خبر

چرا لحن برند اهمیت دارد؟

برندها موجودات زنده‌ای هستند که مانند انسان‌ها لحن و صدای خودشان را دارند. قرار نیست تمام برندها مشابه یکدیگر حرف بزنند. لحن برند از استراتژی برند سرچشمه می‌گیرد.

لحن برند با ایجاد فرهنگ، اجتماع و مکالمه‌ی مخصوص به برند تجربه‌ی مشتری را بهبود می‌بخشد.

لحن منحصربه‌فرد و مناسب به برند چهره‌ای انسانی می‌بخشد. داشتن شخصیت انسانی به مخاطب یادآوری می‌کند که پشت شرکت یا اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی آن، انسان‌هایی مشغول به کارند.

مخاطبان را به تعامل تشویق می‌کند. نوشتن دیالوگ‌ها مشتریان را به تعامل با برندها وامی‌دارد.

تصویر پیوسته‌ای از برند خلق می‌کند. پیوستگیْ ارزش‌های اصلی را که سعی می‌کنیم به تصویرشان بکشیم، قوی‌تر می‌کند و به یکپارچگی تصویر برند کمک می‌کند.

شناخت مخاطب

همه به اهمیت درک مخاصب آگاهی داریم و می‌دانیم با این کار می‌توانیم به شکلی مناسب به هدف‌مان دسترسی پیدا کنیم. همین مسئله درمورد لحن نیز صادق است.

درست مانند زندگی واقعی باید شیوه‌ی ارتباطی‌ مناسبی را با فردی که با او سخن می‌گوییم انتخاب کنیم. به عنوان مثال اگر صاحب یک برند سفر هستیم و مشتریان اصلی‌مان دانشجویان هستند، نباید خیلی رسمی باشیم و باید لحنی رها داشته باشیم. اما اگر با مخاطبانی حرفه‌ای و شرکتی طرف هستیم بهتر است از لحن خودمانی فاصله بگیریم.

پس از شناخت مخاطب هدف که در بخش استراتژی صورت گرفته، می‌توانیم نگاه عمیق‌تری به سن، جنسیت، علاقه‌مندی‌ها و شغلش بیندازیم. با این کار به پروفایل کاملی از مشتریان احتمالی‌مان دست پیدا می‌کنیم که درنهایت به ساخت لحن مناسب برند کمک می‌کند.

برای رسیدن به شخصیت برند باید این سوال‌ها را از خود پرسیده باشیم:

  • چه چیز برندمان را منحصربه‌فرد می‌کند؟
  • ویژگی‌ ما چیست؟
  • چه نوع فرهنگی را با این برند ترویج می‌کنیم؟
  • مخاطب‌مان کیست؟

با پاسخ به این پرسش‌هاست که به کیفیت منحصربه‌فردی که می‌خواهیم در فعالیت‌های ارتباطی‌مان منعکس کنیم، می‌رسیم و می‌توانیم استراتژی‌های مورد نیاز و شکل انتقال‌شان را طراحی کنیم.

درست‌کردن یک جدول لحن که بایدها و نبایدهای کلامی برندمان را در خود دارد، کمک بزرگی‌ست. جدول زیر یک جدول فرضی‌ست.

 

ویژگی‌های لحن توضیح باید‌ها نبایدها
پرشور ما هیجان زیادی برای تغییر سازوکار دنیا داریم. از افعال قوی استفاده کنید.
قهرمان صنعت‌تان باشید.
مشوق باشید.
به‌کاربردن کلمه‌های بدون اشتیاق و منفعل.
مرموز و عجیب‌و‌غریب ما از به چالش‌کشیدن وضعیت موجود و تلاش برای خودمان‌بودن نمی‌هراسیم. از مثال‌های غیرمنتظره استفاده کنید.
از دیدگا‌ه‌های مخالف استفاد کنید.
از هر فرصتی برای ابراز خودتان استفاده کنید.
به‌کاربردن کلام کوچه‌و‌بازار و مرجع‌های نامفهوم و گنگ.
فراموش‌کردن پیام اصلی.
گستاخ و جسور ما محصول‌مان را جدی می‌گیریم؛ ولی خودمان را جدی نمی‌گیریم. بازیگوش و شوخ باشید.
از مثال‌های شاد استفاده کنید.
غیررسمی بودن.
استفاده از مثال‌های مبهم و مشهور در فرهنگ عامه.
قابل اعتماد ما به شما ابزار و بینش می‌دهیم.
می‌خواهیم کارِتان را آسان‌تر کنیم. و این امر همیشه از طریق محصول‌مان نیست.
صادق و مستقیم باشید.
به مشکلات و اشتباهات استناد کنید و نشان دهید که چه‌طور به آنها می‌پردازید.
به حرف‌تان عمل کنید.
به‌کاربردن صفت‌ها یا کلام مخصوص بازاریابی.
دادن قول بیش از توان‌تان.
تبلیغ محصول با اتکا به ویژگی‌های غیرواقعی و بیش از توان آن.

منبع: www.meltwater.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا