ام بی ای نیوز: صندوق جهانی طبیعت (WWF)، برای نشان دادن ضعفهای قوانین مربوط به فروش عاج فیل، دست به کار خطرناکی زد. تجارت پرسود عاج فیل در سنگاپو، گونههای محافظتشدهی فیلها را به خطر میاندازد. برای مبارزه با کشتهشدن فیلها به خاطر عاجشان، این سازمان خیریه کمپینی محلی راه انداخت تا حساسیت مردم را به این مسئله زیاد کند؛ در این کمپین یک برند تقلبی عاج فیل افتتاح کرد تا به مردم بگوید عاج فیل هنوز هم در جزیره به طور غیرقانونی فروخته میشود. فروشگاه آنلاین WWF و برند طراح، Ivory Lane نام گرفت. مردم میتوانستند کالاهایی را که از عاج ساخته شده بود، بخرند؛ این فروشگاه دقیقا از روی ۴۰ فروشگاه واقعی دیگری که این کار را انجام میدادند طراحی شده بود.در حالی که واردات عاج فیل در سه دهه قبل ممنوع بود، عاج فیلی که قبل از ۱۹۹۰ به این سرزمین رسیده بود، هنوز هم میتوانست به طور غیرقانونی به فروش برسد. علاوه بر این، محصولات تولیدشده با فیل، هنوز هم قاچاق میشد و با سوءاستفاده از گریزگاههای قانونی خرید و فروش میشد. مرکز تحقیقات یوگاو، در تحقیقی که در این کمپین انجام داد، دریافت که تنها ۸٪ مردم سنگاپور به قوانین کنونی مربوط به عاج فیل در این کشور واقفند. نیمی از شرکتکنندگان در این تحقیق، تصور میکردند که تجارت عاج در این کشور ممنوع است. مدیر ارشد WWF میگوید: «فهم قوانین طبیعت و قانونی یا غیرقانونی بودن موارد آن، کار سختی است. و ناقضان این قوانین از همین مورد سوءاستفاده میکنند.»فروشگاه آنلاین Ivory Lane در توضیحاتش، به همین ممنوعنبودن واردات پیش از سال ۱۹۹۰ اشاره کرد تا کارش را قانونی جلوه دهد. WWF برای این کار یک نشست مطبوعاتی ترتیب داد و از روزنامهنگاران خواست تا با رازداری، مطالبی را از طرف فروشگاه تقلبیاش منتشر کنند. اما یکی از این نشریات (Straits Times) این مسئله ندیده گرفت و خبر زودتر از موعد مقرر به بیرون درز کرد و کمپینی که باید تا ۳۰ اوت ادامه پیدا میکرد در ۶ روز تمام شد. مخاطبان اما رفتاری را نشان دادند که WWF انتظارش را داشت؛ مخاطبان خشمگین به وبسایت و فیسبوک برند حمله کردند و فروشگاه را به کشتار فیلها متهم کردند.
مترجم: نازنين کي نژادwww.coconuts.cowww.scmp.com