مصاحبه

اجرای فلش‌مابی متناسب با روزهای کرونایی

بالسا یکی از برندهای فعال در حوزه تولید سرویس‌های خواب؛ چندی است کمپین‌های تبلیغاتی مختلفی را اجرا می‌کند. این برند فلش مابی را در روزهای پایانی سال ۹۸ نیز برگزار کرد. فلش ماب بالسا متناسب با شرایط شیوع ویروس کرونا طراحی شده بود. درباره فعالیت‌های تبلیغاتی اخیر بالسا گفتگویی با عدنان نصاری مدیر برند بالسا داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

درباره برند بالسا و محصولات تولیدی این برند برایمان بگویید؟

نام برند بالسا برگرفته از نام درختی بزرگ و پهن برگ از خانواده پنیرکیان است که در آمریکای لاتین می‌روید. شروع فعالیت برند بالسا به سال ۱۳۸۱ باز می‌گردد. بالسا با تولید و عرضه سرویس خواب نوزاد و کودک فعالیت خود را آغاز کرد. به مرور حوزه فعالیت برند گسترده‌تر شد و امروزه تولید و عرضه سرویس خواب نوجوان و دونفره نیز به مجموعه کارهایش اضافه شده است. بالسا همراه در تلاش است که در حوزه فعالیت خود نوآور باشد و محصولات به‌روز و با کیفیتی را به بازار ارائه کند. در تلاش هستیم که به زودی تبدیل به مرجعی در حوزه فعالیت خودمان شویم. البته با توجه به بازخوردها به نظر به هدفمان نزدیک شده‌ایم. نه شعبه در تهران و ۱۵ شعبه در شهرهای دیگر محصولات بالسا را ارائه می‌کنند و به زودی، شعبه‌ای نیز در مجتمع تجاری خلیج فارس راه اندازی کرده است. افتتاح شعبه بعد از طی شرایط کرونا در کشور انجام خواهد شد.

درباره بازطراحی لوگوی برند بالسا که با توجه به روزهای کرونا نیز تغییر کرد، برایمان توضیح بفرمایید؟

همانطور که قبلا نیز اشاره شد، طراحی برند بالسا به هجده سال قبل باز می‌گردد، بنابراین نیاز بازطراحی هویت بصری بالسا به شدت حس می‌شد. با توجه به چشم انداز برند بالسا که در آن صادرات و گسترش محصولات (مبلمان) نیز در نظر گرفته شده تغییر هویت بصری باید انجام می‌شد. برای بازطراحی از هویت بصری داینامیک استفاده شده است. با اجرای این شیوه دیگر نیاز نبود در مدت زمان کوتاه دوباره هویت بصری و لوگو که جزیی از آن است را بازطراحی کنیم. همچنین می‌توانستیم با توجه به تغییر کاربری محصولات با حفظ فرمت اصلی لوگو را تغییر دهیم. چندین عملکردی باعث می‌شود، زبان بصری متنوعی برای بالسا طراحی شود و مخاطبان راحت‌تر با این زبان آشنا شوند. بالسا برای شعب نیز سیستم اعداد خاصی در نظرگرفته و متناسب با هویت بصری از زبان مشترکی برای شعب استفاده خواهد کرد. در این حالت شعب دیگر نام ندارند و با حفظ ساختار حرف) Bحرف اول برند) با اعداد از هم تفکیک می‌شوند. درباره تغییر لوگو در شرایط کرونا باید بگویم: با توجه به شرایط کرونا و انتشار شعار در خانه بمانیم، لوگوی بالسا نیز تغییر و به شکل خانه درآمد.

درباره بالسا کلینیک توضیح بفرمایید؟

بالسا علاوه بر توسعه برند، به منظور ارائه خدمات تخصصی کلینیک بالسا را راه اندازی کرده است. این برند بطور اختصاصی در این کلینیک برروی تشک و پارچه تشک متمرکز شده است. بالسا عرضه کننده کالای خواب بصورت کاملا تخصصی با بهره‌گیری از فناوری روز دنیا است. بالسا از دستگاه ایکس سنسور که یک پد تشک مانند حاوی ۱۶ هزار سنسور است برای طراحی تشک‌ها استفاده می‌کند. اگر فردی برروی پد تشک دراز بکشد، دستگاه مانند ام ار ای بدن را اسکن و شبیه‌سازی می‌کند. دستگاه پس از اسکن؛ تمامی معایب بدن را گزارش می‌دهد. بالسا از گزارش‌ها برای تولید تشک با استفاده از تکنولوژی تزریق فوم مایع در فنر استفاده می‌کند. در این حالت هر تشک بطور اختصاصی برای یک فرد تولید می‌شود. بالسا از پارچه‌های مخصوصی نیز در تهیه تشک‌ها استفاده می‌کنند. پارچه‌ها از معتبرترین تولیدکنندگان جهان تهیه می‌شوند و در این پارچه‌ها با کمک تکنولوژی نانو یکسری کپسول به پارچه‌ها تزریق می‌شوند که هر کدام از کپسول‌ها مزیت‌های درمانی دارد. در هر قواره پارچه نزدیک به ۲۰ میلیون کپسول بکار رفته است. به محض تماس بدن فرد با پارچه کپسول‌ها ترکیده و خواص آنها متصاعد می‌شوند. خواص هر پارچه متفاوت از دیگری است و ۱۶ گونه پارچه طراحی شده و استفاده می‌شوند. بالسا به منظور افزایش آگاهی مخاطبان از برند و اعلام تغییر لوگو خود دو کمپین تبلیغاتی تعریف کرده است. کمپین اول که با هدف افزایش آگاهی تدوین شده، براساس کانسپت خروپف طراحی شد. در کمپین درباره مزایای تشک‌های خواب بالسا به مخاطبان گفته‌ایم. در این کمپین از مخاطبان خواستیم، صدای خروپف اطرافیان خود را ضبط و برای ما ارسال کنند. نزدیک به هشتصد صدا به دست ما رسید. از میان صداها یک نفر برنده و به عنوان جایزه تشک مخصوص بالسا و وسایل جانبی را هدیه گرفت. تشک اهدایی دقیقا براساس بدن فرد برنده طراحی شد.

برای رونمایی از لوگوی جدید فلش ماب اجرایی کردید؟

فلش ماب فعالیتی است که در آن گروهی از افراد به‌ صورت ناگهانی، با هماهنگی قبلی در یک مکان عمومی و پرتردد دست به اقدامی مشابه و غیر معمول مي‌زنند. معمولا این کمپین­ها بر پایه رقص، خوانندگی، آواز یا تلفیقی از آنها صورت می­گیرد. انجام این کمپین­ها در اماکن مزدحم و پر تردد یکی دیگر از اصول این کمپین­هاست. مردم از نزدیک صرفاً نظاره‌گر اتفاق افتاده هستند. واکنش‌های حسی آنها نسبت به اتفاق افتاده، جزیی از تیزر به حساب می­آید. کمپین فلش ماب بالسا براساس سه هدف شکل گرفت: یک: تولد يك لوگوي جديد. دو: تولد يك فصل جديد (بهار، عمو نوروز، حاجی فیروز). سه: تولد يك بيماري جديد در ایران و جهان (کرونا). هر سه مفهوم در يك قالب و تحت يك ساختار روايت شدند. ساختار و شاکله اساسی این کمپین بر اساس المان­های فلش ماب شکل گرفت اما با توجه به شرایط فعلی جامعه و جهان، این ساختار را کمی تغییر دادیم. همزمانی انجام این کمپین با ورود به فصلی جدید (بهار) و همراستا بودن آن با تولد یک لوگوی جدید باعث شد که تصمیم بگیرم از شخصیت­های باستانی ایرانی کمک بگیریم. روایت این ۳ لایه به صورت همزمان در یک قالب و تحت ساختار المان­های فلش ماب برای اولین بار است که اتفاق می­افتد. این اولین بودن باعث شده که بعضی از متخصصین این عرصه کلیت کار را درک نکنند یا به نحوه انجام آن ایراد بگیرند.

در این فلش ماب خروپف به يك موسیقي فاخر و حماسي تبدیل شد. درباره علت آن باید بگویم؟

برند بالسا یک برند ایرانی در حوزه سرویس خواب است که محصولات آن را می­توان با محصولات ایتالیایی قیاس کرد. اما متاسفانه تصویر برند ایرانی در اذهان عموم مردم ایران یک تصویر نازلی­ست. برای همین ما استراکچر زیر را در نظر گرفتیم:یک: تصوير برند ايراني در اذهان عموم يك تصوير نازل است. ما خروپف را معادل تصویر برند ایرانی در اذهان عموم مردم ایران در نظر گرفتيم. دو: خروپف تبديل به يك موسيقي فاخر (حماسي) شد. پس تصوير اذهان عموم نسبت به برند ايراني مي­تواند فاخر شود. ما یک استراتژی کلی با یک زبان خاص برای پوزیشنینگ بالسا در اذهان عموم (تصویر برند) در نظر گرفتیم که کمی با ساختارهای معمول متفاوت است. اولین قدم را از هویت بصری شروع کردیم و با استفاده از متد هویت بصری داینامیک زبان خاصی را برای محصولات و فروشگاه­های بالسا خلق کردیم. این فلش ماب و بحث خروپف و موسیقی هم گام دوم ما بود. وقتی نمونه کارهای بالسا موتیف وار بر اساس و پایه استراتژی مدون خودش با این سبک و سیاق ادامه پیدا کند، کم کم هم مردم و هم متخصصین با این زبان آشنا خواهند شد. اینکه مخاطب به مرور لایه‌های تبلیغاتی بالسا را کشف کند یقیناً در شکل گیری تصویر برند کمک شایانی خواهد کرد.

در فلش ماب بالسا ساختارشکنی صورت گرفته است؟

اساس فلش ماب‌ها بر اساس تجمع مردم و اماکن پر تردد شكل مي­گيرد و وضعيت فعلي جامعه و جهان (كرونا) با تجمع و تردد مشكل اساسی دارد. ما به جاي استفاده از اشخاص براي اين فلش ماب، از كاراكترهاي انيميشن (ماسک به صورت) و تلفیق آن با پنج بازیگر استفاده كرديم. تا حد علم خودم اين اولين فلش ماب جهان است كه بجاي اشخاص واقعی از كاراكترهاي انيميشن در آن استفاده شده است.

در عین حالی که ما نزدیک به عید نوروز بودیم و اصولاً در این ایام مجتمع­های تجاری بسیار پر تردد است اما عملاً با جمعیت بسیار قلیلی از مردم (بعلت کرونا) مواجه خواهیم بود. و کلاً در روز انجام کمپین تدابیری را در نظر گرفتیم که مردم در محل اجرا تجمع نکنند اما تقریباً تمامی افرادی که در پاساژ حضور داشتند، برای دیدن این کمپین تجمع کردند. اما در تدوین فاینال به تعمد سعی کردیم بر خلاف سبک و سیاق فلش ماب‌ها، پلان­های بسیار کمی را از حضور مردم نمایش دهیم. در ایران این اولین فلش مابی­ست که از شخصیت­های باستانی (عمو نوروز و حاجی فیروز) استفاده کرده و تا حد علم خودم در جهان هم استفاده از شخصیت­های فرهنگی معمول نیست. در مجموع يأس و نااميدي بزرگترين دوست كروناست. شايد در حال حاضر يكي از بهترين راه‌ها براي مقابله با كرونا تزريق روحيه حماسي (در عين پذيرش معظل) رسم لبخند و خنده بر چهره جامعه ست. خنده سيستم ايمني بدن را تقويت مي كند. ما در انتهاي كليپ بر روي ماسك، لبخند را رسم كرديم كه دال بر اين مضمون است كه شرايط فعلي جامعه را پذيرفتيم ولي با لبخند به مقابله با آن می­پردازيم.

لازم به ذکر است در این فلش ماب؛ بالسا از مسکات خود نیز رونمایی کرد. مسکات برند بالسا گربه ایرانی است. حیوانی با پیشینه قدیمی که بسیار با شخصیت برندبالسا همخوانی دارد. گربه ایرانی گران‌ترین گربه جهان است که به گربه اشرافی هم معروف است. این حیوان بی صداست و روزانه نزدیک به ۱۳ ساعت می‌خوابد. بنابراین اشرافی بودن، بی صدا و خواب زیاد ویژگی‌های گربه اشرافی ست که با کانسپت برند بالسا همخوانی دارد. اگر دقت کنید، دختربچه‌ای در فلش ماب حضور دارد که عروسکی شبیه به گربه‌ایرانی بدست دارد. بالسا برای اولین بار از مسکات خود رونمایی و به مرور از آن در تبلیغات بیشتر استفاده خواهد کرد.

در کمپینی دیجیتال بالسا ادعا کرده اگر مخاطبی محصولی بهتر از بالسا پیدا کرد، جایزه می‌گیرد، درباره این کمپین توضیح بفرمایید؟

بالسا به دلایلی مانند: یک: ساخت محصولات به دست و هنر اساتید منبّت ایرانی.. دو: استفاده هنر دست بانوی ایرانی در پتینه بالسا. سه: خاص بودن طرح‌های محصولات بالسا که توسط برند ایده‌پردازی می‌شوند. چهار: استفاده از رنگ‌های خاصکه تولید لابراتوار R&D بالسا هستند. پنج: در نظر گرفتن حساسیت‌های پوستی و تنفسی در تولید رنگ بالسا. شش: دوام و استحکام چوب استفاده شده در محصولات بالسا. ادعا دارد که محصولات متفاوتی تولید می‌کند، برند برای اثبات ادعای خود کمپینی را برگزار و در آن از مخاطبان خواست اگر محصول بهتری پیدا کردند، معرفی و جایزه بگیرند. جایزه این کمپین یک سرویس خواب کاترین به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان است.

پس از برگزاری کمپین منتظر بازخوردها بودیم و انتظار داشتیم که رقبا واکنش نشان دهند اما بازخوردهای مخاطبان جالب توجه و مثبت بود. پیام‌ها در صفحه اینستاگرامی بالسا موجود است. فقط برخی از مخاطبان نسبت به قیمت بالای محصولات گله کردند. قیمت گذاری محصولات بالسا براساس کیفیت صورت گرفته است. البته قیمت محصولات نسبت به محصولات مشابه خارجی بسیار متفاوت و پایین است. در مجموع بازخوردها نسبت به کمپین و فلش ماب مثبت و ما را نسبت به ادامه مسیر امیدوار کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا