برند مد لوکس بریتانیایی، Burberry، در قالب تلاش برای جلوگیری از کپی کردن سبک محصولات خود توسط دیگران و با هدف حفاظت از برند، بیش از ۲۸ میلیون پوند (بیش از ۳۲.۶ میلیون دلار) از مرچندایزش را در سال گذشته سوزاند.
به گفته تایمز، بیش از ۹۰ میلیون پوند محصولات Burberry در پنج سال گذشته نابود شده اند.
این حرکت ظاهرا متداول در صنعت مد، موجب انتقاد آن دسته از سهام داران و مصرف کنندگان شده است که درباره ضایعات و تاثیرات زیست محیطی آن نگرانی به دل راه می دهند. به گزارش روزنامه تلگراف، Burberry در هر صورت فقط اقدام به نابودی و سوزاندن مواردی با علامت تجاری خود کرد و در ادامه با همکاری شرکت های مختلف از انرژی حاصله بهره برد. شرکت همچنین اخیرا به منظور کاهش ضایعات مد به برنامه ابتکاری “تدوین بخشنامه صنعت مد” بنیاد “Ellen MacArthur” پیوست.
Burberry فرایند های دقیقی را برای به حد اقل رساندن مقدار تولیدی اضافی اجرا می کند. در مواردی که از بین بردن محصولات ضرورت پیدا می کند، مدیران و کارمندان شرکت این کار را به گونه ای مسئولانه انجام می دهند و همچنان در پی کشف راه هایی برای کاهش و ارزش گذاری مجدد ضایعات Burberry هستند.
با توجه به اطلاعات دریافتی از مجله “Retail Gazette”، مادام که در صورت از بین رفتن این اجناس سوختنی امکان مشاهده روند بازگشت مالیات بر روی کالا های وارداتی استفاده نشده توسط برند ها وجود دارد، شاید نابودی اجناس موجود در انبار انگیزه مالی خاصی داشته باشد.
بنا بر ادعای هیات تحریریه مجله، اداره گمرک و مرزبانی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد، چنانچه مرچندایز وارداتی مورد استفاده قرار نگرفته، صادر یا تحت نظارت گمرک تخریب شود، ۹۹ درصد از عوارض گمرکی، مالیات ها یا هزینه های پرداخت شده بر مرچندایز، به دلیل واردات شاید به عنوان زیان و خسارت بازپرداخت شوند.
Burberry بهترین جایگاه را در میان برند های لوکس دنیای مد دارد. بارانی هشت دکمه ای کلاسیک آن به بهای ۱۹۹۰ دلار فروخته می شود. داده های اطلاعاتی دریافتی از شرکت رسانه ای “MarketWatch” نشان می دهند که رقم درآمد خرده فروشی این شرکت در سه ماه نخست سال ۲۰۱۸، ۴۷۹ میلیون پوند (۶۳۵.۳ میلیون دلار) بوده است.
www.fortune.com