تشکیل مجموعه ای جهت همکاری طراحان و هنرمندان ایرانی و ارزشمند کردن استفاده از پوشاک و… تولید داخل نزد مخاطبان داخلی و خارجی ازجمله اهدافی است که آستین در استراتژی بلندمدت خود دنبال می کند.
گفتگویی دراین زمینه با کیمیا صالحی و بهادر ادب بنیان گذاران و مدیرعامل مجموعه آستین که ازسال ۹۵ در راستای تولید باکیفیت پوشاک و کیف و کفش و زیورآلات شروع به کارکرده انجام داده ایم.
برندینگ ماندگار
کیمیا صالحی با تاکید بر موضوع همکاری بر ایجاد مجموعه ای جهت حضور و دیده شدن طراحان و هنرمندانی که ضمن علاقمندی و استعداد فراوان درعرصه ی مد و پوشاک و… امکان و فضایی برای دیده شدن نداشتند به موضوع اهمیت برندینگ دراین طرح اشاره کرده و می افزاید: اینکه استفاده از کالای ایرانی در زمینه ی مد و پوشاک برای نسل جوان به یک ارزش تبدیل شود و نگاه بلندمدت به فعالیتی که با ایجاد فروشگاه اینترنی مدنظر ما قرارداشت باعث تدوین استراتژی آستین شد و بر این مبنا فعالیت در حوزه مد و لباس خود را با ۱۱ طراح ایرانی شروع کردیم.
طراحانی هستند که به علت عدم وجود سرمایه کافی امکان تولید و دیده شدن ندارند و با توجه به رویکرد آستین در زمینه ی طراحی و تولید پوشاک براساس هنر اصیل ایرانی که آمیخته با شرایط وسلایق زندگی مدرن است، فضایی ایجاد کردیم تا طراحان خانگی و یا فعال درحوزه ی مد وپوشاک بتوانند طرح های خود را ارائه کرده و همچنین با مجموعه آستین در زمینه ی تولید طرح های خود همکاری داشته باشند.
فرهنگ سازی پوشیدن لباس ایرانی
صالحی در ادامه گفت: به عنوان یک استارتاپ کوچک کارمان را باسرمایه محدود اغاز کردیم و با انتخاب مشاوران با تجربه تحصیل کرده بوردی را تشکیل دادیم و هدف و استراتژی آستین ترسیم شد و با توجه به سبک خاصی از مد که در جامعه وجود داشت و به خصوص ازطریق شبکه های اجتماعی با تبلیغ برندهایی نظیر زارا، منگو و… ایجاد شده بود و تقریباً می توان ادعا کرد برندهای ایرانی دراین میان جایگاه خوبی نداشتند، تصمیم گرفتیم با انجام یک سری اقدامات آموزشی، شرکت در رویدادها وهمچنین تماس و دعوت از افرادی که حضورشان میتوانست درجذب مخاطبان بیشتر کمک کند، فرهنگ سازی درحوزه ی انتخاب و مصرف برندهای ایرانی فعال در حوزه ی مد و پوشاک داشت باشیم و حتی افراد غیرایرانی نیز تمایل به استفاده از آن داشته باشند.
آموزش و اطلاع رسانی گام نخست برندینگ آستین
در گام نخست انتخاب لحنی که قراربود با مخاطبان ارتباط برقرارکنیم خیلی اهمیت داشته و نخواستیم فقط معرفی کننده یک سری پوشاک و کالاهایی مصرفی باشیم بلکه با جمع آوری و ارائه ی مطالب متنوع در مورد موضوعات فرهنگی ایرانی و هنرمندان و… سعی شد نوع ارتباط خاصی با مخاطب تعریف کنیم. ازسویی نیز از آنجا که آموزش اهمیت زیادی در توسعه هر کسب و کاری دارد، با همکاری با دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران جلساتی را برای آشنایی دانشجویان رشته های مختلف با نظرات استاتید با تجربه و کسانی که در حال حاضر در رشته های مختلف مد و لباس مشغول فعالیت هستند برگزار کردیم تا بتوانیم نگاه ها را به سمت حمایت از تولید در جهت گسترش و توسعه صنعت مد و پوشاک معطوف سازیم.
به عقیده من در کشورهایی که صنعت پوشاک توسعه یافته حمایت از طراحان و تولید کنندگان نقش مهمی داشته است.
شرایط اقتصادی و نیاز بازار امتیازی برای تولید با کیفیت داخلی
کیمیا سالحی معتقد است با آنکه شروع فعالیتشان با آستین درزمینه ی تولید کالای ایرانی به حدود دو سال و نیم قبل مربوط میشود اما شرایطی که ورود کالای وارداتی با مشکلاتی مواجه شده فرصتی برای تولید کننده و طراح ایرانی فراهم آورده تا با ارائه ی کار با کیفیت بتواند جایگاه و سهم خوبی در بازار برای خود کسب نماید و به رشد صنعت و ایجاد ارزش برای مصرف پوشاک ایرانی کمک کند.
وی همچنین با اشاره به اینکه از سال ۲۰۰۸ در دنیا تولید کالاهایی که ماندگاری بیشتری دارند و پارچه های تهیه شده از مواد طبیعی به جای پلاستیک که تجزیه نمی شوند مدنظر تولید کنندگان مد و فشن قرار گرفته است، به اهمیت آموزش و ترغیب تولید پارچه در برخی نقاط جنوبی ایران توسط برخی طراحان و فعالان حوزه ی مد و پوشاک اشاره کرد و گفت: در شرایطی که حتی فراگیری برخی هنرهای دستی که به علت عدم انتقال آن از نسل های گذشته به جوانان در حال فراموشی و افول است، بازآفرینی هنرهای دستی و صنعت اصیل پارچه بافی در ایران از دیگر اقدامات آستین و همکارانش می باشد که توسط طراحان امکان طراحی و تولید پوشاک ایرانی با کیفیت و متناسب با سلایق مخاطب امروزی فراهم شده است.
همچنین ارتباط با تولید کنندگان بومی برقرارشده و افرادی جهت بازآموزی هنرهای اصیل پارچه بافی و صنایع دستی، سوزن دوزی و… به مناطق مختلف کشور رفته و هدف از این کار احیای هنرهای اصیل ایرانی و استفاده از آنها در صنعت مد و پوشاک است.
بهادر ادب مدیرعامل آستین در مورد انتخاب نام برای این مجموعه می گوید: ایده های مختلفی در ابتدا وجود داشت و درنهایت نام آستین به دلایل متعددی نظیر اینکه بخشی ازلباس بوده و همیشه در همه ی لباس های حتی استین حلقه ای نامش وجود دارد و البته با توجه با رویکرد مجموعه در خصوص ورود به تولید کالای سبک زندگی ایرانی نظیر لوازم خانه و… اینکه شعبده باز از آستینش چیزهای عجیب بیرون می آورد این نام انتخاب شد.
ایده نخستین کارمان درحوزه ی پوشاک ایرانی و ارائه آن به مشتریان خارجی و داخلی بوده است و در این راستا به عنوان جوان درپی کسب و کار، ثابت قدم هستیم تا یک فرد غیرایرانی بخواهد لباس تولید ایران بپوشد.
هدف ما فقط فروش نبوده بلکه سبک خاص زیبایی شناسی و مدل خاصی از پوشاک را معرفی کردیم و اثرگذاری بلندمدت با انتخاب روش اینترنتی فروش مدنظرمان بوده است.
چالش قیمت گذاری
بهادر ادب مخاطبان آستین را افردای بین سنین ۱۷ سال تا ۴۰ سال معرفی می کند که این طیف از افراد سلایق متنوعی دارند که با کارگروهی طراحان و تلاش افراد تیم امکان پاسخ گویی با نیازهای آنها وجود دارد.
وی به موضوع قیمت تمام شده تولیدات اشاره می کند که گاهی به دلیل پایین بودن خط تولید و همکاری با طراحان خانگی ممکن است قیمت برخی از کالاها بالا باشد اما تمام سعی این مجموعه مبنی بر تولید پوشاک با کیفیت و قیمت مناسب است. وی همچنین با اشاره به این موضوع که برخی معتقدند پوشاک ایرانی اصولاً باید ارزان باشد تا آنها خریداری کنند می افزاید: با توجه به اینکه برخی نمونه ها ممکن است طراحی خاصی داشته باشد و کار دست روی آنها انجام شده و یا از پارچه های خاص در تهیه آن استفاده شده باشد که درنقاط مختلف ایران تولید می شود، همگی عواملی هستند که در نهایت قیمت تمام شده را نسبتًا بالاتر ببرد که این موضوعات چالش اصلی قیمت گذاری است.
فروشگاه آنلاین
آستین به روش فروش آنلاین کار خود را شروع کرده و درحال حاضر فقط تعدادی شعب محدود فروشگاه های موقت را برای این کار انتخاب کرده است اما سبک ادامه فعالیت در حوزه ی فروش توسط وب سایت انجام خواهد شد که ضمن کاهش هزینه ها و سفرهای درون شهری و مشکل ترافیک، امکان خرید آسان برای مشتری فراهم می شود.