آهن آنلاین، در ایام محرم اقدام به راهاندازی یک کمپین مسئولیت اجتماعی کرد که یکی از نکات جالب این کمپین، حفظ خلاقیت در کنار رعایت خط قرمزهای معمول جامعه دراین ایام است. این مجموعه با طراحی و چاپ یک لیوان که تصویری از یک پاکبان بر روی آن نقش بسته است، کمپین چریکیای را راه اندازی کرد که هدف اصلی خود را حمایت از پاکبانان در ایام عزاداری عنوان کرد.
مناسبتهای مذهبی برای برخی برندها و شرکت ها بهانه ای است جهت ارائه ی پیام هایی متناسب وهم سو با آداب و رسومی که برای گروه های مخاطبان اهمیت دارد. ایام محرم مانند ماه رمضان یکی ازمناسبت هایی است که به لحاظ فرهنگی و عرفی با رویکردهای مختلفی درعرصه های مختلف کسب و کار سر و کار دارد، برخی برندها تلاش میکنند همسو و متناسب با المانهای این ایام نسبت به جلب توجه بیشتر مخاطبانشان اقدام کرده و یا بهتر دیده شوند.
یکی از مجموعه هایی که نگاه متفاوتی را به این موضوع داشته آهن آنلاین بوده که با توجه به توزیع نذورات که دراین ایام در ظروف یکبارمصرف انجام می شود، به موضوعی پنهان درلایه های آداب و رسوم برپایی مراسم سنتی و مذهبی اشاره کرده که مورد توجه بخش هایی تاثیر گذار در افکارعمومی نظیر هنرمندان و سیاسیون قرارگرفته است و درپی آن مخاطبان گسترده ای همراه شده اند.
علیرضا سرپولکی مدیرمارکتینگ مجموعه آهن آنلاین گفت: ایده نخست کمپین با تکیه بربینش مخاطب نسبت به جامعه و شغل موردنظر شکل گرفت و در این مسیر تحقیقاتی انجام شده بود و مخاطب مورد نظر پیام کمپین مورد تحقیق و رصد قرارگرفت، این گروه مخاطب علاوه برداشتن اعتقادات خاص نسبت به اصولی که قصد داشتیم با زبان اخلاق و انصاف و بدون اغراق بیان کنیم ویژگی آگاه و همراه بودن را داشتند.
به لحاظ مسولیت اجتماعی که درصدد طرح و اجرای آن برآمدیم درحمایت صادقانه و بدور از زیاده گویی درکمپینی با عنوان “پاکبانان ها هم عزادارند” با طراحی لیوان هایی ازجنس خاص که برای مصرف بیش از یکبار و مقاوم در درجه دمای بالا و درج شعار کمپین روی آنها سعی شد به طوری ملموس و خلاقانه تلنگری بر حفظ و رعایت حقوق این قشر زحمتکش زده باشیم و یادآوری کنیم در برپایی مراسم مذهبی حداقل کاری که مخاطبان می کنند اینکه باعث فشارکار بیشتر برای آنها نباشند. این پیام روی لیوان هایی که طراحی شده بود درج شد و هیات های مذهبی زیادی در تهران درخواست تهیه آن را داشتند.
وی درادامه گفت: ما در آهن آنلاین تمام تلاشمان را کردیم که محتوای ارائه شده از سمت ما هم خط قرمزها را رعایت کند، هم خلاقیت داشته باشد، هم احترام خود را به تمام عقاید جامعه ابزار نماید، از طرفی بدون هیچ اغراق، پاکبانها یکی از دغدغههایی بود که در اتاق فکر ما مطرح شد و ما تصمیم گرفتیم عملا حرکتی برای حمایت از این قشر انجام بدهیم.
و درنهایت مجموع این سرنخها منجر به خلق این ایده و راهاندازی کمپین “پاکبانان هم عزادارند” شد، البته ممکن است به کمپین ما و نحوه راهاندازی آن نقد هم وارد باشد، اما میزان استقبال افراد جامعه از این کمپین به شکلی بود که غافلگیر شدیم و به ما ثابت کرد هنوز هم هدف نهایی یک حرکت، برای مردم جامعه مهم است.
موضوع جالب توجه در این کمپین میزان وایرال شدن محتوای این کمپین در شبکه های اجتماعی است که فقط به سلبریتیها محدود نشد و فعالین محیط زیست و حتی سیاسیون مثل خانم معصومه ابتکار هم به میدان آمدند و این محتوا را بازنشر کردند، در این کمپین برای وایرال شدن این محتوا در بین هنرمندان هیچگونه هزینه ای نشد و آنچه اتفاق افتاد ماحصل درک صحیح مخاطب از ضرورت جامعه بود و خوشحالیم که ما در این میان نقشی داشتیم.
وی درادامه افزود: فارغ از پستها و استوریهایی که در اینستاگرام ارسال شد، بعضی از فیدبکها برای ما بسیار انگیزهبخش بود. مثلا کار به جایی رسید که بعضی از هیات های مذهبی در ایام تاسوعا و عاشورا، با ما تماس گرفتند و درخواست ارسال لیوان های طرح پاکبان راداشتند، مسلما تهیه لیوان برای آنها هزینهای ندارد، اما ارائه این پیام برای جامعه ما بسیار ارزشمند بود.
او در بخش دیگری از صحبتهای خود اشاره کرد: این لیوان در شهرهای تهران، اصفهان، کاشان، نجفآباد، کرج و شهرری توزیع شد. از بین سلبریتیهایی هم که با این کمپین همکاری کردند میتوانیم از محمدرضا گلزار، رامبد جوان، احسان کرمی، بهنوش بختیاری، شبنم قلی خانی، سام درخشانی، لیندا کیانی، مریم معصومی، نفیسه روشن، سیاوش خیرابی، مژگان شجریان، صادق شیخ زاده، فرشاد احمدزاده، سامان آقازمانی، سیروس حسینیفر، مجتبی شفیعی نام ببریم.