خبر

تمرین زندگی در نمایشگاه اسباب بازی

چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی با شعار تمرین زندگی و نمایشگاه ترویج بازی بین کودکان و نوجوانان و بزرگسالان در محل آفرینش های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

محسن حموله دبیر این جشنواره در گفتگو با ام بی ای نیوز ضمن تاکید بر نقش بازی درشکل گیری شخصیت و رشد فردی و اجتماعی کودکان و نوجوانان تصریح کرد: ترویج فرهنگ بازی و تجربه کردن اسباب بازی هایی که سبب خلاقیت در کودکان و نوجوانان می شود، ازجمله اهداف برپایی چنین جشنواره ای بوده است.
همچنین وی از رویکرد متفاوت این دوره نسبت به دوره های گذشته گفت که با مشارکت فعال تولید کنندگان صنعت اسباب بازی در اتاق های فکر جشنواره بوده است و امسال در نمایشگاه تخصصی صنعت اسباب بازی که برای نخستین بار برگزارشد، حدود ۸۸ شرکت و تولید کننده ی داخلی حضور داشته و به ارائه ی دستاوردهای این صنعت پرداختند. درنمایشگاه ترویج بازی برای همه، بازی های مختلفی شامل حرکتی، فکری، آموزشی در جایگاه خود ارائه می شود و کمیته علمی جشنواره در ۴ نشست تخصصی و ۵ کارگاه آموزشی و همایش لزوم راه اندازی رشته ی تخصصی طراحی اسباب بازی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه ها را بررسی می کند.
همچنین کمیته داوری به بررسی آثار رسیده به شورای نظارت بر اسباب بازی در ۳ بخش اقدام می کند و شاخص های داوری در ۶ گروه حرکتی مهارتی، فکری و آموزشی و کمک آموزشی و فرهنگی و الکترونیکی است.

وی در ادامه به اهمیت پرداختن به موضوع بازی و اسباب بازی تاکید کرده و گفت: مشکلاتی دراین صنعت وجود دارد که بخشی از آنها با همین برگزاری جشنواره ها و طرح موضوعات مرتفع شدند و دستاورد مهم آن تشکیل انجمن تولید کنندگان اسباب بازی کشوربا تایید وزارت کار و امور اجتماعی است. همچنین مسائلی که در این حوزه وجود دارد مثل مشخص نبودن متولی این صنعت و اتحادیه ای که دغدغه های تولید کنندگان را مطرح کند در حال حاضر برخی تولیدات تحت نظر اتحادیه ی نایلون و پلاستیک هستند و برخی تحت نظر خرازی ها و تولیدات کاغذی و چوبی نیز اتحادیه ای ندارند و به دلایل مطرح شده ایجاد اتحادیه مستقل لازم است. همچنین هنوز مشخص نیست اسباب بازی یک کالای فرهنگی است یا تجاری که اگر به عنوان یک کالای فرهنگی شناخته و ثبت شود، انگیزه تولیدات با کیفیت تر نیز ایجاد می شود. وی افزود: همه شرکت هایی که در نمایشگاه امسال حضور داشتند، عضو انجمن تولید کنندگان اسباب بازی بودند و ملزم به رعایت قوانینی از جمله ثبت هولوگرام بر روی تولیدات بوده و تاییده ی شورای نظارت براسباب بازی را نیز داشتند. طی چهار دوره برگزاری جشنواره هر سال دستاوردهای این مراسم مورد بررسی قرار می گیرد، امسال امیدوارم با حضور و مشارکت سازمان ها و تولید کنندگان مطرح این حوزه نتایج قابل ذکری در برداشته باشد. وی از بالا بودن سطح نمایشگاه امسال خبر داده و گفت: با نمایشگاه های خارجی قابل مقایسه بوده است.دبیر چهارمین جشنواره اسباب بازی گفت: حضور برندها و شرکت های تولید کننده در نمایشگاه های بین المللی که اکنون به شکل موردی با تلاش خودشان انجام می شود، ملزم به رعایت کپی رایت است و در حوزه ی داخلی نیز اسباب بازی ها باید از سوی شورای نظارت براسباب بازی تاییده های لازم در مورد نصب هولوگرام و شناسنامه اسباب بازی را کسب نمایند که برای حمایت از تولید کنندگان در این بخش تعرفه ی نصب هولوگرام ۷۰ درصد کاهش داده شده است.

یکی دیگر از دستاوردهای این جشنواره رونمایی از کتاب فن آوری صنعت اسباب بازی بوده و نیز تشکیل بانک جامع اطلاعات از شرکت های تولید کننده در حوزه ی اسباب بازی. لازم به ذکر است طی روزهای برگزاری جشنواره ملی اسباب بازی که از ۲۳ آبان ماه با دور روز تمدید تا ۲ آذرماه بود حدود ۱۰هزار نفر از این رویداد بازدید کردند.
همچنین مانند هر سال با حضور گروه هنر و سلامت، جمع اوری اسباب بازی های هدایای مردمی جهت تجهیز اتاق اسباب بازی بیمارستان های کودکان انجام شد.
این جشنواره با همکاری وزارت آموزش و پروش، ستاد فن آوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی ریاست جمهوری و شورای نظارت بر اسباب بازی و انجمن تولید کنندگان اسباب بازی با کانون برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا