گذاری عالی، تسویه‌ی نقدی و احترام به ارزش موی مشتری می‌زنند و ادعا می‌کنند بدون واسطه و دلالی، موهای طبیعی را به بالاترین قیمت خرید در ایران می‌خرند.

نسل جدید آگهی‌های ماهواره‌ای

آگهی‌های خرید مو به سبک آگهی‌های شبکه‌های ماهواره‌ای، شلخته و آزاردهنده هستند و بویی از خلاقیت نبرده‌اند. اغلب از دخترهای نوجوان به عنوان مدل استفاده می‌کنند و برای ترغیب مشتری، روی ساده‌ترین نیازهایی دست می‌گذارند که در شرایط اقتصادی فعلی برای بسیاری از خانواده‌ها تبدیل به آرزو شده؛ تعویض گوشی، خرید بلیت کنسرت خواننده‌ی مورد علاقه، پرداخت قسط اول ماشین و خرید طلا برای پس‌انداز.

هدیه‌ی سال نو

سناریوی آگهی‌های سالن‌های تخصصی خرید مو، همان حکایت داستان کوتاه مشهور اُ هنری یعنی «هدیه‌ی سال نو» است؛ ماجرای زنی که موهای طلایی بلندش را فروخت تا برای همسر فقیرش هدیه‌ی سال نو بخرد؛ غافل از آن که همسرش هم باارزش‌ترین دارایی‌اش را فروخته تا به همسرش شانه‌های مورد علاقه‌اش را هدیه بدهد.

استعلام قیمت مو به جای قیمت دلار

تبلیغات، آینه‌ی تمام‌نمای اقتصاد است و طبیعی است که با تورم بالا و دلار ۱۵۰هزارتومانی، آگهی‌ها به سمت فروش قسطی و خرید طلای آب‌شده و شانس شرکت در قرعه‌کشی گرایش پیدا کنند. با این حال، اشباع شدن اینستاگرام از آگهی‌هایی که مردم را به فروش موهای‌شان ترغیب می‌کند و جایگزین شدن استعلام قیمت مو بر حسب قد به جای استعلام قیمت سکه و دلار، حتی برای شرایط نابسامان فعلی هم زیادی است. چهره‌ی دختربچه‌هایی که موهای پرپشت و بلندشان را به دست دلال و خریدار مو سپرده‌اند و نشسته‌اند تا یک کارشناس روی موهای گران‌بهای‌شان قیمت بگذارد، تصویری است که بعدها در تاریخ تبلیغات کشور از آن به تلخی یاد خواهد شد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا