خبر

بازهم تلویزیون در صدر تماشا

در تحقیقی از سوی مرکز تحقیقات “Pew“، تلویزیون همچنان در صدر منابع اصلی خبر قرار دارد و شبکه های اجتماعی در این زمینه از روزنامه ها پیشی گرفته اند.

گذراندن یک روز تعطیلی با یک فنجان قهوه و روزنامه به سرعت به بخشی از گذشته همه ما تبدیل می شود.

مرکز تحقیقات Pew دریافت که ۲۰ درصد از افراد بزرگسال آمریکایی شرکت کننده در تحقیق اخیر آن، بنا بر گفته خود اغلب اوقات از اخبار به وسیله رسانه های اجتماعی مطلع می شوند. در ادامه این نخستین بار است که شبکه اجتماعی بالا تر از روزنامه (با سهم ۱۶ درصدی آن) از زمان شروع به انجام تحقیقات توسط Pew قرار می گیرد.

تلویزیون همچنان با سهم ۴۹ درصدی در صدر این رده بندی جای دارد که البته این رقم در مقایسه با سهم ۵۷ درصدی در سال ۲۰۱۶ کاهش پیدا کرده است. پس از تلویزیون به ترتیب وبسایت های خبری (با سهم ۳۳ درصدی، بیشتر از رقم ۲۸ درصد در سال ۲۰۱۶) و رادیو (با سهم ۲۶ درصدی، کمی بالا تر از رقم ۲۵ درصد در سال ۲۰۱۶) جایگاه های بعدی را به دست آوردند.

Pew همچنین به این نتیجه رسید که دریافت اخبار از طریق ابزار های پخش در تلویزیون ها به عنوان یک گزینه برای اولین بار کاری است که ۹ درصد از پاسخ دهندگان بنا بر گفته خودشان اغلب اوقات به آن روی می آورند. در ادامه ۷۳ درصد از این جامعه هدف افزودند که اکثرا اخبار را نیز از رسانه های مخصوص پخش اخبار یا تلویزیون کابلی دریافت می کنند.

این شرکت تحقیقاتی همچنین به تفاوت های موجود میان گروه های سنی نگاه کرد:

  • پاسخ دهندگان ۶۵ ساله و مسن تر به احتمال زیاد پنج برابر بیشتر از ۱۸ تا ۲۹ ساله ها اخبار را از تلویزیون می بینند و می شنوند. این گروه از مخاطبان سهم ۸۱ درصدی را به خود اختصاص می دهند. کنار آن، ۶۵ درصد از افراد ۵۰ تا ۶۴ ساله نیز به وسیله تلویزیون از اخبار آگاه می شوند. در همین حین، فقط ۱۶ درصد از افراد ۱۸ تا ۲۹ ساله و ۳۶ درصد از افراد ۳۰ تا ۴۹ ساله اکثر اوقات اخبار را از تلویزیون دریافت می کنند.
  • این روند برای رسانه های اجتماعی معکوس است؛ پاسخ دهندگان ۱۸ تا ۲۹ ساله تقریبا چهار برابر بیشتر از افراد شصت و پنج ساله و مسن تر، به وسیله سایت های رسانه های اجتماعی از اخبار اطلاع می یابند.
  • گروه سنی ۶۵ ساله و بالا تر همچنین آخرین دژ محکمی است که به روزنامه علاقه دارد. در حالی ۳۹ درصد از آن ها اخبار را از روزنامه ها دریافت می کنند که این رقم در خصوص هیچ گروه سنی دیگری از ۱۸ درصد بالا تر نمی رود.
  • گروه سنی ۳۰ تا ۴۹ ساله بیشترین اخبار را از سایت های خبری آنلاین دریافت می کنند. این رقم در خصوص آن ها ۴۲ درصد و در خصوص پاسخ دهندگان ۱۸ تا ۲۹ ساله ۲۷ درصد است.
  • نصف یا کمتر از پنجاه درصد از افراد ۱۸ تا ۴۹ ساله اکثرا اخبار را از یک پلتفرم دریافت می کنند.
  • در حوزه تلویزیون، ۳۷ درصد از پاسخ دهندگان اغلب اخبار را از تلویزیون محلی می بینند و می شنوند. در مقایسه با آن، ۳۰ درصد از اخبار تلویزیون های کابلی و ۲۵ درصد از اخبار شبکه های عصرگاهی ملی سود می برند.

www.adweek.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا