افزایش قیمت سیب زمینی طی روزهای اخیر خط تولید کارخانجات چیپس انواع اسنک را به شدت دچار بحران ساخته است.
این روزها مواد اولیه ی تولید برخی اقلام افزایش چشمگیری داشته این موضوع در لایه های مختلف تولید مواد غذایی و… تاثیرگذار بوده است. رحیم پور مدیرتبلیغات کارخانجات صنایع غذایی “به آرا بانام تجاری چاکلز درگفتگو با ام بی ای نیوز از افزایش ۴ برابری قیمت سیب زمینی که ماده اصلی تولید محصول چیپس است و همچنین افزایش نرخ روغن خبر داده و افزود: در شرایط فعلی وضعیت خطوط تولید به شدت با چالش مواجه است چرا که حتی در زمینه ی بسته بندی با مشکلات متعددی مواجه هستیم و با اینکه ماده اولیه تولید لفاف های مورد استفاده در بسته بندی انواع اسنک و چیپس از طریق کارخانجات پتروشیمی داخل تهیه می شده اما مانند سایر مواد اولیه این اقلام به لحاظ ارزش دلار صادر می شوند و واقعاً ادعای حمایت از تولید داخلی مصداق ندارد.
او می گوید: در برخی شرایط حتی نقدینگی نیز کارساز نبوده به عنوان مثال سفارش های چند تنی که به چاپخانه برای تولید بسته بندی داده شده امکان عرضه ندارد چون مواد اولیه به دست آنها نرسیده است و از سویی کیفیت تولیدات به شدت افت کرده، قبلاً در کارخانه از سوی مدیران و متخصصان تولید برای تهیه اسنک و سایر اقلام خوراکی اقدام به تهیه ی آرد ذرت با استانداردهای خاصی می شد ولی در حال حاضر فروشندگان آرد ذرت، نامرغوب ترین محصول را با قیمت بالا ارائه می کنند که حتی در روند تولید نهایی محصول ما اثرگذار است و اگر آن را تهیه نکنیم در واقع هیچ نوع مواد اولیه ی دیگری در بازار وجود ندارد و این در سایر محصولات نیز صدق می کند.
وی از تولید محصولات بی کیفیت به خصوص در حوزه ی مواد غذایی اظهار نگرانی کرده و گفت: بازار اجناس و مواد بی کیفیت اولیه به شدت داغ است، کمبود مایحتاج تولید، تولید کننده را برای حفظ خط تولید و بقای خود و نیروی انسانی شاغل دربخش های مختلف مجبور ساخته که اقدام به تهیه ی هرآنچه در بازار وجود دارد بنماید.
مدیر تبلیغات چاکلز در ادامه گفت: مشکلات اقتصادی روی فروش محصولاتی نظیر اسنک و چیپس و… هم تاثیر گذاشت و با اینکه این اقلام در زمره ی کالای اساسی خانوار نیست، اما به هرحال سهم مهمی در اشتغال و تولید و … دارند و افزایش قیمت ها برای مشتری محسوس بوده به شکلی برخی این اقلام را از سبد خریدشان حذف کرده اند و از سویی ما به خاطر قیمت تمام شده محصول امکان تولید محصول ارزانتر را نداریم و مصرف کننده نیز امکان خرید محصول با قیمت بالاتر را رفته رفته ازدست می دهد و افت کیفیت و مشکلات تولید همگی فشارهایی است که این صنعت را در تنگنا قرارداده است.
او در مورد نقش تبلیغات و کمپین ها در چنین شرایط گفت: متاسفانه مدیران ارشد به دلایل کاهش هزینه های جانبی مجبور هستند محدودیت هایی در تبلیغات ایجاد کنند اما با رویکرد حذف کامل تبلیغات موافق نیستیم.