خبر

نگاهی عمیق به کمپین ماه رمضان باسلام

ام بی ای نیوز: «باسلام » بازار اجتماعی آنلاین، از معدود برندهای ایرانی بود که کمپین گسترده‌ای را به مناسبت ماه رمضان اجرا کرد. ام بی ای نیوز به منظور بررسی ابعاد مختلف این کمپین گفتگویی با امیرعلی صبور مدیر ارتباطات بازاریابی باسلام ، صفاصیرفی هدایت‌گر راهبردی کمپین و پیام بهاری مدیرهنری و خلاقیت کمپین داشته است. این گفتگو را در ادامه بخوانید و ببنید.درباره «باسلام » و کمپین ماه رمضان برایمان بگویید؟صبور: «باسلام » یک بازار اجتماعی آنلاین است که افراد با استفاده از آن می‌توانند با یکدیگر صحبت کنند و معاشرت داشته باشند و حتی خرید وفروش کنند و تمام این موارد بر مبنای یک ارتباط انسانی است. یک بازار اجتماعی؛ درست شبیه بازارهایی که می‌شناسیم. این بازار چند ویژگی دارد: یک: افراد در آن اهمیت دارند؛ دو: ارتباطات انسانی در آن پررنگ‌تر است و نسبت به اتفاق‌های بیرون بازخورد دارد؛ (به نوعی مناسبت‌ها و جریان‌ها در بازار تأثیرگذار است.) ماه رمضان هم یکی از آن مناسبت‌ها است که به مناسبت این ماه همدلی بین افراد بیشتر است و این همدلی در بازار نیز خود را نشان می‌دهد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که با استارت‌آپ «باسلام » با عنوان یک بازار اجتماعی آنلاین که بر اجتماعی بودن تأکید فراوان دارد؛ حرکتی انجام دهیم؛ از سوی دیگر ماه رمضان همیشه یک شادابی و جشن و یک تحرک خودجوش را با خود به همراه دارد؛ البته لازم به‌ذکر است بگویم:در‌حال‌حاضر این شادابی در جامعه ایرانی چندان وجود ندارد، در حالی‌که در مناطق دیگر خاورمیانه در این ماه کارهای تأثیرگذار و خوبی انجام می‌دهند؛ برندهای مطرح زیادی در خاورمیانه وجود دارند که در این ایام کارهای مطرح و خاصی انجام می‌دهند که ممکن است باعث شگفتی ما شود. در مجموع ما نیز تصمیم گرفتیم یک کار جدید انجام دهیم. سعی ما بر این بود که با «باسلام » به عنوان یک بازار انسانی اجتماعی آنلاین که به اتفاق‌های بیرون واکنش نشان می‌دهد در ایام ماه رمضان که بهترین ایام است؛ یک کار و واکنش جدید انجام بدهیم.‌ اصولاً جامعه زمانی به سمت کمپین‌های مناسبتی توجه می‌کند که شناختی نسبت به برند داشته باشد؛ آیا «باسلام » این مرحله از شناخت را در بین افراد جامعه طی کرده است؟صبور: در واقع، این تصمیم در این مرحله از فعالیت استارت‌آپ یک تصمیم جسورانه بوده است.ذکر این نکته ضروری است، «باسلام » یک مجموعه ارتباطات گسترده میان فروشندگان و خریداران ایجاد کرده است.بنابراین اگرچه «باسلام » راه طولانی برای بیشتر شناخته شدن باید طی کند اما مجموعه ارتباطات گسترده‌ای که از آن یاد شد ما را به سمت بیشتر شناخته شدن میان مخاطبان سوق داده است.در مورد بریف اولیه «باسلام » کمی توضیح بدهید؟صیرفی: «باسلام » چه در کمپین قبلی و چه در این کمپین بریف کامل، شفاف و واضحی را ارائه کرده بود. ارائه بریف شفاف یک نقطه‌قوت برای «باسلام » است . چنین عملکردی کمک می‌کند که در مراحل ایده‌پردازی به نتایج بهتری برسیم. البته تیم باسلام در تمامی مراحل ایده پردازی ما را همراهی کرده است.در بریف باسلام قرار بود کمپین مناسبتی برای ماه رمضان اجرا شود.البته در ادامه توضیحات آقای صبور باید بگویم: اگر بخواهیم به تئوری‌های بازاریابی جدید گریزی بزنیم باید بگویم که «باسلام » اگرچه از قبل می‌گفت من کار و کسبC2C هستم اما درواقع «H2H» است؛ یعنی انسان‌به‌انسان. و این تمایز «باسلام » نسبت به مارکت پلیس‌های است که خیلی زودتر از «باسلام » به بازار آمده‌اند. «باسلام » فضا و مارکت خودش را کاملاً جدا کرده است؛ در نتیجه مخاطب خودش را دارد و وقتی‌که بر حیطه انسان به انسان فعالیت می‌کند؛ می‌تواند از هر آنچه که این جوهره را دارد استفاده کند و هیچ زمانی بهتر از ماه رمضان نیست که بتواند این پیام را در آن تقویت بکند. این کمپین در سه فاز اجرا شده است. سه فازی که باسلام در هیچ کدام تاکیدی بر فروش نداشته و مفاهمی انسانی را مطرح کرده است. البته در فاز سوم باسلام صحبت از عیدی می‌کند که باز تاکیدی بر فروش نیست. باسلام در این کمپین می‌گوید: ما یک برند انسانی هستیم و ماه رمضان بر این کانسپت حرکت می‌کند. به همین دلیلبرند در این کمپین خیلی جسورانه پیش رفته است، چون نسبت به برند آگاهی چندانی وجود ندارد. البته این کمپین به غیر از یک شهر جدید، در شهرهایی اکران شد که کمپین قبلی با یک فاصله‌ای اکران شده بود. در واقع مخاطبان شهرها شناختی نسبت به باسلام داشتند و کمپین رمضان به پیوست کمپین قبلی سوار شد و جوهرة برند را که ارتباط انسان با انسان است، را تقویت کرد.امسال هیچ کمپین مناسبتی بزرگی در ماه رمضان تا به الان به غیر از «باسلام » نداشتیم؛ البته کمپین‌هایی هم که بودند بر فروش، جایزه و خرید محصولات تأکید داشتند؛ هیچ کدام از کمپین‌ها تبلیغ‌کنندة پیام اصلی ماه مبارک رمضان نبودند. در سال‌های گذشته هیچ برندی با این جرات و جسارت کمپینی را اکران نکرده بود. حتی برندهای مطرح هم باز هم به فروش گرایش داشتند؛ اما «باسلام » به دلیل نداشتن چنین خصوصیتی متمایز است و این در بریف کامل مشخص بود و خروجی کار نیز ، نشانگر این موضوع است. شاید بتوان گفت: «باسلام » یک حرکت خَرق‌عادت انجام داد و آن این‌که در بخش فاز دوم شب‌های قدر و ایام شهادت بسیار مینی‌مال و ساده خودش را با عکس ماه و نوشته «باسلام » مطرح کرد. در مجموع این کمپین با وجود این‌که ممکن است هیچ آورده مالی برای برندنداشته باشد، اما تاثیر آن بر جایگاه یابی برند در ذهن مخاطبان برکسی پوشیده نیست.معمولاً کمپین‌ها و برندها نسبت به مناسبت‌ها نگاه دقیقه نودی دارد؟ «باسلام » چه نگاهی به ماه رمضان داشته آیا از ابتدای سال برای ماه رمضان برنامه‌ریزی داشته است؟ صبور: از ابتدای سال برنامه داشتیم، اما به دلیل نزدیک بودن ماه رمضان به ابتدای سال دقیق نمی‌توانم بگویم برنامه‌ریزی مدون داشته‌‌ایم و در واقع با انعطافی که کمپین داشته این برنامه آماده شده است. ولی برای استارت و کار آن چندین ماه است که به فکر بوده‌ایم و به طور دقیق می‌توانم بگویم از بهمن ماه به‌طور جدی کار کرده‌ایم.

باسلام چه نگاهی به مناسبت‌ها دارد؟صبور: به نظرم ذکر نام کمپین مناسبتی اجحاف در حق این کمپین است. مثلا وقتی ما می‌گوییم کمپین مناسبتی یعنی نمی‌توانیم بگوییم یک کمپینی بوده به این نام و ما از آن استفاده کردیم؛ درست مثل فانوس‌هایی که در برنامه‌ها برای این ماه می‌گذارند، به ایران مربوط نمی‌شود و این دید به نوعی اجحاف است که فکر کنیم مناسبتی داشتیم به‌نام ماه رمضان حالا یک کمپینی هم به این نام داشته باشیم. ما واقعاً فکر می‌کردیم که چند مورد باعث تغییر حال و هوای بازار می‌شود: ۱. عید نوروز ( که با مطرح کردن کمپین مناسبتی عیدنوروز، عمق آن را کمتر می‌بینیم) ۲. ماه رمضان (که ساعت کاری و حال و احوال را کامل تغییر می‌دهد). ما فکر می‌کردیم که ماه رمضان یک اتفاق ویژه است؛ پس یک کمپینی طراحی کنیم که ماه رمضان داشته باشد، بازار داشته باشد، «باسلام » هم داشته باشد.موردی بعدی در جواب آن سؤال که پرسیدید آیا زود بود یا نه؟ باید بگویم که در ابتدا باید نگاه «باسلام » را به پدیده‌ها توضیح دهیم. «باسلام » یک بازار دومی بغل‌دست بازارهای دیگر نیست که بگوییم خوب حالا یک کاری انجام می‌دهیم. «باسلام » هست برای اینکه بگوید با بازارهای دیگر تفاوتی دارد و هم این‌که بگوید ماه رمضان هست و ما کاری متفاوت انجام می‌دهیم. من همان‌طور‌که از بچگی به یاد دارم ماه رمضان ماهی است که همه در آن شاد و خوشحال و دخیل هستند.هدف ما از کمپین ماه رمضان «باسلام » این بوده که بگوییم «باسلام » چیست و بازار را چگونه می‌بیند و ماه رمضان را چگونه می‌بیند و اگر طرز فکرش با آن اتفاقی که می‌افتد، خیلی فرق می‌کند، ترسی از مطرح کردن آن ندارد. این کمپین، کمپین فوق‌العاده حساسی بودهو می‌دانستیم که بیلبوردها کنار بیلبورد شهرداری قرار می‌گیرد و ما با آگاهی از تمام ریسک‌های موجود این تصمیم را گرفتیم.

از مراحل ایده پردازی برایمان بگویید؟بهاری: فارغ از ایده‌پردازی باید بگویم: در استراتژی مارکتینگ «باسلام » به این نتیجه رسیدند که «باسلام » باید به مناسبت ماه رمضان واکنشی در سطح تبليغات نشان دهد. ما نمی‌گوییم ایده مناسبتی، چون فعالیت تبلیغاتی «باسلام » حداقل در رسانه‌های ATL و در شهر تهران از ابتدای پاییز شروع شده و قرار نیست قطع شود. ما قبل از این کمپین، کمپین دیگری را اجرا کردیم و حالا رسیدیم به مناسبت ماه رمضان، حال «باسلام » با این مناسبت باید چه برخوردی بکند و چگونه به برندش چیزی اضافه کند و برندش را شکل دهد صورت مسئله ما بوده است. نگاه متفاوت باسلام به بازار هدف خوش باعث شده که جزو اولین‌های این بازار (بازار اجتماعي آنلاین) باشد و نه شماره دو. ما بارها با دوستان و همکاران بریف را نگاه و بررسی کردیم تا نگاه متفاوت «باسلام » را در خروجی کار نشان دهیم. در جلسات همه متفق‌القول عقیده داشتیم که این کمپین شروع یک اتفاق خوب است و این اتفاق با تکرار می‌تواند تغییر مهمی ایجاد کند.در تیم خلاقیت بیش از پنجاه بار بریف را خوانده و بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم پیام اصلی کمپین «جشن رمضان مبارک» است. نتیجه‌ای که همه چیز از آنشروع شد، بر همین اساس بینش مخاطب را در نگاه اون به جشن جستجو کردیم، همین موضوع باعث شد که از کلیشه‌های همیشگی ماه رمضان دور شویم. این کمپین برخلاف چیزی که به نظر می‌رسد، پایه کلامی دارد نه تصویری.در واقع تصویر، پیام اصلی که همان تبریک جشن رمضان است را در تکمیل کرده است. ما پس از بررسی‌ جوانب مختلف بینش مخاطببه یکسری از اشعاررسیدیم و بعد پالایش به کپی‌های رسیدیم که مشاهده کردید. البته ما بین این کمپین یک وقفه داشتیم و آن‌ هم شب‌های قدر بود، با تُن بالا یک جشن و پایکوبی را شروع کرده بودیم اما وسط این جشن به یکباره به خاطر شب‌های قدر سکوت کردیم. بهترین کار این بود که سکوت کنیم تا این‌که بخواهیم به سرعت لحن و فضای شاد را تغییر دهیم. چون اگر می‌خواستیم پیامی جدید بدهیم نه به جشن وصل می‌شد و نه به این اتفاق؛ پس بهترین کار سکوت بود. همان‌گونه که وقتی یک فرد شاد ناراحت می‌شود، اول سکوت می‌کند. برند آمادگی انجام این‌کار نامتعارف را داشت و اعضای تیم همه قبول کردند و با بررسی تمام جوانب ریسک سکوت را پذیرفتند و در فاز سوم بعد از سکوت دوباره همان تم جشن برقرار بود و حتی بیشتر.

در ایده‌پردازی تا چه حد آزادی عمل داشتید؟ بهاری: در مورد «باسلام » باید بگویم: برای برند جریان تبلیغاتی به راه افتاده که در ابتدای راه خود است، نباید اهداف اصلی «باسلام » در تبلغاتش (بالابردن آگاهی از برند و جایگاه سازی) را فراموش کنیم. پس تا جایی که می‌شود دوست داریم اسم «باسلام » با صدای بلند شنیده شود. یک کمپین تبلیغاتی صرفا با خلاق بودن کار نمی‌کند، زمانی یک کمپین به اهداف خود می‌رسد که در عین خلاقیت به دستور کار خود پایبند باشد. در واقع استراتژی مارکتینگ برند به این نتیجه رسیده که کمپین باید با اهداف برندینگ حرکت کند.حالا که به مناسبت رمضان رسیده‌ایم باید مانند قبل نام «باسلام » با صدا بلند شنیده شود. امکان دارد، در تصویر این بزرگنمایی دیده نشود اما به هرحال باید کاری می‌کردیم که در بخش‌های دیگر دیده شود.نظرتان را در این مورد بفرمایید؟صبور: جا دارد از همکار عزیزمان آقای مهدی مرتضوی یادی بکنم که ایشان زحمت نوشتن بریف‌ها را برعهده دارد و واقعاً زمان زیادی می‌گذارد و برای نوشتن هر کدام از این بریف‌ها با بسیاری از مدیران سازمان ارشد صحبت می‌شود.در مورد فازهای کمپین توضیح بدهید و آیا می‌شود کمپین را ۳۶۰ در نظر گرفت؟صیرفی: این‌که کمپین ۳۶۰ در نظر بگیریم و بگوییم از همه رسانه‌ها و راه‌های ارتباطی استفاده شده است؛ نه. اما با توجه به مخاطب، محدوده جغرافیایی و آنچه در بریف‌ها قید شده از رسانه‌های مورد نیاز استفاده شده است. گاهی قرار نیست کل کشور را در جریان بگذاریم، پس جایز نیست از تلویزیون استفاده کنیم یا محدودیت بودجه وجود دارد، پس از تلویزیون نیاز نیست استفاده شود، اما با توجه به این بریف از همه رسانه‌ها استفاده شد.در مورد فازهای کمپین باید بگویم: فاز اول: بحث جشن بود (جشن به معنای شادی نه به معنای دورهمی.بحث در مورد جشنی است که در آن شادی هست؛ به همین دلیل شعارها و تصاویر کمپین به شادی و طرب برمی‌گردد.) موضوعی که در ماه رمضان کمتر در مورد آن گفته شده است.بنابراینفاز اول «باسلام »به این موضوع برمی‌گردد که شهر را چراغانی کنیم که رمضان نماد شادی و جشن است.فاز دوم: ایام شهادت و شب‌های قدر بود به مدت پنج شب از ۱۹ رمضان تا ۲۳ رمضان؛ کمپین در سکوت بود. چرا؟ چون نمی‌توانستیم جشن را ادامه دهیم و به حرمت این شب‌ها باید این اتفاق می‌افتاد.فاز سوم: سلام به عید بود که به استقبال عید می‌رفت و حال اگر عیدی هم هست «باسلام » باید عیدی بدهد که این بخش عیدی در رسانه‌های دیجیتال قوی‌تر خواهد بود و فقط در تبلیغات محیطی اشاره‌ای به آن شده است.چه شهرهایی درگیر این کمپین بودند؟صیرفی: تهران، قم، کرج و یزد. و راه‌های مواصلاتی تهران ـ قم و تهران ـ کرج.آیا شرایط حاکم بر جامعه را نیز در ایده پردازی در نظر گرفتید؟صبور: در حقیقت بازار «باسلام » یک بازار پرشور و نشاطی است و اتفاقاً بعضی از غرفه‌دارهای «باسلام » توانستند کسب‌وکارهایی بسازند یا به یکسری از کسب‌وکارها مقیاس بدهند. اما در حقیقت می‌توانیم بگوییم نه، چون محوریت کار نبوده اما به آن فکر شده است. در ادامه صحبت‌های آقای دکتر باید بگویم اولین فاز این کمپین پیش از ماه مبارک رمضان بوده است که به استقبال ماه مبارک رمضان رفت و گفت: «شهر را چراغی کنید که ماه رمضان می‌آید.» نکته دیگر در مورد رسانه‌ها است. «باسلام » روزانه هفت، هشت میلیون نفر بازدیدکننده دارد که از راه‌های ارتباطی با آنها به عنوان رسانه استفاده کرده است.در واقع ما در این کمپین از تمام نقاط تماس برند با مخاطبان به عنوان رسانه استفاده کردیم.در حوزه دیجیتال چه اقداماتی را انجام دادید؟صبور: این کمپین بیشتر فاز شادی‌دهنده داشت. ما در دیجیتال با حفظ همان کانسپت اصلی و کمپین محیطی پیام‌هایی را طراحی و منتشر کردیم.درباره عیدی باسلام توضیح بفرمایید؟صبور: ما یک چرخونه در «باسلام » داریم که می‌توانید از آن کد تخفیف، ارسال رایگان یا تخفیف برای چند غرفه خاص دریافت کنید.در فاز آخر به مخاطبان وعده داریم که می‌توانند از چرخونه عیدی دریافت کنند. در حال حاضر مرحله‌ای هم اضافه شده و مخاطبان علاوه بر دریافت عیدی از باسلام می‌توانند از حساب ما به دوستانشان نیز عیدی بدهند. عید فطرنقطه اوج این کمپین بود. محصولاتی که عیدی داشته شدند نیز محصولاتی بودند که دوست داشتیم بیشتر به «باسلام » وصلشان کنیم. با اجرای این کار پایان خوشی را برای کمپین رقم زدیم.چه بازخوردهایی را دریافت کردید؟صبور: باسلام یک رشد چهارده پانزده برابری را در سال ۹۹ تجربه کرده است. فعلا نمی‌توان درباره بازخوردها صحبتی کرد چون نیاز به بررسی دارد و هنوز اطلاعاتی در این زمینه جمع آوری نکرده‌ایم.در مورد کپی‌ها توضیح بفرمایید؟بهاری: کپی‌ها از یکسری اشعار الهام گرفته شده‌اند.ما برایایده پردازی این کمپین وقت مناسبی داشتیم و در واقع همیشه می‌گویم یک کمپین اگر بخواهد حرف خارج از کلیشه بزند بین سه تا چهار هفته باید زمان داشته باشد که پروسه خلاقیت اتفاق بیفتد.جا دارد از نواب قزلباش برای همراهی در این کمپین سپاسگزاری کنم. طراحی شعار این کمپین ماحصل تلاش متمرکز یک ماه تا یک ماه و نیم است. ما در این مدت دائم به موضوعحمله و دوباره به عقب برمی‌گشتیم و بالاخره پس از تکرارهای مکرر جرقه‌ای که به دنبالش بودیم زده شد و به نتیجه رسیدیم که مشاهده کردید.به نظرتان چرا برندهای داخلی کمتر به ماه رمضان پرداختند؟صیرفی: این موضوع تا حدودی به بحث فرهنگی مربوط می‌شود، به‌نوعی همان خرق عادتی که به آن اشاره کردم. در ماه رمضان درست است کهایام شهادت وجود دارداما مابقی روزهای این ماه غمگین نیست. ما نگاهی که کشورهای همسایه به ماه رمضان دارند را نداریم. ما چنین نگاهی را به عید فطر همین نداریم، نگاهی که باید با فرهنگسازی تغییر کند.برندهای خارجی وقتی به این ایران می‌آیند خود را با فرهنگ ما سازگار می‌کنند و از فرهنگ برای ارسال پیام استفاده می‌کنند.همین امر باعث شد بازار کمپین‌های مناسبتی مانند ماه رمضان در ایران گرم شود. چون برندهای خارجی امسال نبودند، برندهای داخلی نیز گرایش کمتری نشان دادند.چرا از قرص کامل ماه در فاز اول کمپین استفاده کردید؟صیرفی: ممکن است کسی به اینکه چرا ما از ماه کامل در فاز اول استفاده کردیم، ایرادی وارد کند.کلمه ماه در این کمپیندو معنا دارد:برج (که سی و یک روز است) و دیگر ماهی که در آسمان است. ما این چالش را از ابتدا می‌دانستیم. و می‌دانستیم که اگر ماه کامل می‌گذاریم این چالش رخ می‌دهد. ما در زبان فارسی به ماه سی روزه می‌گوییم ماه و آن‌ ماهی را هم که رؤیت می‌کنیم، می‌گوییم روی ماه و یک کلمه را با دو معنا خواهیم داشت.نکته‌ای را می‌خواهید اضافه کنید؟صبور: گاهی در بعضی جاها ما خودمان دست خودمان را می‌بندیم و نتیجه خروجی که بیرون می‌آید، می‌بینیم که خروجی دچار کلیشه‌ها شده و این شکستن عادت می‌تواند در تمام بخش‌ها اتفاق بیفتد.پیرو صحبتدکتر صیرفی باید بگویم ما می‌گوییم «باسلام » به روی ماه رمضان. در زبان فارسی وقتی می‌گوییم روی ماه، یک زیبارو را تجسم می‌کنیم و اگر بخواهیم زیبایی صورت کسی را تعریف کنیم می‌گوییم «صورتش مثل قرص ماه است نه مثل هلال ماه.» و ترکیب این موارد ما را به این امر رسانده و ما قرار نیست نجوم را کامل رعایت بکنیم و اتفاقی که در اینجا رخ می دهد انتزاع است: قرص ماه و روی ماه و کل ماه و معنی که می‌دهد ما را به این سمت سوق می‌دهد و ما به این چالش واقف بوده‌ایم.سخن پایانی؟صبور: ما اول راه هستیم. استارت‌آپ‌ ما دو سال پررشد را پشت سر گذاشته است. در سال ۹۸ ده‌برابر و در سال۹۹پانزده برابر شدیم. در حقیقت «باسلام » با یک یا دو کمپین رشد نخواهد کرد. باسلام یک بازار به شدت متنوع و یک بازار به شدت راحت برای ورود هر فردی ست که قصد ورود دارد. بازاری که هر روز افراد زیادی به آن اضافه می‌شوند و همه اتفا‌ق‌ها برمبنای ارتباطات انسانی بنا است. در مجموع اوضاع رشد بد نیست و اجرای کمپین ماه رمضان تصمیم سختی بود که فقط با همراهی سازمان و آژانس امکان پذیر می‌شد.صیرفی: وقتی «باسلام » به عنوان یک پلتفرم کار متفاوتی انجام می‌دهد، جایگاه‌سازی ذهنی‌اش هم باید در ذهن مخاطب متفاوت باشد که چنین اتفاقی در حال افتادن است.لازم به توضیح است که برنامه‌ریزی رسانه‌ای باسلام چه در کمپین قبلی و چه در این کمپین کمی متفاوت بوده است. ما برای بهتر دیده شدن پیام تبلیغات محیطی را چرخشی برنامه ریزی و انتخاب کردیم. ممکن بود طی یک هفته ما تابلوی خوبی برای تبلیغ پیدا نکنیم و محدودیت زمانی وجود داشت، اما انعطاف و سرعت عمل از طرف تیم سفارش دهنده و سرعت‌ عمل آقای صبور باعث شد، چرخش خوبی روی تابلوها داشته باشیم و نتیجه‌اش فراتر از تصور ما باشد.بهاری: ما می‌خواهیم کاری را انجام بدهیم که چراغی برای بقیه روشن شود و دیگران هم این مسیر را ادامه دهند. در صحبت‌های اولیه گفتیم: این‌کار را خیلی از برندهای بین المللی انجام داده‌اند. هیچ کدام از آنها هنگام شروع برایشان مشخص نبود که ممکن است چه اتفاقی بیفتد.ما برروی بریف و دستور کاری که باسلام خواسته بود متمرکز شدیم. مسیری که احتمال اینکه مخاطبان نیز به آن نزدیک شوند، بسیار است.مطمئناً روزی که نایکی سری تبلیغاتش را شروع می‌کرده اصلا به این فکر نکرده که من می‌خواهم چنین تبلیغاتی را انجام بدهم که برای دنیا الهام‌بخش شود، بلکه به نیاز آن زمان و بیزنس آن دوران فکر کرده است. ما هم سعی و هدفمان همین بوده است و نتیجه‌اش را بعدها باید دید که تا چه حد می‌تواند الهام‌بخش باشد که سال‌های آینده «باسلام » و دیگر برندها چه برخوردی می‌کنند.شناسنامه کمپین به قرار ذیل است:سفارش دهنده: باسلام ؛ بازار اجتماعی آنلاین.مدیر ارتباطات بازاریابی: امیرعلی صبوربرند استراتژیست: مهدی مرتضویبا هدایت راهبردی صفا صیرفی و مشاوره نواب قزلباشبرنامه ریزی رسانه و اجرا: آژانس نماآگهیتیم رسانه: ثمین خسروی، معصومه همتی، علیرضا سلطانیایده پردازی و خلاقیت: استودیو بمدیر هنری و خلاقیت: پیام بهاریانیمیشن: مسعود محمدیتیم خلاقیت: تنی شاوردیانس، طاها نایب‌عباسی، سپیده مترنم، مهناز صفوی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا