خبر

Super Bowl چیست و از کجا آمده؟

Super Bowl، بازی فینال و قهرمانی لیگ حرفه ای فوتبال آمریکایی بزرگسالان ایالات متحده آمریکا موسوم به ان اف ال (NFL) است که ژانویه یا فوریه هر سال به میزبانی یک شهر از شهر­های این کشور بین برندگان کنفرانس فوتبال آمریکا و کنفرانس ملی فوتبال در آمریکا برگزار می­شود.

 

این بازی برای اولین بار در پی ادغام ان اف ال و رقیب آن، لیگ فوتبال آمریکا (ای اف ال)، در سال ۱۹۶۶ میلادی برگزار شد. توافق نامه ای خواستار برگزاری یک بازی قهرمانی در پایان فصل بود. اگرچه این ادغام تا سال ۱۹۷۰ نهایی نشد اما اولین بازی از این دست که بعدها عنوان مسابقات قهرمانی جهان ای اف ال – ان اف ال را به دست آورد، در ۱۵ ژانویه سال ۱۹۶۷ در استادیوم ورزشی یادبود لس آنجلس برگزار گردید. پخش بازی از دو شبکه تلویزیونی و فروش همه بلیت­ها قبل از شروع آن، به نوعی باعث شد تا تیم «گرین بی پکرز» از ان اف ال، تیم «کانزاس سیتس چیفس» از ای اف ال را با نتیجه ۳۵ بر ۱۰ شکست دهد. نام «Super Bowl» برای اولین بار در سال ۱۹۶۹ میلادی بر روی این بازی گذاشته و در آن از اعداد رومی استفاده شد. از آن جا که مسابقه در تاریخی متفاوت از اوج بازی­های فصل برگزار می­شود، تعیین رقبا نیازمند برگزاری مسابقاتی جداگانه است.

 

روز بازی Super Bowl، معروف به «یکشنبه Super Bowl»، به لطف برگزاری مهمانی­ها و جشن­های مناسبتی در خانه­ ها و رستوران­های آمریکا، به یک تعطیلی غیر رسمی در سرتاسر کشور تبدیل شده است. در یک هفته قبل از مسابقه، بازی­های رسانه ای گسترده و فضای جشن و پایکوبی در شهر میزبان برقرار است. Super Bowl فقط به خود بازی محدود نمی­ شود و با تشریفات قبل از مسابقه، مراسم­ بین دو نیمه و سرگرمی­ های مفصلی همراه است.

همه بلیت­ های مسابقات Super Bowl از ابتدا تا این لحظه قبل از شروع بازی به فروش رفته اند و این بازی­ها همواره صدر جدول پر بیننده ترین برنامه ­های تلویزیونی را به خود اختصاص داده اند. در ادامه بازی­های Super Bowl همیشه در میان مسابقات ورزشی تلویزیونی با بالاترین میزان محبوبیت قرار گرفته اند. در نتیجه، هزینه پخش آگهی بازرگانی در طول این بازی از سایر اوقات بیشتر بوده است. برای مثال، در سال ۲۰۱۶ هزینه پخش یک آگهی تبلیغاتی ۳۰ ثانیه ای حین Super Bowl تقریبا ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار بود. این تبلیغات زمینه را برای فعالیت سلبریتی­ ها، فیلمساز­های معروف و استفاده از فناوری­های جدید فراهم کرده است. آن­ها امیدوارند که بتوانند تاثیر زیادی بر روی مخاطبان زیاد Super Bowl بگذارند. از دهه ۱۹۸۰ تاکنون، نتایج تحقیقات درباره رسانه ­ها و علاقه عموم مردم به تبلیغات در Super Bowl، با یکدیگر مطابقت داشته اند که البته با اهمیت خود بازی نیز جور در می ­آیند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا