پژوهش

افزایش ۷۵ درصدی بازار ریالی پوشک بچه

افزایش روزافزون قیمت‌های پوشک بچه در یک سال گذشته، باعث رشد ۷۵ درصدی این محصول در بازار ریالی شده است.

بازار بسیاری از کالاها در ماه‌های اخیر التهابات شدیدی را تجربه کرده است و مردم گرانی چند برابری کالاهای مختلفی را شاهد بوده‌اند. یکی از کالاهای خبرساز دوران پرالتهاب، پوشک بچه بود. کالایی ضروری که به یکباره خبر کمبود آن در بازار دهان به دهان چرخید و تعداد زیادی از خانواده‌ها را نگران و برنامه‌ریزی بسیاری از کسب وکارهای فعال در این حوزه را دچار چالش کرد. کسب وکارهایی که برای حرکت در چنین بازاری نیاز به بررسی و داده‌های دقیق اطلاعاتی دارند.

شرکت پژوهش بازار و رسانه‌ امروز (EMRC) از ابزار مهمی جهت ارزیابی و بررسی نوسانات بازار بهره برداری می‌کند.Retail Audit ابزار مهمی‌ست که مدیران فروش در کسب وکارها می‌توانند با استفاده از آن به میزان فروش و سهم بازارشان دسترسی پیدا کنند. از طرفی داده‌های Retail Audit میزان حرکت کسب وکارها را مشخص کرده و برندها از طریق آن می‌توانند روند حرکتی رقبایشان را دنیال کنند. داده‌های نهایی Retail Audit دقیق و قابل استناد است و کسب وکارها می‌توانند برحسب آن تصمیم گیری کنند. همچنین Retail Audit به کسب وکارها فرصت‌ها و خلاء بازار را نشان می‌دهد و به آن‌ها بیان می‌کند که از چه طریقی فضای خالی بازار را پر کنند. حال EMRC از طریق این ابزار مهم به بررسی نوسانات بازار پوشاک بچه در دوسال اخیر پرداخته که در ادامه نتایج آن را می‌خوانید.


تغییر محسوس در بازار پوشک بچه

با توجه به بررسی و تحقیقات انجام شده توسط شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز (EMRC)، در دو سال گذشته در حوزه پوشک بچه تغییرات محسوسی در سایز بازار تعدادی و ریالی بوجود آمده است. لازم به ذکر است که در بررسی‌های صورت گرفته محصول پوشک بچه به دو بخش پوشک بچه نرمال پد (پوشک های معمولی چسب دار) و پوشک بچه اینسرت (پوشک‌های قدیمی ارزان قیمت‌تر بدون چسب) تقسیم بندی شده‌اند. همچنین در این بررسی تعداد پوشک‌های که وارد بازار شده و فروخته شده‌اند در بازه زمانی دوسال مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

طبق داده‌های بدست آمده: اگرچه در یک دوره کوتاه مدت آبان-آذر ۹۷ تا بهمن-اسفند ۹۷ اندازه بازار خرده فروشی پوشک بچه افزایش یافته، اما در یک سال گذشته شاهد کاهش ۲۸ درصدی میزان فروش محصولات پوشک بچه در بازار بوده‌ایم. برای مثال: کالای مورد نظر در دو سال اخیر با کاهش فروش قابل توجه‌ای روبرو بوده و از ۱۲۱.۵۶ میلیون پد پوشک بچه به ۸۱.۷۰ میلیون پد پوشک بچه رسیده است.

همچنین در بازه زمانی یکسال اخیر؛ پوشک بچه (نرمال پد) ۹۲ درصد بازار را از آن خود کرده و پوشک بچه اینسرت فقط ۸ درصد بازار را به خود اختصاص داده است.

نوسانات ریالی پوشک بچه

افزایش قیمت پوشک بچه در یک سال اخیر بر کسی پوشیده نیست. افزایشی که با واکنش‌های بسیاری روبرو و کسب وکارهای این حوزه را دچار مشکل کرده است. حال طبق بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد؛ افزایش روزافزون قیمت‌های پوشک بچه در یک سال گذشته (در دوره مشابه بهمن-اسفند ۹۷ نسبت به بهمن-اسفند ۹۶)، باعث رشد ۷۵ درصدی در بازار ریالی شده است.

این بررسی نشان می‌دهد، پوشک بچه در بهمن-اسفند ۹۷؛ ۱۴۱.۳۲ میلیارد تومان فروش داشته که در مقایسه با سال قبل در همان بازه زمانی یکسال قبل یعنی بهمن-اسفند ۹۶، (۸۰.۸۳ میلیارد تومان) با افزایش قابل توجه‌ای روبرو شده است.

همچنین در بازه زمانی یکساله یعنی ۲۰۱۷ تا ژانویه و فوریه ۲۰۱۹ در بازار کل پوشک بچه؛ پوشک بچه نرمال پد ۹۷ درصد بازار ریالی و پوشک بچه اینسرت فقط ۳درصد بازارریالی را در برگرفته‌اند.

در مجموع با اینکه بازار پوشک بچه در بازه زمانی مورد بررسی با کاهش فروش مواجه شده اما افزایش قابل توجه‌ای را از لحاظ قیمت ریالی لمس کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا