خبر

ODT کوچه آشتی‌کنان صنعت و دانشگاه

دانشجويان پس از اتمام هر ترم با كوهي از اطلاعاتي مواجه‌اند كه بسیاری از آن‌ها کاربرد چندانی در صنعت بازاریابی و تبلیغات ایران ندارند. اطلاعاتي كه چون عملياتي نشده يادگيري شان نیز به مانند طَي كردن هفت خوان رستم است. بر اين اساس بهترين فرصت براي نشان دادن واقعیت‌ها ایجاد فرصتی‌ست که دانشجویان از نزدیک با سازمان‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه بازاریابی و تبلیغات آشنا شوند. فرصتی‌ که گروه dnaunion در برنامه ODT برای دانشجویان و علاقه‌مندان حوزه بازاریابی فراهم می‌کند. در این برنامه، دانشجویان علاوه بر آشنایی با مباحث مختلف حوزه تحصیلی شان به بازدید از شرکت‌های فعال گروه نیز می‌پردازند. بازدیدی که برای دانشجویان مشتاق که کوهی از سئوالات را به همراه دارند، جذابیت خاصی دارد. آنها کنجکاوانه به بخش‌های شرکت‌های مختلف سر زده و با افراد فعال در آنها گفتگو می‌کنند. همه چیز برای دانشجویان در این بازدید رنگ دیگری دارد. رنگی که انگار به افکار خاکستری ذهنشان که در راستای اطلاعات تئوریک دانشگاهی شکل گرفته بود، جان تازه ای می‌دهد.

بازخورد جالب دانشجویان، گروه برگزارکننده‌ی برنامه‌ی ODT را برآن داشت که علتش را از دکتر نادر سید امیری مدرس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران جویا شود، ایشان دراین باره گفت: فرآیندی که برنامه ODT از آن پیروی می‌کند، جالب توجه است. در این برنامه بخش‌های تئوریک و عملیاتی کنار هم قرار گرفته و همین موضوع به فهم آسان تره اطلاعات کمک بسزایی کرده است. اساتید دانشگاهی سعی‌شان بر این است که حین تدریس از آخرین اطلاعات استفاده کنند اما از آنجایی که فضایی برای عملیاتی کردن اطلاعات وجود ندارد، بسیاری از دانشجویان باور ندارند که داده‌های دریافتی شان در صنعت بازاریابی و تبلیغات کاربردی و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد و فرآیند علمی و اصولی بازاریابی و تبلیغات در ایران نیز اجرایی می‌شود. بنابراین وقتی در برنامه‌ای مانند ODT امکان بازدید از فضای کاری صنعت بازاریابی و تبلیغات برای دانشجویان فراهم می‌شود، آنها به راحتی می توانند، بازتاب اطلاعات دریافتی از طریق دانشگاه را مشاهده کنند. همچنین این روند حرکتی کانال ارتباطی خوبی نیز میان دانشگاه و صنعت ایجاد م‌‌کند. کانالی که در تصمیم گیری دانشجویان علاقه مند جهت همکاری‌های بعدی تاثیر زیادی می‌گذارد. برای مثال دانشجویانی بوده اند که چنین برنامه‌هایی باعث شده، در حوزه تبلیغات و بازاریابی سرمایه گذاری و شرکتی به نام خود ثبت کردند.

همچنین برگزاری ODT بصورت یک تور، اثربخشی برنامه را دوچندان کرده است. بارها دانشجویان را برای بازدید از شرکت‌های دیگر برده ایم، بازدیدهای که سریع و فقط از بخش‌های مختلف شرکت‌ها بوده است، چنین بازدیدهایی دانشجویان را با حجم زیادی از سئوالات مواجه می‌کنند، سئوالاتی که کسی پاسخگوی آنها نیست. اما ODT فقط محدود به بازدید نیست و قبل از بازدید، دانشجویان در جریان روند کاری از طریق مطرح شدن یکی از مباحث قرار می‌گیرند. در این برنامه دانشجویان با دو مبحث تبلیغات و تحقیقات بازار همزمان آشنا می‌شوند و این فرآیند در یادگیری آنها تاثیرگزار است. همچنین حضور دانشجویان با تحصیلاتی مرتبط و یا هم رشته نیز می‌تواند، این برنامه را کاربردی‌تر کرده است.

علاوه براین موارد، شروع ODT از بخش‌های جذاب این برنامه است. بخشی که با یک چالش شروع و تلنگری به دانشجویان زده می شود. وفتی از آنها درباره ده سال آینده شان سئوال شد، مشخص می‌شود که چقدر متمرکز در حال حرکت هستند. با تمام این صحبت‌ها، ODT برنامه ای کاربردی و جذاب است. برنامه ای که بخش های مختلف آن به راحتی در ذهن ثبت می‌شود.

دانشجویان نیز بازخوردهای مختلفی درباره ODT داشتند. یکی از آنها حین بازگشت از بازدید شرکتها می‌گفت: سئوالات ذهنی ام درباره آینده کاری پررنگ شده و آنقدر تحریکم می‌کنند که از همین امروز پی یافتن پاسخ آنها بروم. دیگری که چهره ش نسبت به شروع برنامه شاداب تر شده بود گفت: بارها برای بازدید از شرکتها رفته ایم اما این برنامه هیجان انگیز و هر لحظه چالش تازه ای برایمان تدارک دیده شده بود. همین موضوع برنامه را به یاد ماندی کرده است. با تمام این توصیفات دانشجویانی که نقش سفیران ODT را از این پس بازی خواهند کرد با نیروی مضاعف و تمرکزی بیشتر به سراغ ترسیم درست آینده کاریشان رفتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا