خبر

درآمد ۱۷۶ میلیارد دلاری گوگل و فیسبوک

برای نخستین بار در دست گرفتن انحصار بازار توسط فیسبوک و گوگل حجم پول در دسترس دیگر ساحبان رسانه های آنلاین را کاهش می دهد.

خدمات بازاریابی بین المللی WARC دریافته است که از ۵۹۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بودجه صرف شده برای تبلیغات جهانی در سال گذشته، ۱۴۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار (۲۴.۵%) به انحصار گوگل و فیسبوک اختصاص پیدا کرد که معادل تقریبا یک چهارم از مبلغ کلی است. سهم این دو از بودجه تبلیغاتی نسبت به سال ۲۰۱۷ میلادی ۲۰.۳% افزایش یافت و به رقم فراتر از دو برابر رکورد ۱۰.۸% در سال ۲۰۱۴ رسید. به پیش بینی WARC این رقم در سال جاری میلادی به ۲۸.۶% (۱۷۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار) رشد پیدا می کند.

با نگاهی فقط به بازار تبلیغات اینترنتی، گوگل و فیسبوک نیمی از (۵۶.۴%) از بودجه تبلیغاتی در سال ۲۰۱۸ را به خود اختصاص دادند که بنا بر پیش بینی های WARC رقم فوق امسال به ۶۱.۴% افزایش می یابد. این رشد باعث می شود که دیگر صاحبان رسانه های آنلاین تحت فشار قرار گیرند. این در حالی است که بودجه تبلیغاتی کلان موجود در شرایط فعلی برای تخستین بار با روندی رو به افول با ۰.۷% کاهش به ۱۱۱ میلیارد دلار رسید.

به گفته جیمز مک دونالد، تدوینگر داده های اطلاعاتی در WARC و نویسنده تحقیق، یکی از دلایل موفقیت گوگل و فیسبوک، ایجاد و متعاقبا مالکیت فرمت های دیجیتالی است که توسط تصمیم گیرندگان شبکه تبلیغاتی adland بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد: تحقیق با هزینه پرداخت شده و اجتماعی. تحقیقات متعدد در سال گذشته نشان داده اند که از لحاظ نیل به اهداف کمپین، تحقیق با هزینه پرداخت شده و اجتماعی به شدت مورد توجه تبلیغ کنندگان قرار گرفته اند.

گوگل در بازار موتور های جستجوگر، تقریبا همه جستجو های تلفن همراه در سرتاسر جهان و نود درصد جستجو های دسکتاپ را مدیریت می کند. در همین حال، خریداران آگهی های تبلیغاتی می توانند با استفاده از یک حافظه غنی از اطلاعات شخصی، ۱ میلیارد و ۴۸۰ میلیون نفر کاربر روزانه فیسبوک را هدف قرار دهند.

ورای برند های بزرگ، دستیابی به ابزار های خرید آگهی تبلیغاتی گوگل و فیسبوک عده زیادی از تبلیغ کنندگان کوچک را به سوی خود جذب کرده است و یک نوع مزیت رقابتی را می آفریند که هسته اصلی رشد درآمد است.

در این عرصه، پژوهش WARC پیرامون انحصار دوگانه گوگل و فیسبوک، بر روی سه رشته اصلی تاکید می کند:

گوگل و فیسبوک به طور مستقیم برای تسلط بر روی فیلم های ویدیویی با هم رقابت می کنند.

ارزش بازار ویدئو های آنلاین بین ۱۲ بازار کلیدی WARC – استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، ایتالیا، ژاپن، روسیه، انگلستان و ایالات متحده آمریکا ۳۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار یا معادل ۲۱.۵% از تلویزیون کابلی است که به سرعت رشد می کند. بخش زیادی از این پول در سایت های رسانه های اجتماعی، از جمله فیسبوک و یوتیوب (به عنوان مثال ۸۶% یا ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون پوند در انگلستان) صرف می شود.

گوگل و فیسبوک هر دو امیدوارند که بتوانند ضمن گشودن قفل بودجه های برند به کنترل تجارت تبلیغات کارایی هدفمند نیز بپردازند. ظاهرا مقررات تهدید اصلی برای رشد دو طبقه است که در حال حاضر هیچ علامتی از یک کاهش قابل توجه را نشان نمی دهد.

گوگل در دو جبهه به منظور دفاع از تسلط خود بر بازار جستجو با آمازون مبارزه می کند.

گوگل مدیریت ۶۳ هزار جستجو در هر ثانیه یا دو تریلیون جستجو در یک سال به طور متوسط را در دست دارد اما غلبه اش بر بازار جستجوی پرداختی شاید به زودی از سوی آمازون مورد تهدید قرار گیرد. غول تجارت الکترونیک در شرایطی به توسعه کسب و کار جستجوی خود می پردازد که در پی جفت کردن تبلیغ کنندگان با مصرف کنندگان نزدیک به نقطه خرید است.

مادام که WARC انتظار دارد که آمازون امسال ۱۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار درآمد از تبلیغات به دست آورد (در مقایسه با رقم ۱۰۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار گوگل)، کسب و کار تبلیغات آن بسیار سریع تر از کسب و کار تبلیغات گوگل رشد می کند. در این زمینه ۶۹% از بازاریابان در یک تحقیق جدید WARC اعلام کرده اند که قصد توسعه سرمایه گذاری تبلیغاتی خود بر روی آمازون در سال ۲۰۱۹ میلادی را دارند.

آمازون با یک پایگاه اطلاعاتی غنی از عادت های خرید مصرف کننده، نیز در حوزه نوظهور جستجوی صوتی از گوگل پیش افتاد. در حالی خدمات “Echo” آن مورد استفاده ۶۳% از صاحبان آمریکایی اسپیکر هوشمند قرار گرفت که فراتر از سهم ۲۶ درصدی گوگل در ارتباط با دستگاه های خانگی بود.

آمریکایی های جوان تر پلتفرم اصلی فیسبوک را ترک می کنند و به سراغ اینستاگرام می روند

اینستاگرام حالا به عامل اصلی رشد تعداد کاربران روزانه فیسبوک تبدیل شده است. در چنین شرایطی از سال ۲۰۱۷ تاکنون ۱۵ میلیون کاربر امریکایی پلتفرم اصلی فیسبوک را ترک کرده اند.

افزایش محبوبیت اینستاگرام مورد توجه بازاریابان قرار گرفته و با توجه به اطلاعات دریافتی از تحقیق اخیر WARC، بودجه خالص آن ۶۷%، بودجه خالص آمازون ۶۳%، بودجه خالص یوتیوب ۶۰% و بودجه خالص فیسبوک ۱۳% رشد یافته است. بودجه خالص با تفریق تعداد مفسر های مصمم به کاهش بودجه از تعداد مفسر های مصمم به افزایش بودجه به دست می آید.

فیسبوک با حرکت به سوی ارائه یک خدمت پیام رسانی رمز گذاری شده برای احیای اعتماد مصرف کننده به این تغییر پاسخ می دهد و محیطی امن برای پرداخت آنلاین می سازد. شرکت سال گذشته به علت رسوایی “کمبریج آنالیتکا”۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بودجه صرف تبلیغات کرد.

تجزیه و تحلیل رسانه های جهانی – انحصار دوگانه گوگل و فیسبوک

سهم ترکیبی گوگل و فیسبوک از بودجه تبلیغاتی جهانی در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۴.۵% و امسال با اندکی افزایش به ۲۸.۶% رسید.

گوگل و فیسبوک ۴۱% از میزان جستجو و بودجه تبلیغاتی ایالات متحده آمریکا را به خود اختصاص می دهند.

۵۱.۸% از کاربران فیسیوک هر روز واقعا از این شبکه اجتماعی بازدید می کنند.

بر اساس پیش بینی ها امسال سهم گوگل و فیسبوک از بازار تبلیغات آنلاین ۶۱.۴% خواهد بود.

سهم فیسبوک از بودجه تبلیغاتی اجتماعی ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی ۸۲.۷% اعلام شد.

سهم گوگل و فیسبوک از بودجه تبلیغاتی ویدئویی آنلاین انگلستان ۸۶% بود.

www.mediavataarme.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا