میزان مصرف لوازم آرایشی و رنگ مو در ایران همیشه بحث برانگیز بوده و آمارهای مختلفی در اینباره منتشر شده است. آمارهایی که درباره صحت و سقم آنها سوالات مختلفی مطرح است. در همین راستا بخشبندی مصرفکنندگان بازار رنگ مو در ایران از موضوعات جالبي است که شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز (EMRC) به آن پرداخته و پس از بررسی افراد بالای ۱۵ سال ساکن ۱۷ شهر بزرگ ایران، نتایج قابل توجهی ارائه کرده که در ادامه میخوانید.
بخشهای مختلف موجود در بازار مصرف رنگ مو
افراد مصرفکننده رنگ مو در ایران به پنج بخش تقسیمبندی میشوند. هر کدام از این بخشها درصدی از مصرف بازار را به خود اختصاص میدهند. طبق آمار اعلام شده افرادی هستند که در کل به دنبال تفاوت و متمایز بودن هستند. این دسته از افراد در گروه سنی ۲۵ تا ۳۹ سال، طبقه اجتماعی ـ اقتصادی متوسط رو به پایین، متاهل و خانمهای خانهدار هستند. در ادامه بررسیها نشان داد ۳۰ درصد از مصرفکنندگان افرادی هستند که در زندگی به دنبال لذت هستند. این دسته از افراد بین ۱۸ تا ۳۵ سال دارند، مجرد و دانشجو یا کارمند هستند، در طبقه اجتماعی ـ اقتصادی متوسط رو به بالا قرار دارند و تحصیلات لیسانس یا بالاتر دارند. ۱۶ درصد افراد مورد بررسی، کسانی هستند که فقط به دنبال رفع نیازهای ضروریشان هستند. این دسته از افراد دارای ۴۰ تا ۵۵ سال سن، طبقه اجتماعی ـ اقتصادی متوسط، تحصیلات دیپلم و یا پایینتر هستند و غالبا متاهل و خانمهای خانه دار هستند. همچنین تحلیل بیشتر این گروه نشان داد پرداخت بیشتر برای کیفیت بهتر، سهولت و یا مد و فشن در سبک زندگی این افراد نمیگنجد. پول خرج کردن از دغدغههای این گروه است و قبل از انجام هرکار، تصمیمگیری یا خرج کردن پول، خوب فکر میکنند. محصولاتی که قیمت مناسب دارند، میخرند و تحلیل عقاید آنها نشان میدهد که دوستدار محیط زیست هستند. افراد این گروه بسیار کمتر از نرم جامعه برندهای ایگورا و سیلک کالر را مصرف میکنند. ۱۷ درصد مصرف کنندگان رنگ مو افرادی هستند که به دنبال تجربههای جدید هستند. این دسته از افراد بین ۱۵ تا ۲۴ سال سن دارند و طبقه اجتماعی اقتصادی متوسط رو به پایین، مجرد، دانشجو یا کارمند هستند. این افراد به راحتی پول خرج میکنند و از گذراندن وقت در رستوران، خرید لباس و سفرهای تفریحی خارج از کشور لذت میبرند.
لذت، راحتی و شادی مفاهیم اصلی در زندگی این افراد هستند، رفتار غیرسنتی دارند و هنگامی که قصد خرید دارند، قبل از سر زدن به فروشگاههای فیزیکی به اینترنت مراجعه میکنند. همچنین این افراد معتقد هستند که خرید آنلاین زندگی را آسانتر میکند و از مشارکت فرزندان در فرآیندهای تصمیمگیری استقبال میکنند. ۲۴ درصد از مصرف کنندگان رنگ مو را افراد سنتی و صرفه جو تشکیل میدهند. این دسته از افراد دارای گروه سنی ۵۰ تا ۵۹ سال، طبقه اجتماعی ـ اقتصادی متوسط، تحصیلات دیپلم یا پایینتر و غالبا خانمهای خانهدار هستند. این گروه نسبت به قیمت محصول حساس هستند، اصولا از نمایشگاهها خرید میکنند و تا جایی که بتوانند به دنبال تخفیف هستند. پروموشن میتواند انتخاب آنها را برای خرید تغییر دهد و قیمت ارزان را به کیفیت ترجیح میدهند. دیدگاههای سنتی دارند و در مقابل تکنولوژی و تاثیر آن در زندگی امروز، مقاومت میکنند. در مقایسه با نرم جامعه، برند بیول در بین این افراد طرفداران بیشتری دارد و برندهای استار و بس کمتر از نرم جامعه در این گروه مصرف میشوند. در ادامه اگر بخواهیم در هر بخش میزان مصرف رنگ مو را بررسی کنیم؛ آمارها نشان میدهد کسانی که به دنبال تجربههای جدید هستند، بیشترین میزان مصرف رنگ مو را دارند.
مصرفكنندگان مكملها
مو پس از رنگ شدن نرمی و حالت قبلی خود را از دست میدهد و اکثر افراد برای حفاظت از موهایشان سراغ مکملهای مراقبت از مو میروند. آمار نشان میدهد ۳۵ درصد از مصرفکنندگان رنگ مو از حالت دهنده مو و ۶۳ درصد از آنها از نرم کننده استفاده میکنند. در این میان افرادی که به دنبال تجربههای جدید هستند، ۳۴ درصد بیشتر از سایرین از محصولات حالتدهنده استفاده میکنند و افرادی که صرفا به دنبال برآوردن نیازهای ضروری هستند، ۲۷ درصد کمتر از سایرین از این محصولات استفاده میکنند. همچنین ۱۷ درصد از مصرفکنندگان رنگ مو، شامپوی ویتامینه جهت حفاظت از موهایشان مصرف میکنند. ۱۴ درصد از آنها نیز شامپوی مخصوص موهای رنگ شده استفاده میکنند. در این میان افراد جویای لذت، ۲۲ درصد بیش از سایرین شامپوی مخصوص موی رنگ شده استفاده میکنند.
نوع رنگ موي مصرف شده نیز از موارد دیگريست که باید مورد بررسی قرار بگیرد. برای مثال ۴۵ درصد از افرادی که به دنبال متفاوت بودن هستند، رنگ موی مصرفیشان از نوع شیمیایی دائمی است. ۱۴ درصد افراد همین دسته از رنگ موی گیاهی دائمی و ۱۶ درصد آنها از رنگ موی غیردائمی استفاده میکنند. این درصدبندی در دستههای دیگر نیز متغیر است و دادههای جالبی در این زمینه به دست آمده است. ۵۳ درصد افرادی که به دنبال لذت بردن هستند، از رنگ موی شیمیایی دائمی استفاده می کنند. ۱۸ درصد افراد این دسته از رنگ موی گیاهی و ۱۵ درصد از آنها رنگ موی غیر دائمی استفاده میکنند. آمارهای ارائه شده در این گزارش، کمک بسزایی به کسب وکارهای فعال در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی میکند. آمارهایی که چنین کسب وکارهایی برحسب آنها میتوانند، محصولات مختلف را با قیمتگذاری مناسب به بازار ارائه کنند. همچنین مسئولان نیز با بررسی چنین آمارهایی میتوانند شناخت دقیقتری از مصرفکنندگان داشته باشند و با آگاهی بیشتر به تصمیمگیری بپردازند.